Köpte mig en ny snöskyffel. Med den här modellen av spade slipper man både stickor i händerna, blodsmak i munnen och diskbråck.

Person lastar röd trädgårdstraktor på släpkärra i snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
galento och 11 till
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
Köpte mig en ny snöskyffel. Med den här modellen av spade slipper man både stickor i händerna, blodsmak i munnen och diskbråck.

[bild]
Oj, vänta bara tills du kört fast och ska försöka lyfta den lite.. Fast ja stickor slipper du ;)

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Oj, vänta bara tills du kört fast och ska försöka lyfta den lite.. Fast ja stickor slipper du ;)
Skruvdubb och diffspärr, men ja den dagen då får quattron bekänna färg. Skiter det sig så får jag vackert plocka fram träskyffeln igen;)

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Ett par sågskyddskängor, hyffsat billiga, väldigt sköna och framförallt bred läst. Klass 2 sågskydd. Svart känga på träbänk, metallöglor, grov sula, kraftiga sömmar, inomhusmiljö, pappersförpackning i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
C
P Prodigys skrev:
Ett par sågskyddskängor, hyffsat billiga, väldigt sköna och framförallt bred läst. Klass 2 sågskydd. [bild]
Najs! Länk?

C cpalm skrev:
Najs! Länk?
Köpte dom i en lokal butik som inte har internethandel, skolådan i hurva(i skåne) men du kan få länk till modellen https://www.giasco.com/eng/lines/boots/woodcut-s3-iii-l.2 Gav 1600kr för dom och enda andra stället jag sett i sverige som säljer dom är billiga-arbetskläder.se men där är dom betydligt dyrare. https://billiga-arbetsklader.se/Giasco-Woodcut-sågskyddsstövlar-S3,-Svart/125991_43.html?gclid=CjwKCAiAyfybBhBKEiwAgtB7fnzb2DmSqBlnY6n4CeDuW83KLqbNWRL268FjN52QuEAVjxbJbmeApxoCbc8QAvD_BwE

Har sievis skor med xl-läst på jobbet och dessa känns ganska likvärdiga i bredd och allmän storlek.

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Köpte dom i en lokal butik som inte har internethandel, skolådan i hurva(i skåne) men du kan få länk till modellen [länk] Gav 1600kr för dom och enda andra stället jag sett i sverige som säljer dom är billiga-arbetskläder.se men där är dom betydligt dyrare. [länk]
dyra-arbetskläder.se :crysmile:

Verktygslåda, borrsatser, skrivbord, oorganiserad, hemmamiljö, pappershögar, plastpåse.
Skapa konto

Tänkte sammanfoga lite MDF, får se om detta kan underlätta :thinking::D

• Gilla
Trafikverket1 och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Omställningsresan från Tormek till ett nytt sätt att få skärpa på mina skärande verktyg börjar på sidan 7 i ”Stigens verkstadstråd”.
Trevlig resa!
Dag
Vore inte så dumt om du kunde vara mera specifik, inte många av oss som orkar leta i olänkade trådar efter vad du refererar till...

Men visst jag vet vissa begränsningar i Tormeks slipsystem. Främsta är väl detta hur man fixar svagt konvexa slipytor, en jädra utmaning minst sagt. Visst man kan gå på någon typ av fasett-slipning men väldigt besvärligt via Tormek och andra slipstensbaserade system.

H Harald Blåtumme skrev:
Vore inte så dumt om du kunde vara mera specifik, inte många av oss som orkar leta i olänkade trådar efter vad du refererar till...

Men visst jag vet vissa begränsningar i Tormeks slipsystem. Främsta är väl detta hur man fixar svagt konvexa slipytor, en jädra utmaning minst sagt. Visst man kan gå på någon typ av fasett-slipning men väldigt besvärligt via Tormek och andra slipstensbaserade system.
Du klickar på stigens namn, går mer till trådar skapade av honom, klickar på rätt tråd, och sen sidan 7.
Ska man klara av att slipa grejer klarar man nog det med.

Edit: Sorry om jag börjar 'ranta' men upplever mer och mer att folk vill ha allt serverat. Om man nu tex är intresserad av stigens slipning, och han har gjort en post om det. Då är det rimligt att man själv letar upp den. Det är liksom inte som att han är anställd på forumet för att servera folk saker..han har ju dessutom gett en tydlig hänvisning.
Hittar man den sen inte kan man ju fråga som någon har en direktlänk..

Redigerat:
  • Gilla
Rickard. och 8 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:

Frustrator Frustrator skrev:
Du klickar på stigens namn, går mer till trådar skapade av honom, klickar på rätt tråd, och sen sidan 7.
Ska man klara av att slipa grejer klarar man nog det med.

Edit: Sorry om jag börjar 'ranta' men upplever mer och mer att folk vill ha allt serverat. Om man nu tex är intresserad av stigens slipning, och han har gjort en post om det. Då är det rimligt att man själv letar upp den. Det är liksom inte som att han är anställd på forumet för att servera folk saker..han har ju dessutom gett en tydlig hänvisning.
Hittar man den sen inte kan man ju fråga som någon har en direktlänk..
H Harald Blåtumme skrev:

Hej @Harald Blåtumme!

