3 345 805 läst · 16 522 svar
3346k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag "råkade" ju köpa Starlock blad till Gopen.. så jag fick hem denna idag.ullberg skrev:I en skruvdragartråd blev jag påmind att jag köpte min 12v flexichuck-dragare innan den fanns som borstlös och jag tror det var från den tråden @FredrikR identifierade en Boschkampanj på duab ( postades i tipstråden).
kändes som att stjärnorna stod i linje så jag slog till på en uppgradering. Chuckarna har jag sen tidigare så bara maskin och vanliga chucken. Tyckte även priset på 2x6ah + laddare såg bra ut (iof behöver jag väl inte fler laddare) så blev en sån också
[bild]
Tyckte den förra var smidig men den här är ju ännu smidigare, låt vara att mitt montage av bitshållaren jämnar ut det, men den kanske jag tar bort…
hur gjorde du @FredrikR - du skrev villhöver i andra tråden så jag antar att du i alla fall var inne på produktsidan och funderade?
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg trevlig ut, blir att sälja 12v tror jag minsann.
Jag lurar på komplett med chuckar, utan batterier och ställa den gamla inne, samtidigt ser nya snabbladdaren lockande ut.
Och köper man den lös med 2x3Ah blir det lite billigare än komplett -35FC
Laddaren kostade dock typ hälften i Tyskland såg jag...
Vart köpte du? Har ju beställt sågbladskittet nu som du lurat mig att köpa #villhöverFredrikR skrev:Jag "råkade" ju köpa Starlock blad till Gopen.. så jag fick hem denna idag.
[bild]
Såg trevlig ut, blir att sälja 12v tror jag minsann.
Jag lurar på komplett med chuckar, utan batterier och ställa den gamla inne, samtidigt ser nya snabbladdaren lockande ut.
Och köper man den lös med 2x3Ah blir det lite billigare än komplett -35FC
Laddaren kostade dock typ hälften i Tyskland såg jag...
Computersalg,T trojlee skrev:
Dom var nästbilligast, skiljde nån tia, men dom hade i lager.
Verkar som den är slut på många ställen.
DUAB har bra pris https://duab.se/maskiner-verktyg/el...v-28-l-boxx-multiverktyg-utan-batteri-laddare med L-boxx.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Fick hem lite Kreg tvingar och jiggar.
2 av 90graders tvingarna är kloner och dom beställdes ifrån Amazon.(Andra bilden)
Dom va så pass mycke billigare så ja tänkte prova två sånna o se skillnaden...
Man märker en rejäl skillnad då klonerna inte är lika i finish och är sladdriga.. Kreg är stum och det känns att dom lagt mer kärlek i dom!
2 av 90graders tvingarna är kloner och dom beställdes ifrån Amazon.(Andra bilden)
Dom va så pass mycke billigare så ja tänkte prova två sånna o se skillnaden...
Man märker en rejäl skillnad då klonerna inte är lika i finish och är sladdriga.. Kreg är stum och det känns att dom lagt mer kärlek i dom!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Var står det att de klarar härdat stål, jag läser bara rostfritt stål och DIN 338. Borrarna har även en flatare spets, 135 mot normala 118 grader vilket är typiskt för rostfritt stål.FreQa skrev:
Vanligt HSS stål klarar aldrig av härdat stål. För det behöver du härdade specialborrar eller andra material än stål.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Gjutjärn begriper jag mig inte på, ibland är det som att borra i packad sand och ibland stenhårt.K Kane skrev:
Antar att det finns olika typer; t ex bromsskivor, gjutjärnsplattor på spisen eller en gammal lamppost som jag har biter vanliga borrar inte på.
Finns nog en hel del varianter i dessa familjer som är en hård nöt för denna borrsats att knäcka,Jonas Persson skrev:
"legerat och olegerat stål, rostfritt stål, gjutjärn, gjutstål samt syra- och värmebeständigt stål".
Exempelvis bromsskivor blir ythärdade på slitytan (och det sprider sig nog mot navet också) av värmen efter en tids användning. Om man svarvar gamla bromsskivor märks det tydligt att ytan är mycket hårdare. När man kommit igenom ytan går det lätt.Jonas Persson skrev:
Samma sak gäller nog med spisplattorna. Och ska man borra i härdat är det hårdmetallborr som gäller.
Sen finns det olika typer av gjutjärn, det absolut vanligaste är sk gråjärn och ohärdat sådant är lätt att bearbeta.
Vitjärn är mer slitstarkt men också svårare att bearbeta, dock lättare än rostfritt.
Sen blir det viktigare att ha koll på hastigheten när man borrar i hårdare material, och gärna smörja/kyla med något för att inte överhetta borret.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 414 inlägg
Gjutjärn kan egentligen vara flera olika saker (tex segjärn) och har olika tillverkningsmetoder och egenskaper. Det kan också ythärdas med olika metoder, tänk t ex svarvar.Jonas Persson skrev:
Knepet är att ta sig genom ythärdningen utan att förstöra borren
Här har jag skrivit översiktligt om gjutjärn för den intresserade:
https://www.byggahus.se/forum/threads/handhyvlar-och-handhyvling.87788/#post-610985
https://www.byggahus.se/forum/threads/handhyvlar-och-handhyvling.87788/#post-610985