3 338 112 läst · 16 504 svar
3338k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Haft mina 2st i 3-4 år flitigt användning. Blyinsatser kan kännas lite för klena, går sönder för lätt i mitt tycke. Lite grövre i diametern hade varit bättre. Efter ett tag var vässaren på båda så sliten så att man inte kunde vässa. Slipade metallbiten och det blev bättre. Helt OK penna i övrigt.Alltgår skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag tycker pennan är bra, dock är stiften lite väl mjuka, kanske finns att köpa hårdare men strecken blir snabbt breda. Har lite stift i olika färger. Det slutar oftast med att den får ligga kvar i lådan och jag tar en 0.9 stiftpenna
Jag har även den orangea, den känns bättre då den är tunnare men går ju dessvärre inte att sudda bort.
Jag har även den orangea, den känns bättre då den är tunnare men går ju dessvärre inte att sudda bort.
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Bytte panel på huset i somras och köpte då en sådan penna. I början var det väldigt frustrerande att spetsen bröts av i tid och otid. Sedan lärde jag mig att skjuta tillbaka spetsen ett par millimeter så att den inte bottnade i hållaren. Uppskattar enkelheten att vässa spetsen och precisionen i pennan. Vill inte ha tillbaka den gamla snickarpennan igen.Polos skrev:
Problemet jag har haft med pican är att den tappar greppet om stiftet så att det åker med när man försöker vässa stiftet. Annars kanon!
Det är en kanon produkt , problemet är att den inte funkar i smutsig miljö och då blir den ganska värdelös som byggpenna.Magnus Larsson skrev:
Men ha en hängande i garaget eller snickarboden funkar perfekt.
Jo. Jag brukar ta ut nån då och då på jobbet och lägga i verkstan hemma
Har väl gått igenom 5 stycken sådana - Svindyr och håller inte alls. Blir den blöt så funkar den aldrig mer, betongdamm samma sak, har dessutom en otrolig förmåga att trilla loss från brallorna. Numer köper jag dessa för 20 spänn stycket...
Kort och gott - Snickarpennan!
Men så dagens inköp!
Kort och gott - Snickarpennan!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men så dagens inköp!
Logga in
Skapa konto
Vad gäller pennor kör jag med blyertspennor, köpte en 128 pack från ebay, billigaste jag hittade per penna. Det är visst samma pennor man ser paul sellers köra med i sina videos.
Jag skulle dock vilja ha en bra penna för att markera på metall med. Hört om täljsten, och att det inte är så bra, nu kollar jag på sånahära pennor som kan vässas i vanlig pennvässare, ganska dyrt för 2st pennor...
http://www.ebay.com/itm/Markal-Red-...hash=item58cfde5e61:m:moYuGrnbI_gnFPrnrhGahNw
Jag skulle dock vilja ha en bra penna för att markera på metall med. Hört om täljsten, och att det inte är så bra, nu kollar jag på sånahära pennor som kan vässas i vanlig pennvässare, ganska dyrt för 2st pennor...
http://www.ebay.com/itm/Markal-Red-...hash=item58cfde5e61:m:moYuGrnbI_gnFPrnrhGahNw
- Vad ger de för lyfthöjd ?Toddbertuzzi skrev:
Jag har en Scheppach HM2 Kombi hyvel som är knepig att flytta . Jag satte två fasta hjul på den för att flytta på "pirra vis" men det är snarare lite obehagligt då den är topp-tung och liksom välter över balanspunkten.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Köpte lite olika pennor mm för metall och de funkar alla. Även täljsten funkar men de är lite grova. Köpte även en penna med wolframspets som ritsar. Har ett par av de länkade till och de funkar också.DennisCA skrev:Vad gäller pennor kör jag med blyertspennor, köpte en 128 pack från ebay, billigaste jag hittade per penna. Det är visst samma pennor man ser paul sellers köra med i sina videos.
[länk]
Men för snickeri finns väl bara en att välja på?
https://www.festool.com/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=497892&name=Pencil-set-Festool
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Har inte monterat dem ännu. Lyfthöjden är 25 mm, men då ligger pedalen an mot benet som den är monterad på (därmed är kanske 20 mm en mer praktiskt tillämpbar monteringshöjd).hyggabus skrev:
Kanske denna är en mer praktiskt tillämpbar lösning?:
http://www.rutlands.co.uk/sp+heavy-duty-mobile-base-single+M_DK2040
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Logga in
Skapa konto
Köpte ett billigt falsstål på Jula, då sågen fått för sig att vända på ändsponten på de sista brädorna vi kompletterade med till taket i vardagsrummet. Så då fick jag fräsa en egen not i rätt ände.
Logga in
Skapa konto
Fick även hem denna, hade dock missat att slagytan var enorm, jag ville mest ha en rak klo och tyckte ti-tech var lite dyr. Nackdelen med internetshopping.