Mikael_L skrev:
För att vräka ut sin allmänna bitterhet över sitt liv och alla andra så får du vackert starta en egen tråd. :) ;)
Det behövs nog inte. Det finns nog en hel del lämpliga trådar att kapa. Givetvis inte denna dock.;):cool:
 
Har också förundrats över varför så många skriver "dem" när det ska vara "de"!d^_^b Godkänns det i skolorna numera?

Ett annat vanligt fel när folk inte kan skilja på "sina" och "deras" och motsvarande. Till och med i tidningstexter är det vanligt.
 
Mikael_L
Sommartorparn skrev:
Ett annat vanligt fel när folk inte kan skilja på "sina" och "deras" och motsvarande. Till och med i tidningstexter är det vanligt.
Hur menar du nu?
Pratar vi om tjuvar ... :D


En sak jag själv missar då och då, men ett vanligt fel i vilket fall är sammanblandning av var och vart.
Jag kan t.ex. råka skriva "Vart hittar man bra priser på ..." *beep beep beep * - fel ... :)
 
Mikael

Det finns ett inlägg där du skriver att du alldrig
gör fel ;)

Hur är det då?
:D
 
Mikael

Det finns ett inlägg där du skriver att du alldrig
gör fel ;)

Hur är det då?
:D
 
Mikael_L
Stammar du? :)

Förövrigt stavas aldrig med ett L :cool:

Kommer du inte ihåg komihågramsan från skolan?
Aldrig stavas aldrig med 2 L
Alltid stavas alltid med 2 L.
 
Mikael_L skrev:
Stammar du? :)

Förövrigt stavas aldrig med ett L :cool:

Kommer du inte ihåg komihågramsan från skolan?
Aldrig stavas aldrig med 2 L
Alltid stavas alltid med 2 L.
Då lärde dem mej fel !
Vad ska jag göra? :'(

P.s. Är du illa till mods?
Svara med en fråga ... ;)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Nej !!
Här avhandlas trötthet över språkliga felaktigheter i allmänhet och felaktigt användande av "dem" i synnerhet.


För att vräka ut sin allmänna bitterhet över sitt liv och alla andra så får du vackert starta en egen tråd. :) ;)
Jaså jaha.

Men då får du sparken från den här tråden och jag blir ny ordförande. :cool:
 
När vi ändå klagar på språkfel då.
Spara och tjäna verkar vara svårt att skilja på, speciellt för de som sätter tidningsrubriker.
Byt elbolag, tjäna tusenlappar!
 
Eller:
Taket rasade tack vare mycket snö.
...och...
På grund av lottovinsten hade vi råd att åka till Mallis.
 
Ett annat begrepp som tycks vara svårt är "vice versa". Två typiska fel:

* Används som synonym till et cetera.
* Båda alternativen nämns innan vice versa, tex "vitt blir svart och svart blir vitt och vice versa".

Det betyder "tvärtom", varken mer eller mindre.
 
Troberg skrev:
* Båda alternativen nämns innan vice versa, tex "vitt blir svart och svart blir vitt och vice versa".

Det där exemplet är ju helt korrekt, det blir "vitt blir svart och svart blir vitt och vitt blir vitt och svart blir svart", eller? :)
 
Sommartorparn skrev:
Har också förundrats över varför så många skriver "dem" när det ska vara "de"!d^_^b Godkänns det i skolorna numera?
Nej, det har jag väldigt svårt att tro.

Sommartorparn skrev:
Ett annat vanligt fel när folk inte kan skilja på "sina" och "deras" och motsvarande. Till och med i tidningstexter är det vanligt.
"Sin" och "hans/hennes" förväxlas också väldigt ofta. Av någon anledning verkar det mycket vanligt i sportrelaterade artiklar: "X är bra en bra fotbollsspelare på grund av hans förmåga att Y". På grund av vems förmåga är det?

Ännu svårare är det när två personer är inblandade: "A är en bättre snookerspelare än B på grund av hans förmåga att spela defensivt". Vems förmåga? A:s eller B:s. eller någon helt annans kanske?

Detta är ju också relaterat till de/dem diskussionen eftersom det inbegriper en oförmåga att skilja på subjekt och objekt.
 
Kul tråd!
Visst är dem hysterin irriterande, vad som många verkar ha glömt är ordet dessa och även här används dem i total förvirring, finns ju även folk som använder domma istället för dessa.

Finns det sedan inte vissa dialektala ursprung till hur han/honom, de/dem osv brukas??

Annars retar jag mig själv mest över rättstavningshjälpen på min iPad som gör att mina inlägg ibland ser ut att vara skrivna av en taskig Google translate copy-paste.

Sista insticket.... Om man syftar på förra året.... Heter det i fjol eller i fjor? Själv använder jag det förstnämnda.
 
Ojoj.

Ni har verkligen gott om tid ;)
Är det inte dags att skaffa hobbies? Helst hobbies, som kräver social interaktion?

Eller bli lärare i svenska? Vi är så många som stavar fel :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.