Locke skrev:
Hit me!
OK!

Locke skrev:
Själv tycker jag att det är viktigt att man kan uttrycka sig i tal och skrift - särskilt om man är invandrare. De som lider av dyslexi har ju ett handikapp men de andra är ju bara lata eller obegåvade.
"Ju" är talspråk, och du lyckas klämma in det två gånger i samma mening. Är det att uttrycka sig väl i skrift? d^_^b
 
Raceman skrev:
Jag tror faktiskt att folk är kapabla att skilja på "ditten och datten"... Dvs. en tråd med en viss humoristisk touch "bland övriga diskussioner" och "skarpt läge" i huvudforumen. ;)
Om det här är humor så.....

Som påpekats är det inte bara denna enskilda tråd (i vilken jag inte sett minsta lilla "glimt i ögat" annat än på ett raljerande och nedlåtande sätt som får dem med språkliga funktionshinder att skämmas än mer), utan språkpoliserna förekommer frekvent även i forumen.
 
Mikael_L
Jag tycker faktiskt att trådarna i forumen är ganska rena från språkpolisernas kommentarer, det förekommer säkert men jag tycker i alla fall det lyckligtvis är är ganska lågfrekvent.

Anna_H, jag som trådstartare av denna tokiga tråd får väl ta på mig dumstruten då. Du har några viktiga poänger med det du skriver, som jag hoppas att alla tar till sig.


Men sen kan vi faktiskt se på denna tråd på ett annat vis, att det är bra att alla viktigpettrar, messerschmitts och fisförnäma typer får skriva av sig här, än att lusa ner vanliga konstruktiva trådar med rättstavningsinformation.
Denna tråd är helt enkelt terapi för de som har svårt rättstavningssyndrom.
 
Raceman skrev:
Ja, storken har jag ett svagt minne av, men var inte han ett troll? :D
Ingen aning, men det skulle inte förvåna mig i och för sig...

Thomas Lundquist skrev:
Den här tråden visar verkligen vilka dunungar akademiker är.

Det riktiga forumet bör helst vara rent från hantverkare och med rätt skrämselpropaganda städas även annat lågutbildat folk bort från forumet med den här typen av trådar.
:rolleyes: Jag tycker snarare att ditt inlägg säger en del om vilken onyanserad verklighetsuppfattning du har, som förutsätter att man är noga med att formulera sig i skrift för att man har en akademisk utbildning, och vice versa att hantverkare och andra sedermera då inte kan göra det på samma sätt. Må så vara att det är vanligare att man uttrycker sig bättre i skrift än om man är hantverkare eller lågutbildad, men mängden skrifligt obegåvade akademiker av alla de slag (när är man akademiker förresten? Fil mag? Mer? Eller räcker det med att jobba på kontor, eller vad?) jag stött på under min karriär är oändliga, chefer som särskriver och felstavar i all oändlighet, det finns hur många exempel som helst.

Själv är jag noggrann med hur jag formulerar mig, och tycker att ett visst mått av korrekthet är önskvärt, men jag är verkligen ingen petimeter i det avseendet, och har inga problem med att blanda in lite talspråk för att liva upp texter t ex här på forumet. Jag tycker dock att det är poänglöst att du ständigt ska kokettera med din trista attityd.

apa skrev:
OK!
"Ju" är talspråk, och du lyckas klämma in det två gånger i samma mening. Är det att uttrycka sig väl i skrift? d^_^b
Ibland, när man famlar efter halmstrån, så är det bättre att låta bli... (Och ju, är helt okej att använda i skrift på rätt plats, precis som det är önskvärt att ta bort "så" när det går, det betyder inte att man ska utesluta det helt...

Mikael_L skrev:
Denna tråd är helt enkelt terapi för de som har svårt rättstavningssyndrom.
Okej, tack för terapistunden då :D
 
Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
:rolleyes: Jag tycker snarare att ditt inlägg säger en del om vilken onyanserad verklighetsuppfattning du har, som förutsätter att man är noga med att formulera sig i skrift för att man har en akademisk utbildning, och vice versa att hantverkare och andra sedermera då inte kan göra det på samma sätt. Må så vara att det är vanligare att man uttrycker sig bättre i skrift än om man är hantverkare eller lågutbildad, men mängden skrifligt obegåvade akademiker av alla de slag (när är man akademiker förresten? Fil mag? Mer? Eller räcker det med att jobba på kontor, eller vad?) jag stött på under min karriär är oändliga, chefer som särskriver och felstavar i all oändlighet, det finns hur många exempel som helst.

Själv är jag noggrann med hur jag formulerar mig, och tycker att ett visst mått av korrekthet är önskvärt, men jag är verkligen ingen petimeter i det avseendet, och har inga problem med att blanda in lite talspråk för att liva upp texter t ex här på forumet. Jag tycker dock att det är poänglöst att du ständigt ska kokettera med din trista attityd.
Jag är väldigt övertygad om att jag har en förträfflig verklighetsuppfattning när det gäller om att jobba mot privata konsumenter och även diskutera med akademiker.

Du har däremot inte den förmågan att kliva ner ett par snäpp från din sadel på din höga häst utan ska hela tiden försöka sväva lite ovanför vilket verkligen är att missa verkligheten.

När är man hantverkare förresten? Är det när man kan vässa en timmermanspenna eller räcker det att kunna bygga en bärande vägg?

Om du sänker taktpinnen något kan det t.o.m bli trevligt att debattera med dig.
 
Mikael_L
Fortsätter ni så här blir min tråd stängd i vilket fall. :O
 
Thomas Lundquist
Vilket den kanske borde göras. Denna tråd gynnar ingen konsument.
 
Jag kan oftast förstå när det är stavfel och liknande att en person inte är duktig att uttrycka sig i skrift, det jag har svårt för är när man märker att folk kan men skriver med talskrift eller chatskrift.
D e inte var da som vi cs.
Det är inte varje dag som vi ses.
Vilket ser bäst ut?
Och nog ser det ut som en sån person som skriver så kan bättre men att anmärka på det gör jag inte, jag trycker bara back och struntar i att läsa det.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag är väldigt övertygad om att jag har en förträfflig verklighetsuppfattning när det gäller om att jobba mot privata konsumenter och även diskutera med akademiker.

Du har däremot inte den förmågan att kliva ner ett par snäpp från din sadel på din höga häst utan ska hela tiden försöka sväva lite ovanför vilket verkligen är att missa verkligheten.

När är man hantverkare förresten? Är det när man kan vässa en timmermanspenna eller räcker det att kunna bygga en bärande vägg?

Om du sänker taktpinnen något kan det t.o.m bli trevligt att debattera med dig.
Du svarade aldrig på vad du syftar på med "akademiker" vilket gör det svårt att bemöta resten av dina påhopp.

Jag har själv ingen akademisk utbildning alls efter gymnasiet om nu det behöver poängteras. Men det spelar ingen roll, det finns ingen nytta med att diskutera med dig då det inte tillför tråden nåt utan bara ger dig mer utrymme att spy galla över den otroligt homogena gruppen "akademiker"... (Kanske det snarare är en etikett?)
 
Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Du svarade aldrig på vad du syftar på med "akademiker" vilket gör det svårt att bemöta resten av dina påhopp.

Jag har själv ingen akademisk utbildning alls efter gymnasiet om nu det behöver poängteras. Men det spelar ingen roll, det finns ingen nytta med att diskutera med dig då det inte tillför tråden nåt utan bara ger dig mer utrymme att spy galla över den otroligt homogena gruppen "akademiker"... (Kanske det snarare är en etikett?)
Jag spyr verkligen inte galla över akademiker, tvärtom vet jag att kunskap betyder en viss makt och jag har alltid propagerat för utbildning till mina ungar t.e.x.

Däremot är det spännande att se att du Timmelstad som till lags kastar ur dig det mesta, kliver i offerkostymen.
Var är mina påhopp och resten av dessa?
Var spyr jag galla över akademikerna?
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker faktiskt att trådarna i forumen är ganska rena från språkpolisernas kommentarer, det förekommer säkert men jag tycker i alla fall det lyckligtvis är är ganska lågfrekvent.

Anna_H, jag som trådstartare av denna tokiga tråd får väl ta på mig dumstruten då. Du har några viktiga poänger med det du skriver, som jag hoppas att alla tar till sig.


Men sen kan vi faktiskt se på denna tråd på ett annat vis, att det är bra att alla viktigpettrar, messerschmitts och fisförnäma typer får skriva av sig här, än att lusa ner vanliga konstruktiva trådar med rättstavningsinformation.
Denna tråd är helt enkelt terapi för de som har svårt rättstavningssyndrom.
Jag tycker absolut inte du skall ta på dig någon dumstrut pga av Anna_h synnerligen olyckliga inlägg. Tråden har ju inte på något sett angripit individer men så fort hennes inlägg kom så spårade tråden ur totalt.

Man skall inte hacka på individer som lider av medfödda problem i förutsättningar för att stava korrekt, men de/dom eller särstavningar etc handlar inte om dessa handikapp, det finns normalt sett andra orsaker.

Jag tycker det är utmärkt att problemet med svenskanivån lyfts fram då det gagnar alla och dom som känner sig träffade får gärna fundera på varför dom skriver som dom gör. I längden gynnar det alla om vi lär oss uttrycka oss på ett begripligt sett.
 
Nimajneb skrev:
I längden gynnar det alla om vi lär oss uttrycka oss på ett begripligt sett.
Det var just av den anledningen som jag skrev tipsen angående de och dem.
Syftet var att fler skulle lära sig använda orden på ett korrekt sätt.
 
Mikael_L skrev:
messerschmitts .
:D
har väldigt svårt för folks som säger messerschmitt när de menar besserwisser!
:D
Är inte messerschmitt ett flygplan?
 
Redigerat:
tompas11 skrev:
Det var just av den anledningen som jag skrev tipsen angående de och dem.
Syftet var att fler skulle lära sig använda orden på ett korrekt sätt.
Ja, ditt tips i inlägg #81 var det bästa jag läst på länge. Det är så bra att det borde läggas in bland forumreglerna. d^_^b
 
Anna_H skrev:
Om det här är humor så.....

Som påpekats är det inte bara denna enskilda tråd (i vilken jag inte sett minsta lilla "glimt i ögat"
Jag skulle nog våga påstå att de 70 stycken smiliesar (räknade precis) som tråden innehåller (ej medräknat citerade smiliesar) visar på en hel del "glimten i ögat".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.