20 930 läst · 63 svar
21k läst
63 svar
Dags att bygga ut!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Nu har vi kommit en bit på vägen och det mesta materialet har kommit (för stommen). Nästa vecka kommer dessutom takstolarna, så nu kör vi!
Men först ska det rivas lite mer, det är denna veckans jobb och efter dagens arbete ser det ut som att vi kom halvvägs. En liten ändring i planen kom till när vi rev bort den sista asfaboarden och fann lite röta… så det kommer bli till att bygga om en del av ytterväggen så vi får friskt & starkt virke i stommen.
Först ett kollage:
Fin upplagsplats
Full upplagsplats
Allt rivet kring taket
Och väggarna (invändig isolering syns)
Garageport nermonterad. Det var obehagligt och jag lyckades få porten i huvet när jag lossade ena fjädern. Så ursäkta om jag är lite virrig framöver
Baksida avklädd
Här hittade vi röta. Lite väntat faktiskt eftersom förra ägaren hade gjort hål i hängrännorna här, så vatten for nog in. Hela hörnet och kortsidan får byggas om. Men det blir bättre så
Taket sågade jag av och lyfte i sektioner. Jag sparade mycket tid på detta istället för att riva på plats. Dock sitter hälften kvar för att styva upp stommen.
Luftkonster och troligen en underlig syn…
Allt som allt löper det på bra, även om det växlande vädret ställer till med bekymmer.
Mer uppdateringar kommer om ett par dagar!
Men först ska det rivas lite mer, det är denna veckans jobb och efter dagens arbete ser det ut som att vi kom halvvägs. En liten ändring i planen kom till när vi rev bort den sista asfaboarden och fann lite röta… så det kommer bli till att bygga om en del av ytterväggen så vi får friskt & starkt virke i stommen.
Först ett kollage:
Fin upplagsplats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Full upplagsplats
Logga in
Skapa konto
Allt rivet kring taket
Logga in
Skapa konto
Och väggarna (invändig isolering syns)
Logga in
Skapa konto
Garageport nermonterad. Det var obehagligt och jag lyckades få porten i huvet när jag lossade ena fjädern. Så ursäkta om jag är lite virrig framöver
Logga in
Skapa konto
Baksida avklädd
Logga in
Skapa konto
Här hittade vi röta. Lite väntat faktiskt eftersom förra ägaren hade gjort hål i hängrännorna här, så vatten for nog in. Hela hörnet och kortsidan får byggas om. Men det blir bättre så
Logga in
Skapa konto
Taket sågade jag av och lyfte i sektioner. Jag sparade mycket tid på detta istället för att riva på plats. Dock sitter hälften kvar för att styva upp stommen.
Logga in
Skapa konto
Luftkonster och troligen en underlig syn…
Logga in
Skapa konto
Allt som allt löper det på bra, även om det växlande vädret ställer till med bekymmer.
Mer uppdateringar kommer om ett par dagar!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Ang. garageporten som jag skrev om tidigare så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och lite tips för någon som tänker byta ut sin.
Först och främst DE ÄR FARLIGA!! Porten som vägen en hel del lyfts upp av två kraftiga fjädrar och när man avlastar dem försvinner också kraften som håller porten uppe, och porten dundrar ner. Så några tips:
1) Lossa fjädrarna i avlastat läge, dvs när porten är uppe.
2) Stöd upp porten så den står uppe även utan fjädrarna. Det kan göras genom att sätta stöttor i framkant av porten eller genom att ersätta fjädern med spännband. Jag gjorde båda…
3) Tänk på att porten är tung och den kommer vilja falla ner. Jag fick den i huvet innan jag använde punkt 2). Det kunde gått illa…
Först och främst DE ÄR FARLIGA!! Porten som vägen en hel del lyfts upp av två kraftiga fjädrar och när man avlastar dem försvinner också kraften som håller porten uppe, och porten dundrar ner. Så några tips:
2) Stöd upp porten så den står uppe även utan fjädrarna. Det kan göras genom att sätta stöttor i framkant av porten eller genom att ersätta fjädern med spännband. Jag gjorde båda…
3) Tänk på att porten är tung och den kommer vilja falla ner. Jag fick den i huvet innan jag använde punkt 2). Det kunde gått illa…
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det är extrem kraft i de där fjädrarna, om man nu skulle lyckas få loss dem i spänt läge. Har en gammal kollega som lyckades. Hans ena öga funkar inte längre, men det kunde gått ännu värre.Onsalakorven skrev:Ang. garageporten som jag skrev om tidigare så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Hur går det för dig??
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Istället blev det en ny uppreglad vägg, och jag sparade dessutom lite tid på att slippa bygga distanser uppe på det gamla hammarbandet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Den sista bilden ser man också den nya bärande balken och öppningen mot hallen. Det var alltid tänkt att byggas bytt men nu blev det lite mer. Det ät här som den ”gamla” stommen möter den nya, så där fick jag mäta noga.
En blåsig dag och högst tvivelaktig mätstation var ju ett recept på kaos, men det gick rätt så bra ändå!
Logga in
Skapa konto
En blåsig dag och högst tvivelaktig mätstation var ju ett recept på kaos, men det gick rätt så bra ändå!
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Sedan har jag reglat upp det nya bjälklaget. Det blev ungefär som jag tänkt fast att jag använde 195mm istället för 170mm. Jag är glad för det idag och lathunden för konstruktionen säger att det bör klara nedböjningskravet. Och då har jag ju en bärande innervägg också.
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
I öppningen till höger ligger trapphuset och där vi ska ha vår spiraltrappa upp.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Jag passade även på att hyra en planlaser för att kolla så bjälklaget verkligen är rakt innan väggarna och gavlarna kommer på. Det blev till att göra mindre justeringar med hyveln men överlag låg det inom +\- 2mm.
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Sedan har vi byggt klart gavlarna som skall lyftas på plats med kranbil, förhoppningsvis nu på Fredag. Båda är nu klara och utvändigt isolerade och förberedda med spikläkt inför fasaden. Det hade blivit väldigt högt att bygga dem på plats (som var planen från början) men det blev bättre såhär!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto