Raceman skrev:
Har du någonsin sett någon, här på Byggahus, kommentera någons sätt att skriva på inuti en tråd?
Ja.
Bl.a. mina inlägg :)

BigGitt skrev:
Ja.
Bl.a. mina inlägg :)
Va, du skämtar? Om du inte avser i just den här tråden då, för det räknas inte. ;)

Dessvärre skämtar jag inte. Och har sett ett par gånger andra blivit utskrattade. Men men.
Det ger bättre självförtroende. Iaf beträffande mig :)

BigGitt skrev:
Dessvärre skämtar jag inte. Och har sett ett par gånger andra blivit utskrattade. Men men.
Det ger bättre självförtroende. Iaf beträffande mig :)
Nu gör du mig verkligen nyfiken. Har det skett här under övriga diskussioner, där det ibland kan osa grillade sorkar, när politik och annat diskuteras, vilket ibland kan leda till att trådar stängs, eller har det skett i huvudforumet när frågan gäller "hur slipar jag den här plankan på bästa sätt?" Har det skett i huvudforumet blir jag väldigt förvånad och skulle jag gärna vilja se en länk...:(

PS. "Hantverksforumet" anser jag inte höra till "det riktiga" huvudforumet. Där kan ibland hantverkare känna sig påhoppade och gå i försvarsställning, vilket kan leda till att drevet går.:D

Jag menar bara att det händer. Vill inte hänga ut någon som hade "kanske" en dålig dag.

BigGitt skrev:
Jag menar bara att det händer. Vill inte hänga ut någon som hade "kanske" en dålig dag.
Det har alltså hänt i det jag menar "huvudforumet", eller missuppfattar jag dig?

När folk klagar på i detta sammanhang språkliga petitesser (och gör en 7 sidor lång tråd om det) tycker jag inte att man har någon särskilt accepterande attityd. Det hjälper inte att det är i en separat tråd när det är den tråd som ligger överst både på "senaste inlägg" och "mest lästa" sedan flera dagar.

Raceman skrev:
Det har alltså hänt i det jag menar "huvudforumet", eller missuppfattar jag dig?
Det har hänt i huvudforumet. Ja.

Anna_H skrev:
När folk klagar på i detta sammanhang språkliga petitesser (och gör en 7 sidor lång tråd om det) tycker jag inte att man har någon särskilt accepterande attityd. Det hjälper inte att det är i en separat tråd när det är den tråd som ligger överst både på "senaste inlägg" och "mest lästa" sedan flera dagar.
Jag tror faktiskt att folk är kapabla att skilja på "ditten och datten"... Dvs. en tråd med en viss humoristisk touch "bland övriga diskussioner" och "skarpt läge" i huvudforumen. ;)

BigGitt skrev:
Det har hänt i huvudforumet. Ja.
Det var som tusan. :@
Själv har jag aldrig sett något exempel på detta. Vi får väl hoppas att vederbörande bara hade en dålig dag då, som du skrev. :S

Raceman skrev:
Har du någonsin sett någon, här på Byggahus, kommentera någons sätt att skriva på inuti en tråd?
Jag kommenterade storkens skrivande, för att vara mäklare var han hopplös i skrift...

Anna_H skrev:
[...] men här kunde jag inte bry mig mindre.
Jag tycker det verkar som om du är på väg att blåsa varenda packning. Du kanske inte skall läsa i trådar där människor med avvikande åsikt än din egen kommer till tals.

Själv tycker jag att det är viktigt att man kan uttrycka sig i tal och skrift - särskilt om man är invandrare. De som lider av dyslexi har ju ett handikapp men de andra är ju bara lata eller obegåvade.

Hit me!

timmelstad skrev:
Jag kommenterade storkens skrivande, för att vara mäklare var han hopplös i skrift...
Ja, storken har jag ett svagt minne av, men var inte han ett troll? :D

tompas11 skrev:
Hittade detta på nätet angående de respektive dem.

De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig.
Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt,
nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig.
Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem.
Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop.
Tack för det bra tipset! :)
Hoppas bara att de som har problem med "dem" och "de" upptäcker denna "stödkäpp" (i stället för att känna sig påhoppade av att denna tråd existerar).

Att upplysa om språkliga felaktigheter som kan leda till missförstånd tycker jag är bra! Särskilt som i denna tråd där det språkliga hålls åtskilt från byggnadsfrågorna.

Däremot tycker jag det är trevligt med dialektala och lokala egenheter i språket. De berikar språket. "Vart" eller "vars" (i stället för "var") säger man väl gärna norrut i landet. Låter gulligt, tycker jag.

Thomas Lundquist
Raceman skrev:
PS. "Hantverksforumet" anser jag inte höra till "det riktiga" huvudforumet. Där kan ibland hantverkare känna sig påhoppade och gå i försvarsställning, vilket kan leda till att drevet går.:D
Den här tråden visar verkligen vilka dunungar akademiker är.

Det riktiga forumet bör helst vara rent från hantverkare och med rätt skrämselpropaganda städas även annat lågutbildat folk bort från forumet med den här typen av trådar.

Att hantverkare går i försvarsställning är väl inte konstigt då teorier ofta ställs mot praktik.

Men nu trampas det på en grupp som omöjligt kan försvara sig i text vilket är bedrövligt.
Man undrar hur många konsumenter här på forumet med problem både med hantverkare och "finsvenska" som inte vågar göra sig till tals efter det här.

Vad är det ni brukar säga?
Gör om och gör rätt, typ!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.