31 699 läst · 143 svar
32k läst
143 svar
Den stora "Jultråden"
Sedan 2007 har vi gjort ett eget pepparkakshus som sedan kopieras in i en verklig miljö som julkort. Ibland fantasihus och ibland riktiga hus som tex egna huset, mammas hus, Finspångs slott eller Vinga fyr.
Några hus har fått stå kvar till sommaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ujuj, imponerande.. jag har nog aldrig ens fått ihop ett pepparkakshus haha. Har haft sönder några när jag försökt dock..V Vindö skrev:Sedan 2007 har vi gjort ett eget pepparkakshus som sedan kopieras in i en verklig miljö som julkort. Ibland fantasihus och ibland riktiga hus som tex egna huset, mammas hus, Finspångs slott eller Vinga fyr.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
TIPS:
Är ni på jakt efter en okej fejkgran? (Vi kan pga allergi inte ha riktig gran själva..)
Jag sa alltid att "nästa" gång ska jag hitta en snygg (are) plastgran än de vi hade förut.. (som vi kastade när vi flyttade sist). I fyra år har jag kollat in diverse mer eller mindre bra plastgranar som vi har på marknaden.. utan att hitta någon som passade "fru kinkig" (dvs jag haha).
Men i år är jag på riktigt julhumör och jag tänkte att nu fan (rent ut sagt) ska jag skaffa mig en gran! Om den så ska bestå av tre grenar bara.. (dock inte önskvärt). Jag menar om jag inte hittat någon på fyra år (!) kommer jag väl eg aldrig göra det..
Nåja.. jag har ju min äventyrliga sida också och för någon månad sedan.. (håll i hatten nu) tog jag ett skutt rakt ut över klippkanten.. och beställde en online från utlandet (efter att ha kontrollerat bilderna/företaget väldigt noga iof)
De levererades för ett par veckor sedan (snabb och billig leverans)
Den heter "Montana" är av "smal" modell och 225 cm hög (glad att jag valde smal, vette fåglarna var jag kunnat ställa den annars haha - den var tillräckligt bred ändå)
Bilder:
Här har vi ställt upp den (foten ingick) och börjat veckla ut grenarna i toppen.. nedåt ser man lite hur den ser ut när den kommer.. alla de grenarna man ser tydligt på bilden är vippbara - och hela granen kommer i tre delar.
Närbild på konstruktionen av "barren" (som jag normalt dissar totalt, men den här gången tror jag iaf att konstruktören har sett en gran NÅN gång under sin livstid). Granen har två olika sorters "barr".. de mer klassiska mer "plastiga" i bakgrunden och några riktigt tjusiga i utkanten (försökte få med dem på bild).
Efter flera dagars (!!!!) jäkla vecklande av de där granbarren/kvistarna så börjar den bli riktigt imponerande..
Den är kanske inte en riktig gran, men mitt skutt utöver klippkanten var tydligen ett bra val.. och jag landade ganska tryggt!
Jag är extremt nöjd med granen (i relation till vad jag betalat).. betydligt tätare än de fejk vi hade innan (och tätare än många av de riktiga granarna jag hade när jag var yngre hehe)
Nu ska den pyntas.. och pst.. jag passade på att köpa 6 st (75 cm) smågranar också
HÄR är företaget ni kan kolla in (tror google översatt sajten, så svenskan är lite sisådär)
http://www.konstgjorda-julgranar.nl
Är ni på jakt efter en okej fejkgran? (Vi kan pga allergi inte ha riktig gran själva..)
Jag sa alltid att "nästa" gång ska jag hitta en snygg (are) plastgran än de vi hade förut.. (som vi kastade när vi flyttade sist). I fyra år har jag kollat in diverse mer eller mindre bra plastgranar som vi har på marknaden.. utan att hitta någon som passade "fru kinkig" (dvs jag haha).
