J
Här blev det öl i loungen i München. Alkoholfritt pga klockan... tycker weissbier brukar göra sig dåligt i alkoholfritt format pga corn flakes-smak som tar över. Här var den inte alls lika påtaglig. Bästa alkoholfria weissbier som jag druckit.
 
  • En skumtoppad weissbier i glas bredvid en flaska Franziskaner alkoholfri öl på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
För mig skulle det nog vara att jag inte är sugen på öl som avhöll mig från att ta en på förmiddagen. Om den var alkoholfri skulle inte vara så viktigt. Hur tycker folk i den frågan?

För egen del har jag en f.d. kollega som gick på starksprit i liknande sammanhang oavsett flygtid, men det hade mer med flygrädsla att göra.
 
  • Gilla
D-bug och 2 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mig skulle det nog vara att jag inte är sugen på öl som avhöll mig från att ta en på förmiddagen. Om den var alkoholfri skulle inte vara så viktigt. Hur tycker folk i den frågan?

För egen del har jag en f.d. kollega som gick på starksprit i liknande sammanhang oavsett flygtid, men det hade mer med flygrädsla att göra.
Inte ett dugg ölsugen egentligen, men såg en som jag inte provat som var gratis... alkoholfri öl är faktiskt inte en dum frukostdryck har jag nu konstaterat.

Gott om folk som dricker alkohol oavsett tid på dygnet om den är gratis är min observation - men de kan ju såklart följa eller planera att följa en annan tidszon eller sedera sig inför/under flyg. Själv tycker jag alkohol är rätt äckligt tidigt på dagen, och blir lätt rätt trött av en lunchöl/-vin - så att hålla sig till kvällen är en ickefråga för mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mig skulle det nog vara att jag inte är sugen på öl som avhöll mig från att ta en på förmiddagen. Om den var alkoholfri skulle inte vara så viktigt. Hur tycker folk i den frågan?

För egen del har jag en f.d. kollega som gick på starksprit i liknande sammanhang oavsett flygtid, men det hade mer med flygrädsla att göra.
Mina skäl varierar otroligt beroende på situationerna förstås.
Ett grundkrav för att jag ska dra i mig alkohol är ju förstås att jag är sugen på det. Och generellt är jag ju mer sugen på alkoholhaltigt på kvällen och mindre på morgon/fm och framåt em.
Detta kommer säkert utifrån gamla vanor, egentligen, skulle jag tro.

Jag kan inte minnas att jag någonsin druckit alkoholhaltig dryck (eller alkoholfri variant) till frukost. Kanske möjligen hänt, men då har jag glömt. Det finns liksom ingen frukostmat jag äter som alkohol passar till.
Men sen är jag inte alls främmande för t.ex. en kall öl ganska snart efter frukost om jag skulle t.ex. vara utomlands och det är riktigt varmt och fint.

Lite rött vin har jag ibland tagit till lunch även om det t.o.m är rester jag äter. T.ex. resterna av en god boeuf bourguignon, där jag tycker rött vin passar så bra.
Då får det förstås inte vara någon bilkörning i sikte de närmaste timmarna, men oavsett brukar det vara måttliga mängder under dagen, oavsett om det är semester, helg etc.

Jag har helt enkelt inte några större förbud eller måsten, brukar göra lite som jag vill, men gillar inte att vara alkoholdåsig och såsig mitt på dagarna, oavsett när det är.
Och sen finns det ju iofs faktorn social acceptans. Inte skulle jag som ensam i ett sällskap, kanske arbetsrelaterat, börja dricka alkohol vid lunchen om inte fler gjorde det.

Alkoholfri öl finns det idag en del otroligt bra av. Så vill jag dra i mig en svalkande efter gräsklippningen så blir det lika gärna en sådan. Eller kanske en 2,8% folkis. Ruset behövs ju inte då.
 
A
dricker vanlig folköl under vardagarna.
Sedan blir det starköl på fredag och helgen..

Men alkoholfri.. nä jag har druckit några men är hellre utan isåfall...
 
3/5

Ölglas fyllt med orangefärgad dryck bredvid en burk och en trägris på ett bord med duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Dricker sällan mitt i veckan om det inte är tjänsteöl. :) Men OM jag tar en öl i vecka så är det en god en och då är det procent i den. Med undantag för Guinness 0% som faktiskt var god. Någon annan god alkoholfri har jag inte smakat. 2,8 & 3,5 är inte heller några höjdare och då tar jag hellre vatten. :)
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
3/5

Ölglas med skum, en ölburk "High Wire Grapefruit" och en liten grisfigur på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
3,7/5 Tyvärr lite spritig med sina 11%

Flaska och glas med mörkt öl, tärningar och en grisskulptur på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Alkoholfritt pga klockan...
Ja, det är olämpligt att dricka alkohol allt för sent …
;)
 
  • Haha
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mig skulle det nog vara att jag inte är sugen på öl som avhöll mig från att ta en på förmiddagen. Om den var alkoholfri skulle inte vara så viktigt. Hur tycker folk i den frågan?
Det beror på vad jag hade för förpliktelser resten av dagen.
En stående förpliktelse är inte ramla omkull när jag ställer mig upp.
 
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan inte minnas att jag någonsin druckit alkoholhaltig dryck (eller alkoholfri variant) till frukost.
Det kan jag däremot dra mig till minnes. Några av de hotell jag har bott på genom decennierna har haft champagne (eller annat bubbel på de lite sjaskigare hotellen ;)) på frukostbuffén. En lagom stort (litet) glas bubbelvin går rätt bra till ägg med bacon eller frukostfralla.
Alkoholfri öl finns det idag en del otroligt bra av. Så vill jag dra i mig en svalkande efter gräsklippningen så blir det lika gärna en sådan. Eller kanske en 2,8% folkis. Ruset behövs ju inte då.
Jag föredrar en alkoholfri öl framför en 2.8. Jag tror att bryggerierna lägger mer ambition på alkoholfri öl än på den svagare varianten av folköl. Det stämmer åtminstone med min smakuppfattning.
 
Redigerat:
Cruising... då blir det frukost sen öl vid 08 och resten av dagen så sover man lagom till 22
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag föredrar en alkoholfri öl framför en 2.8. Jag tror att bryggerierna lägger mer ambition på alkoholfri öl än på den svagare varianten av folköl. Det stämmer åtminstone med min smakuppfattning.
Jag tycker också att det verkar så, iaf om man väljer lite mer noga bland de alkoholfria.
Men har jag klippt gräset en 28°C varm sommardag så har jag inga problem med en kall medioker 2,8'a.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ölglas och burk från Apex Brewing Company på ett bord med suddig vardagsrum- och TV-bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra från Evil Twin.
4/5
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.