3 356 307 läst · 16 555 svar
3356k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
För fulklinga kan man ju köra Biltema. Det har jag gjort i min TS55 med gott resultat.T Ejmelie skrev:Jag brukar alltid köpa extraklingor till sänksågen för lite finare snitt alt för tryckimpregnerat om det redan sitter en finare klinga på.
Vad skulle ni rekommendera för klinga för finare snitt samt för lite mer tyngre jobb som tryckimpregnerat?
Behöver inte vara Makita bara det är en 165 mm klinga.
Sitter det inte en 56tandad klinga på från start, den borde ge fina snitt.T Ejmelie skrev:Jag brukar alltid köpa extraklingor till sänksågen för lite finare snitt alt för tryckimpregnerat om det redan sitter en finare klinga på.
Vad skulle ni rekommendera för klinga för finare snitt samt för lite mer tyngre jobb som tryckimpregnerat?
Hittade klingan som är med Bosch sänksågar: https://www.idealo.de/preisvergleic...od-165-x-20-x-1-8-mm-48-2608642384-bosch.html till överkomligt pris i Tyskland.
Byter du klingor som har olika snittbredd är väl risken stor att du kapar i gummiläppen med en bredare och sen inte har något riktmärke att såga efter när du sätter tillbaka den tunnare?
https://www.amazon.se/dp/B01KZ0X3O4/T Ejmelie skrev:Jag brukar alltid köpa extraklingor till sänksågen för lite finare snitt alt för tryckimpregnerat om det redan sitter en finare klinga på.
Mycket prisvärda.
Är det verkligen sant (olika tjocka klingor)? Borde inte klingans innersta del hamna på samma ställe oavsett tjocklek? Klingan bygger utåt vill säga...?FredrikR skrev:Sitter det inte en 56tandad klinga på från start, den borde ge fina snitt.
Hittade klingan som är med Bosch sänksågar: [länk] till överkomligt pris i Tyskland.
Byter du klingor som har olika snittbredd är väl risken stor att du kapar i gummiläppen med en bredare och sen inte har något riktmärke att såga efter när du sätter tillbaka den tunnare?
Jag kör också med Dewalt som fulklingor, går att hitta billigt och finns med 1,65 mm tandbredd som skär riktigt lätt och inte tar i gummilisten.T Ejmelie skrev:Jag brukar alltid köpa extraklingor till sänksågen för lite finare snitt alt för tryckimpregnerat om det redan sitter en finare klinga på.
Nope. På klingans stomme sitter tänderna symmetriskt pålödda, dvs de bygger ut lika mycket åt bägge sidor om stommen. Tänderna är ofta (alltid?) bredare än stommen.F Fluxor skrev:
Är väl så antagligen för att undvika obalans/vobbel.
//Ronnie
Semantik kanske, men klingans tjocklek avser väl inte tändernas bredd? Man bör alltså kontrollera tändernas bredd om man är orolig för att gummit skall tappa precisionen?P Pysslarn skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Måttet som anges är väl snittets bredd? Tänderna kan sitta off center och därmed vara aningens smalare än snittet.F Fluxor skrev: