414 719 läst · 7 729 svar
415k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
Funky Fluid överraskade vid senaste småpartisläppet, med en sour.Danska vägen skrev:Idag var det dubbla ölfestivaler i Malmö. Eftersom Skånes lokala bryggerier till största del (finns ett fåtal undantag) inte är något att bli entusiastisk över, valde jag festivalen med flest internationella bryggare på plats. Ett klokt val, visade det sig.
Mina favoriter för dagen blev Gelato:Rosso från polska Funky Fluid, en mycket bärig och marshmallow-söt pastry sour.
Samt Rococo, en DDH IPA från Berlinbryggeriet Fuerst Wiacek.
[bild][bild]
Wiacek har jag följt ett tag och de gör mycket bra. 👌
Ja tyvärr är det väl så att vanlig lager inte känns lika intressant att rapportera i tråden, jämfört med när något mer speciellt slunkit nerför strupen.
Själv skriver jag rätt sällan om någon lager, men oftare om annan öl.
Jag har dock några favoriter (måste vara så för att de återkommer)
DAB
Åbrå; bryggmästarens guld samt deras ekologiska samt Ey'bro för att den är så hygglig i kombination med ett vansinnigt lågt pris. fem komma tvåan är också OK.
Sen gillar jag Grosshandlarens pilsner, Pistonhead (alla) Lapin kulta, carlsbergs hof, Breznak (ja det är en pilsner) Arboga mörk lager, Zlatopramen (särskilt half'n'half) Kozel, Melleruds paradpilsner, och en del fler.
Jag kan dra en jättelista på de jag tycker är OK lager, men då jag tycker att en "vanlig lager" inte är så speciell så köper jag mest av de som ligger lågt i pris, det finns tillräckligt att välja på, jag gav nu ett antal exempel.
Men det är ju tycke och smak, jag är lite negativ till alltför kraftig maltighet, men gillar en liten anings sötma, sen vill jag att den ska smaka hyggligt rejält, dvs vara fyllig.
Och det får man väl i princip med de jag listade här.
DAB
Åbrå; bryggmästarens guld samt deras ekologiska samt Ey'bro för att den är så hygglig i kombination med ett vansinnigt lågt pris. fem komma tvåan är också OK.
Sen gillar jag Grosshandlarens pilsner, Pistonhead (alla) Lapin kulta, carlsbergs hof, Breznak (ja det är en pilsner) Arboga mörk lager, Zlatopramen (särskilt half'n'half) Kozel, Melleruds paradpilsner, och en del fler.
Jag kan dra en jättelista på de jag tycker är OK lager, men då jag tycker att en "vanlig lager" inte är så speciell så köper jag mest av de som ligger lågt i pris, det finns tillräckligt att välja på, jag gav nu ett antal exempel.
Men det är ju tycke och smak, jag är lite negativ till alltför kraftig maltighet, men gillar en liten anings sötma, sen vill jag att den ska smaka hyggligt rejält, dvs vara fyllig.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 553 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 553 inlägg
Skämmes mig... de flesta öl jag skrivit om har nog varit lager. 😳 Har väl enkel smak, lager och ale är det som får högst betyg.Mikael_L skrev:Ja tyvärr är det väl så att vanlig lager inte känns lika intressant att rapportera i tråden, jämfört med när något mer speciellt slunkit nerför strupen.
DAB
Men jag uppskattar verkligen att läsa recensionerna om alla spektakulära öl som du och andra visar och hoppas du som trådstartare har överseende med de "vanliga öl" som dyker upp 🍺
Dels så var det inte jag som var trådstartare.Maria T skrev:Skämmes mig... de flesta öl jag skrivit om har nog varit lager. 😳 Har väl enkel smak, lager och ale är det som får högst betyg.
Men jag uppskattar verkligen att läsa recensionerna om alla spektakulära öl som du och andra visar och hoppas du som trådstartare har överseende med de "vanliga öl" som dyker upp 🍺
Dels så ska du inte alls skämmas för vilka öl du skriver om.
Var stolt över att du bidrar, och som du ser, inlägget jag svarade på verkade vilja ha fler tips på lager, så du bidrar helt klart med något önskvärt.
Låt inte denna tråd bli något pretentiöst, utan en tråd för vanliga människor.