Vet inte om den platsar här MEN jag tillverkade en tomte som jag satte på flaket inför en parad vi körde med våra gamla mopeder...

Två personer utklädda till tomtar sitter på en moped med släp i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Måste ju finnas fler än jag som gillar julen härinne?

JULANDA boys and girls :heart:
Kul idé! Jag älskar julen. Jag brukar försöka pyssla eller pynta för varje säsong utmed vägen där vi bor.. för att lysa upp lite... Till jul har jag haft lite olika. 4 ljus som tänts, ett varje söndag. Men tyvärr var de inte så snygga som ljusstaken som @Thullen gjort vilken är mästerlig!!!!! Eloge till dig min nya hjälte, och tack för en kul tråd!! Jag hoppas på många tips, som du skrev, som folk gjort själva, och inte bara fler bilder på vad andra gjort eller vad man kan göra.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
@Thullen Jag skulle gärna ta emot en tydlig beskrivning hur du gjort din brillianta ljusstake.

T
MmeMim MmeMim skrev:
@Thullen Jag skulle gärna ta emot en tydlig beskrivning hur du gjort din brillianta ljusstake.
Väldigt kul att du gillar den :)

Några detaljer är 3D-modellerade och utskrivna med en 3D-printer. Jag kan lägga upp de filerna på thingiverse som tidigare nämnts.
Rören till ljusen är vanliga grå avloppsrör som är vitmålade.
Och själva "ljusstaken" är plywood som är utsågad på frihand till "lämplig form" bara på känn :)
I ljusen sitter det 4w G4 LED-lampor som drivs av en 12V trafo som sitter inomhus.
Svårare är det inte, men det bygger ju på att man har tillgång till en 3D-printer :)

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Väldigt kul att du gillar den :)

Några detaljer är 3D-modellerade och utskrivna med en 3D-printer. Jag kan lägga upp de filerna på thingiverse som tidigare nämnts.
Rören till ljusen är vanliga grå avloppsrör som är vitmålade.
Och själva "ljusstaken" är plywood som är utsågad på frihand till "lämplig form" bara på känn :)
I ljusen sitter det 4w G4 LED-lampor som drivs av en 12V trafo som sitter inomhus.
Svårare är det inte, men det bygger ju på att man har tillgång till en 3D-printer :)
Hur stora är lågorna? De ser typ 30 CM stora ut. Vårt bibliotek har 3Dskrivare, laserskärare å massa annat kul. Jag beundrar den mycket. Tänker jag skulle kunna lösa något liknande något år men osäker om jag rår på eldelen.

Försökte som jag nämnde tidigare skära ut silhouetter ur masonit men det syntes för dåligt från vägen så jag målade ljusen istället. Blev inte helt hundra så jag skulle vilja göra något mer permanent. Bilder kommer.

Är ljusen bara 11 CM i diameter? Ser mycket större ut.

Hemmagjord ljusstake med fyra ljus och ljusslinga framför hus i skymningen.
Skapa konto
Juldekoration med fyra hemmagjorda ljusstakar belysta av slingor placerade framför en mörk byggnad på kvällen.
Skapa konto

Här var mina försök till ljusstake. Jag tänkte ju först skära ut med överhandsfräs runt ljusen så ljuset kunde komma bakifrån men det syntes för dåligt märkte jag på den grej jag gjorde precis innan dessa. Det är iaf fyra lika höga ljus och så vänder man och skiftar plats på dem för på baksidan är de målade olika höga (i fyra olika höjder) så till slut är det bara en sluttande rad med ljus men jag är inte så nöjd så jag kommer inte sätta upp den i år igen. I år ska det bli en gigantisk julkrans av julkulor. Jag är lite osäker på hur jag ska göra med belysningen bara. Om jag bara ska linda den runt...

Iaf. Det ovan hade jag i advent förra året. Ett nytt ljus varje söndag vändes och tändes. Gick åt mycket sladd... Sen när det blev julafton hade jag följande skylt med reflexband runt ytterkanten på varje bokstav i sången "Joy to the world the lord is come" så det lyste upp när bilarna körde mot det... Hittar dock ingen bild på det tyvärr...
och dessutom hade jag nedan lampa från wish som flög omkring med snöflingor på resten av väggen.

I år ska jag även starta min årliga tradition att varje julafton ställs det en människostor docka i tomtekläder på verandan till vårt hus så att alla som åker förbi kan peka ut var tomten är just nu för barnen typ... När jag var liten åkte vi alltid en speciell väg till mormor på julafton för att åka förbi ett hus där det stod en tomte med ljuslykta hela em/kvällen. Så mysigt minne som jag vill återskapa.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
T
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Jag la upp den på thingiverse nu så kan du kolla :)
Själva lågan är 196mm hög då det är gränsen för vad min printer klarar :)

[länk]
spännande sida... är det bara kring 3d-printing?
Förstår jag det rätt att din printer blandar tråd och du har skrivit ut den med två olika sorters tråd? Kan man ställa in sådant på alla eller bara vissa?

P-plats P-plats skrev:
Vet inte om den platsar här MEN jag tillverkade en tomte som jag satte på flaket inför en parad vi körde med våra gamla mopeder...

[bild]
Får den vara med fortfarande då? (med eller utan moppe menar jag) :)

T
MmeMim MmeMim skrev:
spännande sida... är det bara kring 3d-printing?
Förstår jag det rätt att din printer blandar tråd och du har skrivit ut den med två olika sorters tråd? Kan man ställa in sådant på alla eller bara vissa?
På den sidan hittar du mängder med prylar att skriva ut i 3D-printern.
Min printer kör bara en färg i taget.
Alla delarna är utskrivna separat.

T Thullen skrev:
På den sidan hittar du mängder med prylar att skriva ut i 3D-printern.
Min printer kör bara en färg i taget.
Alla delarna är utskrivna separat.
Vad tjatig jag känner mig nu... men lågan är i två färger? Är de då utskrivna var för sig och satta på varandra eller har du låtit den stå kvar och printat nästa?

T
MmeMim MmeMim skrev:
Vad tjatig jag känner mig nu... men lågan är i två färger? Är de då utskrivna var för sig och satta på varandra eller har du låtit den stå kvar och printat nästa?
Nej, lågan är en färg, en enda del som är printad i naturell PLA som är en aning transparent.

Sen är det en printad del som är överdelen av själva "ljuset", dvs som ett lock på avloppsröret, den är printad i vit PLA, mellan denna del och lågan sitter en bit svartmålat 20mm VP-rör som veke.

Den tredje printade detaljen passar invändigt i andra änden av ljuset, syns inte på någon av bilderna, och den är en fot man skruvar fast i en plan yta, i mitt fall sitter den fast i den röda lådan som har en plan ovansida.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Nej, lågan är en färg, en enda del som är printad i naturell PLA som är en aning transparent.

Sen är det en printad del som är överdelen av själva "ljuset", dvs som ett lock på avloppsröret, den är printad i vit PLA, mellan denna del och lågan sitter en bit svartmålat 20mm VP-rör som veke.

Den tredje printade detaljen passar invändigt i andra änden av ljuset, syns inte på någon av bilderna, och den är en fot man skruvar fast i en plan yta, i mitt fall sitter den fast i den röda lådan som har en plan ovansida.
Aha.... jag tyckte den transparenta delen var så snygg och skiftande i färg att jag trodde den var i två färger... sorry...

• Gilla
Thullen
  • Laddar…
PYSSEL: Enkla "namnkortshållare" till julbordet :)

Handgjorda namnkortshållare gjorda av röda och vita polkagrisar med etiketter för julrätter.
Skapa konto

2 meter bock vaktar gården :devilish:

Stor julbock gjord av granris med julbelysning framför en vit villa.
Skapa konto
Julbelysning formad som en stor bock framför ett hus med upplysta fönster och dörr, i mörk omgivning.
Skapa konto

• Gilla
MmeMim och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.