ullberg ullberg skrev:
I en skruvdragartråd blev jag påmind att jag köpte min 12v flexichuck-dragare innan den fanns som borstlös och jag tror det var från den tråden @FredrikR identifierade en Boschkampanj på duab ( postades i tipstråden).

kändes som att stjärnorna stod i linje så jag slog till på en uppgradering. Chuckarna har jag sen tidigare så bara maskin och vanliga chucken. Tyckte även priset på 2x6ah + laddare såg bra ut (iof behöver jag väl inte fler laddare) så blev en sån också

[bild]

Tyckte den förra var smidig men den här är ju ännu smidigare, låt vara att mitt montage av bitshållaren jämnar ut det, men den kanske jag tar bort…

hur gjorde du @FredrikR - du skrev villhöver i andra tråden så jag antar att du i alla fall var inne på produktsidan och funderade?

/U
Jag "råkade" ju köpa Starlock blad till Gopen.. så jag fick hem denna idag.
Bosch professionellt verktygsset i blå förvaringslåda, inklusive manuell och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg trevlig ut, blir att sälja 12v tror jag minsann.

Jag lurar på komplett med chuckar, utan batterier och ställa den gamla inne, samtidigt ser nya snabbladdaren lockande ut.:whistle:
Och köper man den lös med 2x3Ah blir det lite billigare än komplett -35FC:rolleyes:
Laddaren kostade dock typ hälften i Tyskland såg jag...:oops:

• Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Utan luft kan vi inte leva:D En Makita kompressor på ett arbetsbord, indikerar vikten av luft för verktyg.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag "råkade" ju köpa Starlock blad till Gopen.. så jag fick hem denna idag.
[bild]
Såg trevlig ut, blir att sälja 12v tror jag minsann.

Jag lurar på komplett med chuckar, utan batterier och ställa den gamla inne, samtidigt ser nya snabbladdaren lockande ut.:whistle:
Och köper man den lös med 2x3Ah blir det lite billigare än komplett -35FC:rolleyes:
Laddaren kostade dock typ hälften i Tyskland såg jag...:oops:
Vart köpte du? Har ju beställt sågbladskittet nu som du lurat mig att köpa :crysmile: #villhöver

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
T
B Bylow skrev:
Har kollat på den länge men nu gjorde jag slag i saken:D[bild]
Hur mycket fick du ge för den? Har en Festool TS55 idag. Men är trött på sladden.

P
Fick hem lite Kreg tvingar och jiggar.
2 av 90graders tvingarna är kloner och dom beställdes ifrån Amazon.(Andra bilden)
Dom va så pass mycke billigare så ja tänkte prova två sånna o se skillnaden...
Man märker en rejäl skillnad då klonerna inte är lika i finish och är sladdriga.. Kreg är stum och det känns att dom lagt mer kärlek i dom! :)

• Kreg tvingar och jiggar upplagda på en verkstadsyta, några i förpackning och andra utan.
    Skapa konto
  • Kreg 90-graders tvingar och klonade versioner på arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
En sats bra borr
Ett paket med en ny BOSCH borr på en grå bärbar dator, uppenbar besvikelse över prestandan på borrarna.
Skapa konto

Trodde jag. Inte klarade de härdat stål som utlovat... Prutt!

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Hur mycket fick du ge för den? Har en Festool TS55 idag. Men är trött på sladden.
3220:- köpt på hornbach prismatch mot proshop, dom har höjt sitt pris men amazon har den för 3577:- som proshop hade när jag köpte och hornbach prisgaranti funkar mot amazon med.

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FreQa FreQa skrev:
En sats bra borr
[bild]
Var står det att de klarar härdat stål, jag läser bara rostfritt stål och DIN 338. Borrarna har även en flatare spets, 135 mot normala 118 grader vilket är typiskt för rostfritt stål.

Vanligt HSS stål klarar aldrig av härdat stål. För det behöver du härdade specialborrar eller andra material än stål.

• Gilla
  • Ledsen
FreQa och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
En sats bra borr
[bild]
Vem hade lovat härdat stål?
Så här står det på Boschs hemsida;
Skärmbild av produktinformation från Boschs hemsida om borrar med specifikationer och fördelar.
Skapa konto

Jonas Persson
K Kane skrev:
Vem hade lovat härdat stål?
Så här står det på Boschs hemsida;
[bild]
Gjutjärn begriper jag mig inte på, ibland är det som att borra i packad sand och ibland stenhårt.

Antar att det finns olika typer; t ex bromsskivor, gjutjärnsplattor på spisen eller en gammal lamppost som jag har biter vanliga borrar inte på.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gjutjärn begriper jag mig inte på, ibland är det som att borra i packad sand och ibland stenhårt.
Finns nog en hel del varianter i dessa familjer som är en hård nöt för denna borrsats att knäcka,
"legerat och olegerat stål, rostfritt stål, gjutjärn, gjutstål samt syra- och värmebeständigt stål".

Antar att det finns olika typer; t ex bromsskivor, gjutjärnsplattor på spisen eller en gammal lamppost som jag har biter vanliga borrar inte på.
Exempelvis bromsskivor blir ythärdade på slitytan (och det sprider sig nog mot navet också) av värmen efter en tids användning. Om man svarvar gamla bromsskivor märks det tydligt att ytan är mycket hårdare. När man kommit igenom ytan går det lätt.

Samma sak gäller nog med spisplattorna. Och ska man borra i härdat är det hårdmetallborr som gäller.

Sen finns det olika typer av gjutjärn, det absolut vanligaste är sk gråjärn och ohärdat sådant är lätt att bearbeta.

Vitjärn är mer slitstarkt men också svårare att bearbeta, dock lättare än rostfritt.

Sen blir det viktigare att ha koll på hastigheten när man borrar i hårdare material, och gärna smörja/kyla med något för att inte överhetta borret.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Rickard.

Gjutjärn kan egentligen vara flera olika saker (tex segjärn) och har olika tillverkningsmetoder och egenskaper. Det kan också ythärdas med olika metoder, tänk t ex svarvar.

Knepet är att ta sig genom ythärdningen utan att förstöra borren ;)

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.