409 455 läst · 7 654 svar
409k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Det du kallar experiment var ofta regel innan man lärde sig hur man fick någon hållbarhet på öl.C C.Ö skrev:
Öl surna ofta fort förr, speciellt innan man använde humle, och ett sätt att kompensera detta var att tillsätta t.ex. söta bär.
På det så smakade ofta öl rök förr då man torkade malten över öppen eld.
Så om du vill dricka en traditionell öl så
leta upp en sur, rökig öl med massa frukt/bär i
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Idag är tydligen en sådan där dag man inte ska göra något. Kap/gersågen pajade och jag skrapade fingret när det skulle lagas, sedan gick drivremmen av på trädgårdstraktorn och när jag skulle ta en hojtur visade sig att batteriet var tokslut.
Så det fick bli en kriek ur gömmorna. Gillar Boons öl överlag men denna var lite tunn. Smak och färg får dock full pott!
Så det fick bli en kriek ur gömmorna. Gillar Boons öl överlag men denna var lite tunn. Smak och färg får dock full pott!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Vi fortsätter tydligen 😜
Denna har stått i gömmorna ett tag och nu kändes det rätt;
Mkt komplex smak för att vara en saison. Karamell, hö, malt, mint, alkohol m.m i en salig blandning. Men på något sätt gifter det sig riktigt fint. 3,75/5!
Denna har stått i gömmorna ett tag och nu kändes det rätt;
Logga in
Skapa konto
Mkt komplex smak för att vara en saison. Karamell, hö, malt, mint, alkohol m.m i en salig blandning. Men på något sätt gifter det sig riktigt fint. 3,75/5!
Idag är det rökdag, nyrökt lax till lunch och nu väntar jag på att fläsk och rubbade ytterfilér skall bli klara tar dagen om man inte kör för hårt. Till lunchen och rökeriet blir det lite ”tysköl”
Går ju an det med 😳
Går ju an det med 😳
Först en öl från Umeå till maten. Ok öl, men helt fel till korv med bröd. 🤪
Sen en mer lokal öl bryggd nästväggs med där vi fick tag i pjäsen bakom. Riktigt fin.
Logga in
Skapa konto
Sen en mer lokal öl bryggd nästväggs med där vi fick tag i pjäsen bakom. Riktigt fin.
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 6 555 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 510 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 510 inlägg
Eftersom jag hade med mig inte mindre än sex (6!) burkar/flaskor med lokalbrygd öl från min lilla resa till Örebro, så vill jag såklart visa vilka de var och om jag/vi gillade eller inte.
Första testade heter Närke Slättöl, från Närke Kulturbryggeri.
En riktigt trevlig APA och det från en som bäst gillar lager (eller stout), den får således 4/5 🐵🙈🙉🙊
Första testade heter Närke Slättöl, från Närke Kulturbryggeri.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En riktigt trevlig APA och det från en som bäst gillar lager (eller stout), den får således 4/5 🐵🙈🙉🙊
Redigerat: