Mazen Mazen skrev:
Vilket är helt suveränt, det enda jag tycker är irriterande (säkert samma på andra modeller) är att tumstocksfickan är sydd så att tumstocken fastnar när man ska dra upp den. Annars en helt suverän och prisvärd byxa.

Edit: kom idag över ett par L.Brador 102 för ynka 100 lappen. Något tunnare tyg, men stretch, tänkte köra som sommar brallor får se hur dom står sig mot 110B.
Jag har alltid en bitsmejsel bakom tumstocken så min fastnar inte.

Du får återkomma med en recension på 102:surprised:rna, blir lätt varmt annars då tyget är tjockt.

P Pysslarn skrev:
Idag kom de äntligen!

Just de här tvingarna har ju en lite cool feature som kanske är roligare än användbar...

[bild]

Handtaget kan vinklas ut för mer kraft i åtdragandet! Känns väl som en sällananvänd finess då jag är rädd att man snarare drar sönder tvingen än får någon praktisk nytta av finessen.

//Ronnie
Jag tycker att det är grymt. Jag får ont i handlederna av att dra en vanlig tving hårt och även om du inte har samma problem är de uppenbart skonsammare mot kroppen. Förmodligen drar jag också en del hårdare med dem än jag annars skulle gjort av bara farten.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tjoho, pall från Österike idag betyder Hammerhyvel:D

Förpackad pall med leverans av en Hammerhyvel, inslagen i genomskinlig plastfilm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Anders 1920-tal och 23 till
  • Laddar…
Vändskär till svarven. Jag gillar vändskär av modellen WNMG eller trigon som de kallas.Detta är en variant för aluminium och som även funkar att ta väldigt fina skär med på stål. Eller så har jag fått höra så jag testar en ask.

Vändskär i modellen WNMG för svarvning av aluminium och stål, placerade i en blå förvaringsask.
Skapa konto

Dom är väldigt vassa, man skulle tro hårdmetall inte kan va lika vass som snabbstål men det har gått upp för mig det är nya tider nu. Efter jag såg en video från NYCNC där han hälsade på Stefan Gotteswinter i Tyskland och dom diskuterade just detta så börjar snabbstålets existensberättigande krympa allt mer.

1. Nuförtiden finns det karbid som har så fin struktur det kan fås lika vasst som det bästa snabbstålet och det står emot slitaget mycket bättre och håller sig vasst mycket längre

2. Stefan visade i videon hur han slipar hårdmetall på fri hand precis som man slipar snabbstål, slipar om gamla uttjänade vändskär och även fräsbitar som är slut kan göras om till svarvverktyg. Han använder diamantslipskivor istället, och man kan få bra kvalitéts sådana från östeuropa för samma priser som man skulle ge för en slipskiva till en bänkslip.

3. Priset är inte heller längre i snabbstålets fördel. Bra snabbstål är dyyrt nuförtiden och det börjar inte längre finnas tillhanda på loppisarna, det börjar ta slut. Och köper du nytt så är det inte bättre än karbid.

Så snabbstålets saga tror jag snart är all. Vändskären och egenslipad hårdmetall är framtiden.

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vändskär till svarven. Jag gillar vändskär av modellen WNMG eller trigon som de kallas.Detta är en variant för aluminium och som även funkar att ta väldigt fina skär med på stål. Eller så har jag fått höra så jag testar en ask.

[bild]

Dom är väldigt vassa, man skulle tro hårdmetall inte kan va lika vass som snabbstål men det har gått upp för mig det är nya tider nu. Efter jag såg en video från NYCNC där han hälsade på Stefan Gotteswinter i Tyskland och dom diskuterade just detta så börjar snabbstålets existensberättigande krympa allt mer.

1. Nuförtiden finns det karbid som har så fin struktur det kan fås lika vasst som det bästa snabbstålet och det står emot slitaget mycket bättre och håller sig vasst mycket längre

2. Stefan visade i videon hur han slipar hårdmetall på fri hand precis som man slipar snabbstål, slipar om gamla uttjänade vändskär och även fräsbitar som är slut kan göras om till svarvverktyg. Han använder diamantslipskivor istället, och man kan få bra kvalitéts sådana från östeuropa för samma priser som man skulle ge för en slipskiva till en bänkslip.

3. Priset är inte heller längre i snabbstålets fördel. Bra snabbstål är dyyrt nuförtiden och det börjar inte längre finnas tillhanda på loppisarna, det börjar ta slut. Och köper du nytt så är det inte bättre än karbid.

Så snabbstålets saga tror jag snart är all. Vändskären och egenslipad hårdmetall är framtiden.
Det låter rimligt. Tänk på var slippartiklarna tar vägen, utan att vara insatt i materialkemin har jag för mig att, iaf vissa sorter, vill du inte ha i dina lungor.

richardtenggren
Det är bindfasen, kobolt som är otrevlig, men det ska vara rätt mycket exponering. På mitt förra jobb fick vissa göra tester varje år då de ansågs tillräckligt exponerade.

P Prodigys skrev:
Kan nog bli lite konstiga blickar och möjligtvis en del frågor om man stövlar in på ett gym med en tving och ett järnrör i högsta hugg
Vadå konstiga blickar? Att gå omkring med järnrör har blivit så vanligt på senare år att t o m riksdagsmän spatserar omkring med sådana på stan!

• Gilla
  • Haha
Immobil och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]

Jag tror att du har helt rätt Dennis. Dessutom börjar spiralborr med lödda hårdmetallspetsar kommer ner i pris också. Och under rätt förutsättningar så utkonkurrerar de HSS-borr med 100-0. Lite förvånande har jag dock sett dessa med TiN-beläggning, vilket för mig verkade märkligt, trodde inte att det skulle vara till nytta på hårdmetallborr?

richardtenggren
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tror att du har helt rätt Dennis. Dessutom börjar spiralborr med lödda hårdmetallspetsar kommer ner i pris också. Och under rätt förutsättningar så utkonkurrerar de HSS-borr med 100-0. Lite förvånande har jag dock sett dessa med TiN-beläggning, vilket för mig verkade märkligt, trodde inte att det skulle vara till nytta på hårdmetallborr?
Man kör ju med TiN på skär och fräsar från Seco och Coromant?
The-shit ska väl vara 3d-printade skär ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Man kör ju med TiN på skär och fräsar från Seco och Coromant?
Ja, det är ju just det jag skriver och funderar över.

Hårdmetallskären brukar dock gilla högre skärhastighet än snabbstål, tråkigt för oss med äldre svarvar :(

Tur för er att jag inte har en dator ned tangentbord med mig.

Co-damm är farligt och så är även WC (hårdfasen i hårdmetall). Det finns en kombinationseffekt som gör de extra farliga tillsammans. Använd utsug och andningsskydd med partikelfilter klass 3. Industriellt slipar man alltid med vätskekylning.

TiN är betydligt hårdare än HM, men numer lägger man i regel mycket tunna skikt TiN ovanpå andra, mer tekniskt lämpade beläggningar. Man har i närmare 20 år skräddarsytt kristallriktningen i de keramiska skikten. Detta är avancerade grejer. Förslitningsmekanismen när man skär stål med obelagd hårdmetall är i huvudsak kemisk, då bindefasen, Co, har hög löslighet i Järnbaslegeringar. Lägg till det höga temperaturer i gränsskiktet mellan spåna och egg, och koncentrationsgradienten, då nytt stål hela tiden uppenbarar sig. Bindefasen går i fast lösning i spånan, och försvinner från hårdmetallen. Detta undviker man genom att spärra med keramiska barriärer.

• Gilla
  • Älska
Daniel_N och 8 till
  • Laddar…
Jag fattar nog bara en bråkdel men tycker det är oerhört intressant att läsa och försöka ta till mig(y)

Torshälla sv-150
Gammal Torshälla sv-150 skolsvarv i ett verkstadsrum, ser komplett ut men med okänt tillbehör.
Skapa konto

Lite sketchy då jag bjöd hem den på auktion på Facebook och inte ens sett den än..
Vet inte vilka tillbehör som finns.. :seenoevil:

Men det är en gammal skolsvarv med få timmar och dom brukar vara rikligt utrustade:)
Hoppas jag.. :surprised:

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Så är det någon som är sugen på en Åsbrink BSII med stora nortonlådan och uppdaterad släde med längd å tvärmatning och gängning så hör av er. :D
Åsbrink BSII svarv med Nortonlåda under renovering, verktyg spridda på arbetsbänken.
Skapa konto

Jag håller på och renoverar den just nu, så den är inte klar på bilden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.