3 337 322 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Är det inte dem som även kallas pentalobe?Jonas Persson skrev:När ämnet är uppe - något till verktygsnörden som har det mesta, Torx plus
När patentet för Torx gick ut tog skaparna fram en "bättre" variant kallad Torx plus. Klassiska torx passar, men precis som Phillips förstör JIS, så kan samma ske här.
Den nya varianten är kraftigare och håller bättre. Vad jag kan förså används de i maskiner eller motorer.
[bild]
Självklart måste man ha några kit så att man är förberedd
Dessa brukar även användas som "ramper".
Vart köpte du den lilla Wiha satsen?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tror en natts sömn gav mig svaret...Jonas Persson skrev:
Torx passar i torx plus, så vad är det då för nytta med att ta fram en säkerhetsvariant av TP som enkelt kan lossas med torx säkerhetsbits som alla har?
Det finns två vägar att gå; göra mittstiftet grövre eller att ändra på profilen.
Ett grövre mittstift innebär tunnare gods på bitset och TP skulle vara starkare.
Återstår att ändra på profilen; en helt annan, sju spetsar eller fem. En annan profil frångår kunskapen utvecklingsarbetet av TP gav och blir något helt annat, fler spetsar blir återigen tunnare gods. Återstår då att behålla profilen men med fem spetsar.
Blir snarlikt Apples pentalobe, men finns den med mittstift, och i så fall är profilerna utformade så att pentalobe passar?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag tror inte på fler splines, då det troligen blir för lite gods kvar. Så det är ju att leka med bredden på splinsen, diametern eller formen.Jonas Persson skrev:Tror en natts sömn gav mig svaret...
Torx passar i torx plus, så vad är det då för nytta med att ta fram en säkerhetsvariant av TP som enkelt kan lossas med torx säkerhetsbits som alla har?
Det finns två vägar att gå; göra mittstiftet grövre eller att ändra på profilen.
Ett grövre mittstift innebär tunnare gods på bitset och TP skulle vara starkare.
Återstår att ändra på profilen; en helt annan, sju spetsar eller fem. En annan profil frångår kunskapen utvecklingsarbetet av TP gav och blir något helt annat, fler spetsar blir återigen tunnare gods. Återstår då att behålla profilen men med fem spetsar.
Blir snarlikt Apples pentalobe, men finns den med mittstift, och i så fall är profilerna utformade så att pentalobe passar?
(Jobbade tidigare i en bransch där en relativt central del hade splines och alla konkurrenter gjorde allt möjligt för att låsa varandra ute )
Mittstiften brukar ju gå slås bort med ett dorn om det krisar
Själv köpte jag en färgskrapa för att försöka få fason på misslyckade putsade hörn, ”skarvar” osv..
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg