T Ejmelie skrev:
Jag brukar alltid köpa extraklingor till sänksågen för lite finare snitt alt för tryckimpregnerat om det redan sitter en finare klinga på.
Vad skulle ni rekommendera för klinga för finare snitt samt för lite mer tyngre jobb som tryckimpregnerat?
Behöver inte vara Makita bara det är en 165 mm klinga.
För fulklinga kan man ju köra Biltema. Det har jag gjort i min TS55 med gott resultat.

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
För fulklinga kan man ju köra Biltema. Det har jag gjort i min TS55 med gott resultat.
Även Jula/Hard Head funkar okej

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag brukar alltid köpa extraklingor till sänksågen för lite finare snitt alt för tryckimpregnerat om det redan sitter en finare klinga på.
Vad skulle ni rekommendera för klinga för finare snitt samt för lite mer tyngre jobb som tryckimpregnerat?
Sitter det inte en 56tandad klinga på från start, den borde ge fina snitt.
Hittade klingan som är med Bosch sänksågar: https://www.idealo.de/preisvergleic...od-165-x-20-x-1-8-mm-48-2608642384-bosch.html till överkomligt pris i Tyskland.

Byter du klingor som har olika snittbredd är väl risken stor att du kapar i gummiläppen med en bredare och sen inte har något riktmärke att såga efter när du sätter tillbaka den tunnare?

• Gilla
Tovin och 5 till
  • Laddar…
AXS
T Ejmelie skrev:
https://www.amazon.se/dp/B01KZ0X3O4/
Mycket prisvärda.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Sitter det inte en 56tandad klinga på från start, den borde ge fina snitt.
Hittade klingan som är med Bosch sänksågar: [länk] till överkomligt pris i Tyskland.

Byter du klingor som har olika snittbredd är väl risken stor att du kapar i gummiläppen med en bredare och sen inte har något riktmärke att såga efter när du sätter tillbaka den tunnare?
Är det verkligen sant (olika tjocka klingor)? Borde inte klingans innersta del hamna på samma ställe oavsett tjocklek? Klingan bygger utåt vill säga...?

T Ejmelie skrev:
Jag kör också med Dewalt som fulklingor, går att hitta billigt och finns med 1,65 mm tandbredd som skär riktigt lätt och inte tar i gummilisten.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
richardtenggren
Tandbredden kan väl variera även om stommen(stålkroppen?) har samma tjocklek?

F Fluxor skrev:
Är det verkligen sant (olika tjocka klingor)? Borde inte klingans innersta del hamna på samma ställe oavsett tjocklek? Klingan bygger utåt vill säga...?
Nope. På klingans stomme sitter tänderna symmetriskt pålödda, dvs de bygger ut lika mycket åt bägge sidor om stommen. Tänderna är ofta (alltid?) bredare än stommen.
Är väl så antagligen för att undvika obalans/vobbel.

//Ronnie

Fyndat gipsdragare idag :surprised:
Länge villhövt, inte kunnat motivera priset, förrän idag!
Bosch gipsdragare och tillbehör i öppnad verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kalendern och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nope. På klingans stomme sitter tänderna symmetriskt pålödda, dvs de bygger ut lika mycket åt bägge sidor om stommen. Tänderna är ofta (alltid?) bredare än stommen.
Är väl så antagligen för att undvika obalans/vobbel.

//Ronnie
Semantik kanske, men klingans tjocklek avser väl inte tändernas bredd? Man bör alltså kontrollera tändernas bredd om man är orolig för att gummit skall tappa precisionen?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Semantik kanske, men klingans tjocklek avser väl inte tändernas bredd? Man bör alltså kontrollera tändernas bredd om man är orolig för att gummit skall tappa precisionen?
Det var tänderna jag syftade på. (y):cool:

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Måttet som anges är väl snittets bredd? Tänderna kan sitta off center och därmed vara aningens smalare än snittet.

F Fluxor skrev:
Semantik eller inte. Visst är det väl ändå tändernas bredd som avses när man snackar klingbredd?

fatsug fatsug skrev:
Semantik eller inte. Visst är det väl ändå tändernas bredd som avses när man snackar klingbredd?
Är det? Ingen aning. Skärbredd kan jag tycka är ett bra begrepp.

F Fluxor skrev:
Är det? Ingen aning. Skärbredd kan jag tycka är ett bra begrepp.
Inte jag heller. Har alltid tänkt att klingans bredd avsåg tändernas bredd men vet som sagt inte. Var en ärligt menad (och kanske retorisk) fråga…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.