3 348 781 läst · 16 528 svar
3349k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Köpte dom i en lokal butik som inte har internethandel, skolådan i hurva(i skåne) men du kan få länk till modellen https://www.giasco.com/eng/lines/boots/woodcut-s3-iii-l.2 Gav 1600kr för dom och enda andra stället jag sett i sverige som säljer dom är billiga-arbetskläder.se men där är dom betydligt dyrare. https://billiga-arbetsklader.se/Giasco-Woodcut-sågskyddsstövlar-S3,-Svart/125991_43.html?gclid=CjwKCAiAyfybBhBKEiwAgtB7fnzb2DmSqBlnY6n4CeDuW83KLqbNWRL268FjN52QuEAVjxbJbmeApxoCbc8QAvD_BwEC cpalm skrev:
Har sievis skor med xl-läst på jobbet och dessa känns ganska likvärdiga i bredd och allmän storlek.
dyra-arbetskläder.seP Prodigys skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 327 inlägg
Vore inte så dumt om du kunde vara mera specifik, inte många av oss som orkar leta i olänkade trådar efter vad du refererar till...stigen skrev:
Men visst jag vet vissa begränsningar i Tormeks slipsystem. Främsta är väl detta hur man fixar svagt konvexa slipytor, en jädra utmaning minst sagt. Visst man kan gå på någon typ av fasett-slipning men väldigt besvärligt via Tormek och andra slipstensbaserade system.
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Du klickar på stigens namn, går mer till trådar skapade av honom, klickar på rätt tråd, och sen sidan 7.H Harald Blåtumme skrev:Vore inte så dumt om du kunde vara mera specifik, inte många av oss som orkar leta i olänkade trådar efter vad du refererar till...
Men visst jag vet vissa begränsningar i Tormeks slipsystem. Främsta är väl detta hur man fixar svagt konvexa slipytor, en jädra utmaning minst sagt. Visst man kan gå på någon typ av fasett-slipning men väldigt besvärligt via Tormek och andra slipstensbaserade system.
Ska man klara av att slipa grejer klarar man nog det med.
Edit: Sorry om jag börjar 'ranta' men upplever mer och mer att folk vill ha allt serverat. Om man nu tex är intresserad av stigens slipning, och han har gjort en post om det. Då är det rimligt att man själv letar upp den. Det är liksom inte som att han är anställd på forumet för att servera folk saker..han har ju dessutom gett en tydlig hänvisning.
Hittar man den sen inte kan man ju fråga som någon har en direktlänk..
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:Vore inte så dumt om du kunde vara mera specifik, inte många av oss som orkar leta i olänkade trådar efter vad du refererar till...
Frustrator skrev:Du klickar på stigens namn, går mer till trådar skapade av honom, klickar på rätt tråd, och sen sidan 7.
Ska man klara av att slipa grejer klarar man nog det med.
Edit: Sorry om jag börjar 'ranta' men upplever mer och mer att folk vill ha allt serverat. Om man nu tex är intresserad av stigens slipning, och han har gjort en post om det. Då är det rimligt att man själv letar upp den. Det är liksom inte som att han är anställd på forumet för att servera folk saker..han har ju dessutom gett en tydlig hänvisning.
Hittar man den sen inte kan man ju fråga som någon har en direktlänk..
Hej @Harald Blåtumme!H Harald Blåtumme skrev:Vore inte så dumt om du kunde vara mera specifik, inte många av oss som orkar leta i olänkade trådar efter vad du refererar till...
Som @Frustrator redan svarat så finns det i min tråd. Men för att få hela informationen behöver du bläddra ganska många sidor för det var en process över en längre tid.
En bild säger mer än tusen ord så här kommer kortversionen i bild och film.
Långt senare bytte jag ut Tormek hållaren mot den nya varianten som jag väldigt enkelt kan justera så att stålet hamnar på 25˚ vinkel.
Tormekens alla möjligheter och jiggar har jag inte någon större användning för i mitt snickrande. Att enkelt få skärpa på stämjärnen räcker för mig.
Håller just nu på att vidareutveckla enkelheten i processen men det kommer i tråden när det är färdigt.
Lycka till med ditt val!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej @Njingan!Njingan skrev:
Där har du en av anledningarna att jag bytte slipmetod. Föredrar rak fas.
Sen är processen betydligt snabbare. Efterbehandlingen med vattenstenarna är likvärdig.
Dag
Tack för tipset Ronnie, det har nu kostat mig 1200 spänn.P Pysslarn skrev:Nygammal variant av ett av mina mest använda verktyg införskaffat.
Det enda redskap jag använder tiotals gånger när jag är i verkstaden är nog pennan.
Har haft Rotring 600 0,5 mm stiftpenna sedan mitten av åttiotalet ungefär och varit supernöjd. Enda nackdelen är att skyddsröret för stiftet lätt blir stukat om pennan går i golvet, vilket hänt några gånger men jag har alltid skaffat en ny.
Nu hände det igen för ett tag sedan och då visade det sig att sexhundran var slut i lager när jag skulle köpa. Så det fick bli ett tillsvidare-köp.
[bild]
Två stycken Rotring 500 och en Rotring Rapid Pro 2.0, tjohopp!
Sexhundran är helt i aluminium men femhundrans övre del är i något slags plastmaterial men den nedre nätskurna delen är i aluminium. Måste säga att jag är positivt överraskad över kvalitetsintrycket; ser ut och känns nästan som en sexhundra. Köpte två stycken för att ha en i snickarbrallorna och en inne men kommer att beställa en sexhundra så snart den kommer in. Bara för känslans skull — den är grym.
Ok, den nedre då?
[bild]
Jo, det är en stifthållare för tvåmillimeters stift, som förutom att det är en snygg Rotring, har en feature som inte är helt vanlig.
Så här beter sig min gamla stifthållare, minns inte om det är en Staedtler eller en Faber-Castel men den har alltid varit störig:
[video]
Så här funkar min nya Rotring:
[video]
Yes, man klickar fram stiftet precis som på vanliga stiftpennor. Så najs!
Den har även en stiftvässare i knappen i den änden som man klickar på men får erkänna att det hittar man hos andra tillverkare också.
Hur som helst är jag jättenöjd och glad på riktigt.
Pennan är ett av mina mest använda verktyg och för mig räcker de här m y c k e t långt!
Toklångt inlägg om pennor, sorry.
//Ronnie
Jag har alltid varit fascinerad av pennor och annat ritmateriel, kanske någon sorts undermedveten reaktion på att jag fullständigt saknar talang för att använda dem. Jag kan inte ens skriva en enkel inköpslista för hand, eller, skriva klarar jag men varken jag eller någon annan kan sedan läsa vad det står. Under väldigt många år så var drömmen att få ha ett stort fristående ritbord med någon exklusiv ritapparat, det är ännu väldigt oklart vad jag skulle ha det till.
Men med två Rapid Pro och en 600 så kommer jag antagligen snart att uträtta underverk. Jag köpte faktiskt en 500 för dyra pengar för ett par år sedan och som du säger så blir jag glad när jag använder den (ända tills jag betraktar resultatet).