T Tohan skrev:
Näää jag har ett gammalt staket och skall byta ut mot nya till våren kapsåg vet jag precis vad jag ska ha metabo kgs 254 m.. Men staket stolparna är 8 muttrar per stolpe och jag har 85m långt staketet... Mutterdragare är till för muttrar och ja byta däck med också
Skall du dra vanliga muttrar med den?
Är den inte onödigt stor/kraftig o framförallt tung då?
I det fallet hade jag hellre köpt en vanlig skruvdragare eller slagskruvdragare.
 
useless useless skrev:
Jag har en sån och den är för klen för att kunna lossa hjulskruvar/-muttrar. Däremot är den bra till mycket annat.
Är den för klen?
Jag har använt den tre/fyra gånger o då funkade den helt ok. Lite tungdopp, men den används ju inte lika länge som en skruvdragare så det överlever jag.
En av gångerna orkade den inte alls, men det gjorde å andra sidan inte jag heller. Försökte sedan lossa hjulbultarna först med bilens eget hjulmutterskaft, men det böjdes o sedan med med fälgkorset, men det böjdes också! Till slut körde jag bort till däckakrängaren som satt på hjulen o bad honom lossa dem med sin luftpicka. Undrar hur många tusen nm han dragit in dem med?
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det tipsas om snöslädar så jag skall dra mitt strå till stacken.
Om ni vill ligga på topp i vinter så kolla in denna.
[länk]
De som kostar hälften av denna brukar ha en slitkant i tunnplåt som nöts bort på några säsonger.
Själv har jag haft min Masi sedan 1998. men en tolerans på -0 +2 år.

Stickan
Intressant! Kan du visa i bild hur det ser ut på din med slitkant som håller?
Jag ska hämta ut mina två snöslädar från Granngården i helgen och det kanske går att förstärka dessa på något sätt? :thinking:
 
K knipo skrev:
Skall du dra vanliga muttrar med den?
Är den inte onödigt stor/kraftig o framförallt tung då?
I det fallet hade jag hellre köpt en vanlig skruvdragare eller slagskruvdragare.
Har en vanlig skruvdragare men vill ha mutterdragare kan komma använda till hjulbultar mm
 
T Tohan skrev:
Har en vanlig skruvdragare men vill ha mutterdragare kan komma använda till hjulbultar mm
Vad är skillnaden mellan skruvdragare och slagsborr?
 
T Tohan skrev:
Vad är skillnaden mellan skruvdragare och slagskruvdragare ?
 
T Tohan skrev:
Vad är skillnaden mellan skruvdragare och slagsborr?
en slagborrmaskin slår på borren i 'axelns' riktning, dvs inåt i arbetsstycket. Den används för att borra i sten och betong

Slagborrmaskin med beteckningen "PRO 18" för användning i sten och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mutterdragare, mutterknackare eller slagskruvdragare slår hylsan/bitsen i rotationsriktningen, vilket ger större kraft när man skruvar saker.
Blå och svart Bosch mutterdragare med batteri och en pil som visar rotationsriktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
en slagborrmaskin slår på borren i 'axelns' riktning, dvs inåt i arbetsstycket. Den används för att borra i sten och betong

[bild]

En mutterdragare, mutterknackare eller slagskruvdragare slår hylsan/bitsen i rotationsriktningen, vilket ger större kraft när man skruvar saker.
[bild]
Två bilder säger mer än 2000 ord!(y)(y)
 
useless useless skrev:
en slagborrmaskin slår på borren i 'axelns' riktning, dvs inåt i arbetsstycket. Den används för att borra i sten och betong

[bild]

En mutterdragare, mutterknackare eller slagskruvdragare slår hylsan/bitsen i rotationsriktningen, vilket ger större kraft när man skruvar saker.
[bild]
Nu ska vi nog använda rätt terminologi här, en slagborr duger knappast till att borra i sten och betong, snarare tegel och andra mjukare murverk.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Nu ska vi nog använda rätt terminologi här, en slagborr duger knappast till att borra i sten och betong, snarare tegel och andra mjukare murverk.
En slagborr "vibrerar".
En borrhammare slår.
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Niklasloow Niklasloow skrev:
Det var ett riktigt bra pris. Slår nog fasen till på en sådan själv efter att min andra skruvdragare gav upp häromdagen.
Någon som vet om steget upp till BOSCH 18V-60 C är värt det? :)
55-an kommer i en äldre modell av låda tyvärr - tror 60 har den moderna L-boxxen. Dock för det priset kan man ju lätt köpa en lös boxx och lite inredning och fortfarande spara en slant.

Ang 12-volts debatten som uppstod efter mitt inlägg så får jag väl återkomma med en liten recension när jag fått tillfälle att använda den ordentligt :cool:
 
Så, efter en resa Berlin - tyska gränsen, Berlin och ännu ett försök så trillade den äntligen in på mitt utlämningsställe tidigt imorse.
Grön Hikoki verktygslåda i en kartong, antydan om ett nytt verktyg inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikpistol och batteriladdare av märket Hikoki i en öppen verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny HiKoki spikpistol med laddat batteri och panelnos som ligger på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som en transformer sa en polare och visst, viss likhet finns.
Laddade batteri och provsköt några spik, kändes mycket bra. Noll rekyl och den bifogade panelnosen gjorde att inga spår mer än spikskallen lämnas kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
G
D Daaaaaniel skrev:
En slagborr "vibrerar".
En borrhammare slår.
Så med andra ord, är en slagborr en slags dildo?
 
  • Haha
  • Gilla
Hus tomte och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Så, efter en resa Berlin - tyska gränsen, Berlin och ännu ett försök så trillade den äntligen in på mitt utlämningsställe tidigt imorse.
[bild]
[bild]
[bild]
Som en transformer sa en polare och visst, viss likhet finns.
Laddade batteri och provsköt några spik, kändes mycket bra. Noll rekyl och den bifogade panelnosen gjorde att inga spår mer än spikskallen lämnas kvar.
Vart handlade du? Vad gick den på? #villhöverensådan :cool:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Så med andra ord, är en slagborr en slags dildo?
Tejpa fast en gummiklubba på den så kan du säkert ge sambon, eller ett kvart-i-tre-ragg, ett mirakel som inte står omnämnt i bibeln.
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.