385 011 läst · 7 355 svar
385k läst
7,4k svar
Den stora öltråden!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 690 inlägg
Jag tycker att det är charmerande. Att det kommer in något snett från vänster som de flesta inte dricker är bara kul. Många av oss dricker exempelvis inte suröl heller, ändå är vi kvar i tråden trots att hälften av inläggen typ är just om surisar.Mikael_L skrev:
Hade aldrig hört talas om radler, men då vet jag att jag ska undvika det. Låter som för mycket citrus för min smak.
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 690 inlägg
Grön öl dricker man på st Patrick’s day. Det är sen gammalt.
Det låter troligt att det var en sådan jag hittade, det står ju tom så på flaskan.Nötegårdsgubben skrev:
Ärligt talat tycker jag att den var rätt bra som törstsläckare.
Det är en massa fotbollsidioter här i Berlin just nu, och de spärrade av halva paradgatan genom tiergarten för en stor scen och en massa öltält, och varmt som helsike här nu, skulle jag varit och hängt hela kvällen där skulle den där jag drack lätt kunnat få vara det enda jag drack.
Tänk bara inte "öl" , utan tänk hellre en bra törstsläckar-cider, liknande vanligt svensk alkoholfri, men inte fullt lika sötjolmig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 219 inlägg
Lite för info. En riktig pilsner ska vara humlad med Saaz-humle i relativ riklig mängd. Det kan vara OK med något typ av hög-alfa humle för grundbeskan men helst bara Saaz.Mikael_L skrev:[bild]
En alkoholfri.
Jag gillade den inte speciellt mycket.
Bra beska, men av en humle som inte är min favorit, lite för klen i andra smaker för att balansera.
Jag kan inte humlesorter, men jag tror att det är en som finns i div pilsner.
Att den inte föll mig på läppen betyder inte att den inte passar någon annan.
Saaz brukar ofta beskrivas som milt blommig, örtig och kanske lite gräsig i smaken.
Detta gäller alltså för en stiltypisk pilsner. Det många i vidare begrepp (felaktigt?) kallar pilsner innefattar ofta en väldigt stor mängd olika stilar av lageröl t.ex. Helles, Dortmunder mfl.