T Ejmelie skrev:
Japp :)
Glöm inte att efter dra...

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Införskaffade en klyvyxa igår, var trött på att klödda med klyvkil och slägga som jag gjort innan. Ny klyvyxa med svart och gult skaft ligger på betong med skyddshjälm och såg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provhögg lite på några träd jag frigjorde från jobbet i torsdags och den duger för mitt lilla huggande. Vedkapning med klyvyxa, uppklyvda vedträn och en släpvagn på en gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
T
Jag kommer lossa med slagskruvdragaren. Fästa dem igen med densamma och dra det sista för hand. Det är inte hjärnkirurg det här ;)

• Gilla
minitoy och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Införskaffade en klyvyxa igår, var trött på att klödda med klyvkil och slägga som jag gjort innan. [bild]
Provhögg lite på några träd jag frigjorde från jobbet i torsdags och den duger för mitt lilla huggande. [bild]
Nått liknande av Fiskars tillverkning har jag haft och använt i mer än tio år, Yxa är så oerhört mycket snabbare än "kinesiska" hydraulklyvar.

S
F fribygg skrev:
Nått liknande av Fiskars tillverkning har jag haft och använt i mer än tio år, Yxa är så oerhört mycket snabbare än "kinesiska" hydraulklyvar.
Håller med! Kör också en fiskars. Den elektriska klyven används bara på riktigt vresiga bitar.

T Ejmelie skrev:
Jag kommer lossa med slagskruvdragaren. Fästa dem igen med densamma och dra det sista för hand. Det är inte hjärnkirurg det här ;)
Håller man sig till vad biltillverkarna har specificera för moment (~50Nm) så är det ju inga konstigheter.

C Cerb skrev:
Håller man sig till vad biltillverkarna har specificera för moment (~50Nm) så är det ju inga konstigheter.
50Nm låter lågt.
Skärmdump av en Volvo support-sida med instruktioner om åtdragningsmoment för hjulskruvar.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
100-120 Nm brukar vara ett vanligt intervall. Vilka biltillverkare säger 50 Nm?

• Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
100-120 Nm brukar vara ett vanligt intervall. Vilka biltillverkare säger 50 Nm?
Ops, missade visst en 1a, ber om ursäkt för förvirringen

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har funderat på en klyv rätt länge också men har egentligen inte plats till den så därför har det inte blivit någon. Yxan tar avsevärt mindre plats.

Klyvandet är inget problem för mig, kapandet dock med motorsåg går trögt. En vedkap vore en trevlig sak, men utrymmet begränsar här också.

FredrikR FredrikR skrev:
det blev en peng till att bränna på något onödigt...
Jag förstår nog inte hur ordet "onödigt" kan användas korrekt i ett inlägg om en blå Bosch. :thinking:

• Haha
  • Gilla
BlueX och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte hur ordet "onödigt" kan användas korrekt i ett inlägg om en blå Bosch. :thinking:
”Den där väntade du onödigt länge på att köpa”

• Gilla
  • Haha
  • Älska
VidarH och 13 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Komponentköp till ett verktygsbygge.

Kallas för en vridtransformator, eller autotransformer, eller variac. Kärt barn har många namn. Man kan få ut 0 - 230VAC ur den genom att vrida på reglaget.

[bild]
Hej, Hoppas Du inser riskerna med spartransformatorer så Du inte belönas med ett "Darwin Award" Själv anmälde jag en utställning på museet Magasin 3 i Stockholm för ett spänningsatt konstverk som kopplats med en spartransformator med vanlig stickpropp till 230V uttag. 50% sannolikhet att konstverket hade 230V på de delar som besökaren kunde vidröra. Såg konstverket på SVT:s Kulturnyheter. Lämnade in en anmälan till Elsäkerhetsverket som omedelbart gjorde ett tillsynsbesök och stoppade galenskapen

• Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Nya inköpen inför hjulbytarsäsongen

[bild] [bild]
Köpte en likadan, på proffsmagasinet bytte hjulen med förlängare dagen efter då jag saknade 21mm hylsa som passade på momentnyckeln, avbeställde men köpte till slut samma ändå, men på Clas Ohlsson då de hade 20%rabatt...
Fast kanske till slut hade blivit billigast från proffsmagasinet då jag fick en rabattkod på 10%, men hade varit marginellt.
Lossar med teleskoparm, skruvar med fälgkors och slutdrar 175Nm med momentnyckel enligt spec.
Suttit drygt två veckor nu, kanske dags att testa nya hylsorna och efterdra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.