Som @Frustrator redan svarat så finns det i min tråd. Men för att få hela informationen behöver du bläddra ganska många sidor för det var en process över en längre tid.
En bild säger mer än tusen ord så här kommer kortversionen i bild och film.
Långt senare bytte jag ut Tormek hållaren mot den nya varianten som jag väldigt enkelt kan justera så att stålet hamnar på 25˚ vinkel.
Tormekens alla möjligheter och jiggar har jag inte någon större användning för i mitt snickrande. Att enkelt få skärpa på stämjärnen räcker för mig.
Håller just nu på att vidareutveckla enkelheten i processen men det kommer i tråden när det är färdigt.
Lycka till med ditt val!
Dag

Verktyg för precision, stålstång på träbas, klämfäste, arbetsbänksbakgrund, mät- eller inställningsutrustning.
Skapa konto

Närbild på verktyg och maskindel, silverfärgad hammare, metallskenor, justervred, delar av text etikett.
Skapa konto

Aluminiumprofil med ändtäckning nära trä- och metallunderlag.
Skapa konto

Metallbit i skruvstycke, slipmärken, reflektioner, mörk bakgrund, inriktat på detaljarbete på metallyta.
Skapa konto

En närbild på en knivs egg med synliga lager, troligen en damaskuskniv, mot suddig bakgrund.
Skapa konto

Färgglada slipstenar staplade på bänk, verktygsförvaring i bakgrunden, arbetsyta för slipning.
Skapa konto

Veritas brynvinkel, slipstyrning för smala blad, emballage, instruktioner, skruvmejsel på vit yta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Raimo T och 7 till
  • Laddar…
Skarpa stämjärn.
Då jag provat slipa mina på en Tormek som står på jobbet brukar de inte bli sådär jämna :)
Misstänker vår rigg inte är helt plant inställd.

Njingan Njingan skrev:
Skarpa stämjärn.
Då jag provat slipa mina på en Tormek som står på jobbet brukar de inte bli sådär jämna :)
Misstänker vår rigg inte är helt plant inställd.
Hej @Njingan!

Där har du en av anledningarna att jag bytte slipmetod. Föredrar rak fas.
Sen är processen betydligt snabbare. Efterbehandlingen med vattenstenarna är likvärdig.

Dag

Fine-Tools kör 10 % på Veritas denna vecka, så jag kunde inte motstå längre. :)

https://www.fine-tools.com/

Knivslipningsutrustning och japanska köksknivar på en vit duk.
Skapa konto

• Gilla
Handhyveln och 6 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nygammal variant av ett av mina mest använda verktyg införskaffat.

Det enda redskap jag använder tiotals gånger när jag är i verkstaden är nog pennan.
Har haft Rotring 600 0,5 mm stiftpenna sedan mitten av åttiotalet ungefär och varit supernöjd. Enda nackdelen är att skyddsröret för stiftet lätt blir stukat om pennan går i golvet, vilket hänt några gånger men jag har alltid skaffat en ny.
Nu hände det igen för ett tag sedan och då visade det sig att sexhundran var slut i lager när jag skulle köpa. Så det fick bli ett tillsvidare-köp.

[bild]

Två stycken Rotring 500 och en Rotring Rapid Pro 2.0, tjohopp!
Sexhundran är helt i aluminium men femhundrans övre del är i något slags plastmaterial men den nedre nätskurna delen är i aluminium. Måste säga att jag är positivt överraskad över kvalitetsintrycket; ser ut och känns nästan som en sexhundra. Köpte två stycken för att ha en i snickarbrallorna och en inne men kommer att beställa en sexhundra så snart den kommer in. Bara för känslans skull — den är grym.

Ok, den nedre då?

[bild]

Jo, det är en stifthållare för tvåmillimeters stift, som förutom att det är en snygg Rotring, har en feature som inte är helt vanlig.

Så här beter sig min gamla stifthållare, minns inte om det är en Staedtler eller en Faber-Castel men den har alltid varit störig:

[video]

Så här funkar min nya Rotring:

[video]

Yes, man klickar fram stiftet precis som på vanliga stiftpennor. Så najs!
Den har även en stiftvässare i knappen i den änden som man klickar på men får erkänna att det hittar man hos andra tillverkare också.

Hur som helst är jag jättenöjd och glad på riktigt.
Pennan är ett av mina mest använda verktyg och för mig räcker de här m y c k e t långt!

Toklångt inlägg om pennor, sorry.
//Ronnie
Tack för tipset Ronnie, det har nu kostat mig 1200 spänn.

Jag har alltid varit fascinerad av pennor och annat ritmateriel, kanske någon sorts undermedveten reaktion på att jag fullständigt saknar talang för att använda dem. Jag kan inte ens skriva en enkel inköpslista för hand, eller, skriva klarar jag men varken jag eller någon annan kan sedan läsa vad det står. Under väldigt många år så var drömmen att få ha ett stort fristående ritbord med någon exklusiv ritapparat, det är ännu väldigt oklart vad jag skulle ha det till.

Men med två Rapid Pro och en 600 så kommer jag antagligen snart att uträtta underverk. Jag köpte faktiskt en 500 för dyra pengar för ett par år sedan och som du säger så blir jag glad när jag använder den (ända tills jag betraktar resultatet).

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.