De och dem i felaktiga sammanhang är verkligen irriterande. Jag var tvungen att testa i Word som sommartorparen ville...:)
Word är väldigt bra på att rätta rena felstavningar, men grammatik är programmet inget vidare på. Den här meningen tyckte Word att det inte var något fel på:
"Jag skrevade ett brev till de för att dem bad om det." :O

Särskrivningar är ett annat irritationsmoment, hur svårt kan det vara egentligen.
"Hand över fräs" :O

Samt alla som inte kan uttala egentligen.
"Ejängklien" :O

:D
 
skalman1 skrev:
Det enda som jag egentligen irriterar mig på på är folk som skriver "bytat", tex jag bytade sintern......
Ah du! Bytat ä ju skaunska, ju. :D
 
Något som retar mig något fruktansvärt är att butiker inte klarar att göra sina skyltar entydiga. Exempel:

3 burkar majs, 12 kr/st

Vafan, är det 12 kr per burk om man köper tre eller 12 kr för alla tre?

De använder st som enhet för allt, även där det borde vara paket eller någon annan enhet.

Det är dessutom folk som skriver under sin yrkesutövning, de borde veta bättre.

Uttalsfel som stör mig:

* Acceptera ska inte uttalas asseptera.
* Skeptisk ska inte uttalas som om det handlade om ett skepp, s och k ska båda höras, som i skott.

När vi ändå är inne på språkmissar, jag vet att man nu för tiden lär ut "skriv som det känns", men i seriösa sammanhang, exempelvis brev till myndigheter eller när man söker jobb, så har inte utropstecken något som helst berättigande. Smileys i sådana sammanhang borde det vara skottpengar på.
 
Thomas59
Raceman skrev:
De och dem i felaktiga sammanhang är verkligen irriterande. Jag var tvungen att testa i Word som sommartorparen ville...:)
Word är väldigt bra på att rätta rena felstavningar, men grammatik är programmet inget vidare på. Den här meningen tyckte Word att det inte var något fel på:
"Jag skrevade ett brev till de för att dem bad om det." :O

Särskrivningar är ett annat irritationsmoment, hur svårt kan det vara egentligen.
"Hand över fräs" :O

Samt alla som inte kan uttala egentligen.
"Ejängklien" :O

:D
Äntligen någon som irriterar sig över viktiga saker.

Fenomenet särskrivning är helt obegripligt. Det är ju bara att läsa vad man skriver, om man är osäker, så ser man om det blir rätt: Hand (paus) över (paus) fräs eller handöverfräs. Hur svårt kan det vara?

Värst av allt är nog i alla fall "ejängklien" alt "ijenklien" och för all del även "odenkligt", tätt följt av yogert eller jåget.

Nu då jag tänker efter så irriterar jag mig nog också på missbruket av "dem" OCH taskig interpunktion OCH syftningsfel (vansinnigt irriterande) OCH tempusfel OCH felaktig meningsbyggnad.

Sist men inte minst är det irriterande att "e" och "r" på mitt tangentbord knappt funkar vilket medför att jag hela tiden får backa i texten och hamra in e/r.

Nämnde jag förresten Royce Royce. Hur kan man missa att det heter Rolls Royce:wow:.
 
Troberg skrev:
När vi ändå är inne på språkmissar, jag vet att man nu för tiden lär ut "skriv som det känns", men i seriösa sammanhang, exempelvis brev till myndigheter eller när man söker jobb, så har inte utropstecken något som helst berättigande. Smileys i sådana sammanhang borde det vara skottpengar på.
Jag har tidigare haft en chef som 9 gånger av 10 avslutade sina meningar med utropstecken istället för punkt, och detta oavsett ifall det var ett privat email eller publik anslag för hela företaget, extremt irriterande att läsa.

Samma person hade för övrigt väldigt svårt med både stavning, sär-skrivning och meningsbyggnad, men utropstecknen var det värsta, man läste allting som att han skrek.
 
Hittade detta på nätet angående de respektive dem.

De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig.
Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt,
nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig.
Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem.
Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop.

Och detta angående var respektive vart.

Ett enkelt knep att ta till när man är osäker är att ersätta var med vilken plats
och vart med till vilken plats. Låter det fel, har man alltså valt fel ord.
 
Är detta verkligen så viktigt i ett diskussionsforum angående praktiska göromål? Ni förstår väl att ni mycket effektivt skrämmer bort alla som tänkt våga sig hit men som av ett eller annat skäl är lite osäkra på skriven svenska. Inte nog med att de blir utskällda om de inte kan allt om elinstallationer, kortlingar och korrekta tätskikt i badrum, de måste skriva perfekt svenska också. Invandrare, dyslektiker och döva göre sig icke besvär på detta forum.

Nä, lägg ner den här tråden och träna på att vara lite förlåtande och hjälpsamma istället. UTAN att anmärka på språkliga detaljer.

/Anna H, som inte behöver några minnestrix för allt ni gnäller om i tråden...
 
Anna_H

Begripper du inte at dem behover et hobbies? :D

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Man hade kunnat utgå från, att de flesta är mycket bildade och vet nästan allt.
Vad gör de på detta forum? Varför ställer de frågor?
De kan ju allt! Det är så irriterande om en rättstavande person frågar om byggtekniken. H*n måste begripa att alla ska kunna det. Eller?
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Nä, lägg ner den här tråden och träna på att vara lite förlåtande och hjälpsamma istället.
Ja är ert nye svenske skolläraret. Ni komma mig om behöva hjälp. Ni järna skriva som vill. ;):D
 
Redigerat:
Ur regelverket från varmepumpsforum.


"3.4 Agera inte språkpolis
Kommentera inte andras sätt att skriva som till exempel felstavningar, särskrivningar eller grammatiska felaktigheter."

Det tycker jag är ok.
 
Fast diskussionen som pågår i denna tråd gäller ju inte bara forumet, det gäller svenska folket över lag både på internet och "i verkligheten", jag kan inte minnas att någon blivit utpekad i tråden?
 
BigGitt skrev:
Anna_H

Begripper du inte at dem behover et hobbies? :D

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Man hade kunnat utgå från, att de flesta är mycket bildade och vet nästan allt.
Vad gör de på detta forum? Varför ställer de frågor?
De kan ju allt! Det är så irriterande om en rättstavande person frågar om byggtekniken. H*n måste begripa att alla ska kunna det. Eller?
Du måste lära dig skilja mellan "irritera sig på" och "vägra accepera". Det här är en irritationstråd. :) (utan irritationer ingen feedback) (Jämför exemelvis tråden om den nylanserade sidan, där välkomnas irritationer.)

Jag kan irritera mig på vissa saker min fru gör, men det är inte samma sak som att jag skiljer mig, och jag kan irritera mig på Håkan Juholt, men det är inte samma sak som att jag lämnar landet. :D
 
I mitt senaste jobb som datatekniker träffade jag en dag en läkare som ursäktade sig för att han inte var så himla bra på datorer. "Det jämnar ut sig, för jag är ingen bra läkare" svarade jag glatt.

Den inställningen tycker jag man kan ha här också. Finns ingen som helst korrelation mellan korrekt svenska och bra kunskaper i de hantverk som forumet avhandlar. Så länge det överhuvudtaget går att begripa inläggen (vilket aldrig är några om helst problem med tex de/dem, var/vart, särskrivningar och andra (i sammanhanget) petitesser.

Jag skulle inte släppa igenom något av det i mina handböcker, men här kunde jag inte bry mig mindre.
 
BigGitt skrev:
Ur regelverket från varmepumpsforum.

"3.4 Agera inte språkpolis
Kommentera inte andras sätt att skriva som till exempel felstavningar, särskrivningar eller grammatiska felaktigheter."

Det tycker jag är ok.
Har du någonsin sett någon, här på Byggahus, kommentera någons sätt att skriva på inuti en tråd?
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
I mitt senaste jobb som datatekniker träffade jag en dag en läkare som ursäktade sig för att han inte var så himla bra på datorer. "Det jämnar ut sig, för jag är ingen bra läkare" svarade jag glatt.

Den inställningen tycker jag man kan ha här också. Finns ingen som helst korrelation mellan korrekt svenska och bra kunskaper i de hantverk som forumet avhandlar. Så länge det överhuvudtaget går att begripa inläggen (vilket aldrig är några om helst problem med tex de/dem, var/vart, särskrivningar och andra (i sammanhanget) petitesser.

Jag skulle inte släppa igenom något av det i mina handböcker, men här kunde jag inte bry mig mindre.
Jag tycker att det är precis den inställninen du förespråkar som folk har här på forumet, vad är problemet?:O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.