Jaha… då har jag något nytt att oroa mig för.
Jag och hunden hamnade mitt i dammoln då en maskin sopade vägarna från grus efter vintern. Personen hade inte ens blötlagt innan…
Försökta skynda förbi, men helt klart drog vi i oss av dammet.
Hur farligt tror ni att detta är för oss?
Någon som arbetat med att sopa gator utan mask, innan kraven om blötläggning kom, och som fortfarande lever och mår bra?
När vi passerade ser jag att personen som körde maskinen hade mask, men schysst att utsätta gående, cyklister m fl för detta.
Mitt på dagen dessutom när folk är i rörelse.
Han sopade precis vid en gång- och cykelväg.
Hur skulle ni tänka? Någon annan som varit med om detta?
Jag och hunden hamnade mitt i dammoln då en maskin sopade vägarna från grus efter vintern. Personen hade inte ens blötlagt innan…
Någon som arbetat med att sopa gator utan mask, innan kraven om blötläggning kom, och som fortfarande lever och mår bra?
När vi passerade ser jag att personen som körde maskinen hade mask, men schysst att utsätta gående, cyklister m fl för detta.
Du förkortade kanske ditt liv med någon mikrosekund.
Är du ute och går när det blåser? Om ja så får du i dig en massa stendamm mm även då.
Det är extrem stor skillnad på att passera ett dammoln på någon sekund än att jobba i flera timmar med att sopa vägar andningsskydd när man jobbar.
Vad var det för typ av andningsskydd föraren hade? Inte säkert att det var ett idag godkänt andningsskydd.
https://www.av.se/nyheter/2023/arbetsgivare-maste-prova-ut-andningsskydd/
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/personlig-skyddsutrustning/andningsskydd/
Hur tycker du att maskinföraren skulle ha agerat?
När tycker du att det ska sopas på vägar, gator, trottoarer, cykelvägar, etc?
Var det på kommunal/statlig väg eller var det på privat mark?
Vad var det för typ av sopmaskin?
Någon maskin man går efter, någon öppen maskin man sitter på å kör, någon minitraktor med "tät" hytt, etc?
Är du ute och går när det blåser? Om ja så får du i dig en massa stendamm mm även då.
Det är extrem stor skillnad på att passera ett dammoln på någon sekund än att jobba i flera timmar med att sopa vägar andningsskydd när man jobbar.
Vad var det för typ av andningsskydd föraren hade? Inte säkert att det var ett idag godkänt andningsskydd.
https://www.av.se/nyheter/2023/arbetsgivare-maste-prova-ut-andningsskydd/
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/personlig-skyddsutrustning/andningsskydd/
Någon maskin man går efter, någon öppen maskin man sitter på å kör, någon minitraktor med "tät" hytt, etc?
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Oroar du dig för många saker? Om så är fallet så är den stressen långt mycket farligare än att andas in lite damm från gatan.S Slottsfrun skrev:Jaha… då har jag något nytt att oroa mig för.
Kroppen är gjord för att hantera lite damm. Du behöver absolut inte oroa dig.
Nu bor jag i skogen så här dammar det på grusvägen för det mesta men det lever man med.
TS har kanske lite fog för sin oro, denna bild fanns i lokalblaskan för någon vecka sedan där den anonyme fotografen/insändaren ondgjorde sig över damm i mängder bland både vuxna och barn på förskolor och andra miljöer.
Och någonstans så håller jag med det känns lite obra om man tolkar bilden korrekt..jag skulle skämmas om jag var förare i det fordonet.
TS har kanske lite fog för sin oro, denna bild fanns i lokalblaskan för någon vecka sedan där den anonyme fotografen/insändaren ondgjorde sig över damm i mängder bland både vuxna och barn på förskolor och andra miljöer.
Och någonstans så håller jag med det känns lite obra om man tolkar bilden korrekt..jag skulle skämmas om jag var förare i det fordonet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inget litet dammoln kan jag säga…Demmpa skrev:
Du förkortade kanske ditt liv med någon mikrosekund.
[länk]
[länk]
Trodde man är tvungen att blötlägga innan?
För att sprida så lite damm som möjligt. Så gör iallafall kommunens maskiner. Personen driver ett företag, marken tillhör detta.
Trodde även man föreslås göra det vid tidpunkter när de flesta människor är inomhus, ex kvällstid. Kanske inte mitt på dagen en solig söndag när människor och djur verkligen är på gång-/cykelvägen.
Ingen aning vad det var för andningsskydd, men det såg avancerat ut.
Försökte ta mig förbi så snabbt som möjligt så dålig koll på typ av maskin.
Tror minitraktor med tät hytt.
Herregud, ja vad ska man säga…TorpAnders skrev:
Nu bor jag i skogen så här dammar det på grusvägen för det mesta men det lever man med.
[bild]
helt klart inte bra om bilden överensstämmer med verkligheten.
Liknar dammolnet jag beskriver…
Då pudlar jag, för ovanlighetens skull KAN det alltså finnas asbest i dammet på gatan/ vägen.S Slottsfrun skrev: