För min del är jag ytterst allergisk mot de/dem-haverister, särskrivare, talspråksivrare och andra som rent generellt har svårt med rättstavningen.

Tycker det är frapperande hur till synes vettiga människor plötsligt framstår som spån när de skriver något. Jag låter numer (oftast) bli att ens ge mig in i diskussion med illiterära människor.
 
Och nej, att använda mej och dej tycker jag är helt ok. Mej och dej är ju ok enligt SAOL oxå! Men hur är det med att stava också som jag just gjorde? För det har blivit en olata hos mig har jag märkt..
Jag tror, tyvärr, att den stavningen kan accepteras. Jag rekommenderar dock "mig" och "dig", det ser så mycket bättre ut i skrift.

Återigen, skriv alltid som om du skulle söka jobb eller skulle förklara för skattmasen att du visst får göra det där avdraget de nyss underkänt. Gör du inte det, då kommer du att börja skriva till presumptiva arbetsgivare och skattmasen som du gör när du chattar...

Svenska akademien måste väl ge med sig till slut när de fattar att ingen orkar lära sig hur det egentligen stavas.
Eller så får skolorna helt enkelt pusha mer för korrekt språk.

Missförstå mig inte, jag är inte petspråkfascist, lite genvägar kan man väl ta ibland och det är inte fel att ha en personlig prägel på sitt språk, men att skriva "dem" överallt är bara slappt.

Ett gammalt kinesiskt ordspråk (påstås det i alla fall), citerat från minnet: "Mästaren får bryta reglerna, men inte lärlingen". Med andra ord, förstår man reglerna och medvetet bryter dem för att de inte är applicerbara eller för att göra en poäng, då är det OK, men att bryta mot dem bara för att man inte orkat lära sig dem är inte OK. Det ordspråket stämmer för mycket annat än språk, tex programmering, hantverk, musik och så vidare. En erfaren programmerare vet var han kan ta en genväg på ett säkert sätt, medan nybörjaren gör det i blindo för att han inte förstår och något går galet. En erfaren hantverkare vet att det inte är millimeternoga eftersom det kommer att döljas bakom en list, medan amatören slarvar lite hejvilt med mätandet och resultatet blir uselt. Ennio Morricone bygger mycket av sin musik på dissonanser som andra kompositörer skyr som pesten, men han är genialisk nog att få det att funka, medan en amatör skapar okontrollerade dissonanser för att han inte kan bättre. Ernst-Hugo Järegård spelade över så in i helsike, men med en sådan precision och ett sådant järngrepp över framförandet att det blev lysande, medan en amatörskådespelare bara skulle sett löjlig ut.

Heck, några av våra mest ansedda författare har ju gjort en medveten poäng av att bryta regelverket för hur man ska skriva, tex James Joyce och Kurt Vonnegut. Men, och det är viktigt, de gjorde det inte för att de inte kunde eller inte viste hur man skulle skriva. De kunde verkligen skriva röven av de flesta författare. De gjorde det för att det var exakt det som de behövde för att uppnå en planerad effekt.

Så, man ska lära sig skriva korrekt först, sedan kan man, omm (och innan någon klagar att jag felstavat där, slå upp det begreppet) man behöver, ta genvägar.

Allt detta sagt, så är jag fortfarande sur över att det inte går att få typografiska citattecken i SMS... :)
 
Det är av ovanstående anledning som jag alltid kör mot rött och parkerar på handikapp-parkeringen ;)
 
Nja, ibland får inte ens mästaren bryta mot reglerna, åtminstone inte när polisen ser...
 
Om inte mästaren är kungen d.v.s.
 
Daniel78 skrev:
Det är av ovanstående anledning som jag alltid kör mot rött och parkerar på handikapp-parkeringen ;)
Fy ;)
 
Troberg skrev:
Nja, ibland får inte ens mästaren bryta mot reglerna, åtminstone inte när polisen ser...
nähepp, får nöja mig med att vara mästare då :)
 
Nerre skrev:
Säger du "han som du vill ska läsa det" eller "honom som du vill ska läsa det"?
"Jag är längre än han" är ju korrekt (eftersom det är ett underförstått "är" på slutet), fast det är väl lika korrekt med "jag är längre än honom" idag. Men många idag skriver ju tyvärr "jag såg han" och liknande.
Nu var ju hela meningen: "Skriver man i forum är det väl för att man vill bli läst och få svar, och då måste man ju underlätta för de som man vill skall läsa inlägget och svara på det"

Jag tycker den där är svår, men nog ska det väl vara objektsform? "och då måste man underlätta för oss/honom" inte "och då måste man underlätta för vi/han". Problemet (utan att jag är någon grammatikexpert) tror jag är att det både är objekt och subjekt:surprised:bjekt i den mening som jag skriver ut här och subjekt i den du skriver, men du skrev ju ihop dessa, hur gör man då? Någon får gärna förklara.

Han/honom är inget bra att använda längre för att föröka se om det ska vara "de" eller "dem", vi/oss fungerar bättre eftersom en massa människor (främst ungdomar tror jag) byter ut objektsform mot subjektsform i tredje person singular hela tiden: "jag skjutsade han" eller "jag gav han stryk" osv. Däremot gör ingen det när det gäller första person plural (för ingen säger väl "han skjutsade vi" eller "han gav vi stryk").

Sedan har du och nästan alla andra fel när det gäller "längre än honom", som alltid har varit lika korrekt som "än han" (om man inte lägger till ett "är" på slutet, då måste det förstås vara "än han").
Anledningen till att det bör ses som minst lika korrekt är att man ska vara konsekvent och om man inte använder objektsform i den här meningen:
"Han är längre än sin bror"
utan använder subjektsformen
"Han är längre än hans bror"
så är det inte längre uppenbart att det är sin egen bror han är längre än. Därför "ska" det alltid vara objektsform i den här typen av jämförande meningar, så länge man inte skriver ut det där sista "är", eftersom det är en dygd att vara konsekvent i språket.
 
Mikael_L
Hene skrev:
Nu var ju hela meningen: "Skriver man i forum är det väl för att man vill bli läst och få svar, och då måste man ju underlätta för de som man vill skall läsa inlägget och svara på det"

Jag tycker den där är svår, men nog ska det väl vara objektsform? "och då måste man underlätta för oss/honom"
Jag håller med dig. Jag uppfattar också det där som objektsform.
 
Daniel78 skrev:
Det är av ovanstående anledning som jag alltid kör mot rött och parkerar på handikapp-parkeringen ;)
Alla är vi handikappade på ett eller annat vis... :cool:
 
Alla hatar vi något.
Ni gillar inte DEM,

Jag HATAR när folk säger SKIT... + snyggt, +fint, +kul +++

Speciellt om man säger det, skriver i media.

Hur f*n kan en journalist använda dessa uttryck?
 
Exakt, man ska inte svära så jävla mycket, det låter så helvetes fult. Dessutom, har jag inte sagt åt dig en miljon gånger att inte överdriva! :)
 
Jag hatar allt och alla, passar det in här?
 
skalman1 skrev:
Jag hatar allt och alla, passar det in här?
Hehe.

Du är på hugget ser jag :)
 
Mikael_L
skalman1 skrev:
Jag hatar allt och alla, passar det in här?
Nej !!
Här avhandlas trötthet över språkliga felaktigheter i allmänhet och felaktigt användande av "dem" i synnerhet.


För att vräka ut sin allmänna bitterhet över sitt liv och alla andra så får du vackert starta en egen tråd. :) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.