Insåg min egna begränsning och beställde en pocket hole jig från swedendro, får se om det blir invigning ikväll!
 
  • Pocket hole jig-set i förpackning, med skruvdragarbits och träpluggar, plus låda med träskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
En kvar på hyllan i Borlänge nu :cool:
[bild]
Vad har jag missat? Vad är det magiska med den där grejen?
 
-RB- -RB- skrev:
Vad har jag missat? Vad är det magiska med den där grejen?
Äsch, bara en modern form av vinkelhake som imponerar på brudarna. :cool::D
 
  • Gilla
  • Haha
LRSvensson och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Det är inte magiskt men en rätt stabil vinkelhake som ligger kvar på brädan och är kraftig nog i godset att använda som kapanhåll för cirkelsåg. Få saker en ”klassisk” vinkelhake är bättre på får jag säga...

... sen måste det kanske inte vara en hulta (även om märket ligger mig varmt om hjärtat), själv har jag en från Lidl....

dagens egna inköp enligt nedan, för några veckor sedan dog mitt första makitabatteri, torde vara från de skruvdragare jag köpte 2008 så jag är nöjd med livslängden - 3ah är kanske lite klent idag men i realiteten har det funkat utmärkt för mig så med vettigt pris (och galet snabb leverans) från verktygsvaruhuset Känner jag mig nöjd!

Nyinköpt orange vinkelhake och Makita-batterier på köksbänk med fruktskål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Äsch, bara en modern form av vinkelhake som imponerar på brudarna. :cool::D
Den första gjordes för typ 95 år sen, men det vet ju inte brudarna ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
A
Måste röra mig i fel kretsar,vilka brudar blir imponerade av en vinkelhake ?? :rofl:
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Inköpt igår men monterad idag. Frugan lackade på min gamla trädgårdskärra i tunnplåt som dessutom verkar ha punktering. För många år sedan köpte jag en Ekeby-limousine då jag själv lackat på nyss nämda trädgårdskärra och den har tjänat mig väl så det fick bli en till. Så nu har vi var sin när det ska pysslas i trädgården. En kabelskyffel lär komma väl till pass när det ska grävas ner slang för el, vatten och fiber.[bild]
Är det 110liter? Ska köpa en själv och funderar på om det är lagom/räcker?
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Är det 110liter? Ska köpa en själv och funderar på om det är lagom/räcker?
90 liters, väger tillräckligt att köra när den är fullastad. Tycker att dom är lagom
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
L lundo27 skrev:
Här finns ett parti slipband. [länk]
15 spänn styck för 50x2000 mm får anses bra pris även om det skulle vara ett zirkon eller tom aluoxidband av enklare sort.
Nu har jag precis fått hem 150 + slipband så det är lite mättat för tillfället, men tack för tipset!
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har inte använt den ännu, såg den mest som en ganska opraktisk gimmick. Vad är smidigaste sättet att kontrollera den tror du, rita en 90, 53, 27-triangel och se om sidorna blir tre-fyra-fem kanske? Har en digital mätare från Lidl och någon Linex-gradskiva men dem litar jag nog inte på som referens.
Den digitala vinkeln är ju hyfsat enkel att kolla , nolla den ihopfälld, vik ut 180 grader och kolla mot tex kanten på en stållinjal om den är rak.
vik 90 grader och kolla på samma sätt som man kan kolla en vanlig fast vinkel, lägg ena sidan mot en kant och dra en rits med ritskniv eller mattkniv, vänd vinkeln 180 grader och jämför med ritsen. vik 45 grader , ritsa , vänd vinkeln ställ vinkeln till 180-45= 135 och kolla etc. Noggrannheten i min lidlvinkel är överlägsen de analoga jag har.
Analoga vinkelmätare med nonieskala kostar stora pengar, Lidls digitala kostade väl strax över en hundring.
https://shop.mitutoyo.se/web/mituto...l;jsessionid=43F9E384D2CE58A1460277C166044BCC
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Måste röra mig i fel kretsar,vilka brudar blir imponerade av en vinkelhake ?? :rofl:
Min hustru blev imponerande arg över mitt inköp av ännu en vinkel...
 
  • Gilla
  • Haha
Denniis och 13 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Min hustru blev imponerande arg över mitt inköp av ännu en vinkel...
Att hon över huvud taget märkte tillskottet tyder på att du har för få vinklar. Vid tillräckligt antal uppstår en sorts ”flockimmunitet”.
 
  • Gilla
  • Haha
LRSvensson och 29 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Att hon över huvud taget märkte tillskottet tyder på att du har för få vinklar. Vid tillräckligt antal uppstår en sorts ”flockimmunitet”.
Tyvärr svårare att tillämpa på stora 3-fasmaskiner (i mitt fall önskas bandsåg och borr). Annars en utmärkt strategi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.