Men i år är jag på riktigt julhumör och jag tänkte att nu fan (rent ut sagt) ska jag skaffa mig en gran! Om den så ska bestå av tre grenar bara.. (dock inte önskvärt). Jag menar om jag inte hittat någon på fyra år (!) kommer jag väl eg aldrig göra det..
Nåja.. jag har ju min äventyrliga sida också och för någon månad sedan.. (håll i hatten nu) tog jag ett skutt rakt ut över klippkanten.. och beställde en online från utlandet (efter att ha kontrollerat bilderna/företaget väldigt noga iof)
De levererades för ett par veckor sedan (snabb och billig leverans)
Den heter "Montana" är av "smal" modell och 225 cm hög (glad att jag valde smal, vette fåglarna var jag kunnat ställa den annars haha - den var tillräckligt bred ändå)
Bilder:
Logga in
Skapa konto
Här har vi ställt upp den (foten ingick) och börjat veckla ut grenarna i toppen.. nedåt ser man lite hur den ser ut när den kommer.. alla de grenarna man ser tydligt på bilden är vippbara - och hela granen kommer i tre delar.
Logga in
Skapa konto
Närbild på konstruktionen av "barren" (som jag normalt dissar totalt, men den här gången tror jag iaf att konstruktören har sett en gran NÅN gång under sin livstid). Granen har två olika sorters "barr".. de mer klassiska mer "plastiga" i bakgrunden och några riktigt tjusiga i utkanten (försökte få med dem på bild).
Logga in
Skapa konto
Efter flera dagars (!!!!) jäkla vecklande av de där granbarren/kvistarna så börjar den bli riktigt imponerande..
Den är kanske inte en riktig gran, men mitt skutt utöver klippkanten var tydligen ett bra val.. och jag landade ganska tryggt!
Jag är extremt nöjd med granen (i relation till vad jag betalat).. betydligt tätare än de fejk vi hade innan (och tätare än många av de riktiga granarna jag hade när jag var yngre hehe)
Nu ska den pyntas.. och pst.. jag passade på att köpa 6 st (75 cm) smågranar också
HÄR är företaget ni kan kolla in (tror google översatt sajten, så svenskan är lite sisådär)
http://www.konstgjorda-julgranar.nl
Får jag presentera HOLGER, vår gårdstomte.. som håller koll på alla dörrar
Hämtade in lite av spillbitarna från i somras..
Så skruvade vi ihop ändarna litegrann så det blev en "stabil" grund..
Sedan började vi dra fast grankvistar runt "ställningen", så att det täcktes hela vägen runt.
.. och gav Holger sin luva..
Sedan ställde vi ut honom på en av mina kabeltrummor, så han kunde hålla koll..
.. och gav honom en näsa
När det blir lite bättre väder ska jag häfta fast lite mer kvistar.. några rosetter och lite glitter.. och kanske en färgglad slinga.. runt kabeltrumman
Logga in
Skapa konto
Hämtade in lite av spillbitarna från i somras..
Logga in
Skapa konto
Så skruvade vi ihop ändarna litegrann så det blev en "stabil" grund..
Logga in
Skapa konto
Sedan började vi dra fast grankvistar runt "ställningen", så att det täcktes hela vägen runt.
.. och gav Holger sin luva..
Logga in
Skapa konto
Sedan ställde vi ut honom på en av mina kabeltrummor, så han kunde hålla koll..
.. och gav honom en näsa
När det blir lite bättre väder ska jag häfta fast lite mer kvistar.. några rosetter och lite glitter.. och kanske en färgglad slinga.. runt kabeltrumman
Lite husbelysningsinspiration, i julanda.. (5 bilder från google)
1
2
3
4
5
1
Logga in
Skapa konto
2
Logga in
Skapa konto
3
Logga in
Skapa konto
4
Logga in
Skapa konto
5
Logga in
Skapa konto
TIPS på julgranar, ifall de normala inte passar..
http://lajkar.se/15-alternativa-julgranar-for-den-fantasifulle/
http://lajkar.se/15-alternativa-julgranar-for-den-fantasifulle/