3 355 659 läst · 16 551 svar
3356k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag tycker helt klart att det låter som om det förtjänar en egen trådVidarH skrev:Om ärvda saker räknas in i den här tråden kan jag försöka att portionera ut det lite då och då när jag grävt fram något nytt. Och ja, grävt fram är bokstavligt vad det handlar om. Utan överdrift. Stort enbilsgarage med arbetsytor och öppna takstolar för mer förvaring som i sin helhet är tetrispackat. Jag har inte plockat med mig något därinnifrån ännu utan bara från "kontoret" inne i huset...
Vad tycker ni? Skall jag stoppa in det här eller ska jag starta upp en egen tråd för det?
Min DS 18 DSL började ryka efter 6 års hårt jobb. Koplett motor finns inte att köpa, delarna för att plocka ihop en motor gick på 1.100:- så jag kollade runt på nätet igår efter en ny maskin utan batteri, då jag redan har 7 batterier och 3 laddare.
Mycket snö i morse och jag konstaterade att jag slarvat bort snöskyffeln, svängde förbi Hornbach för att köpa en ny, och där står en säljare vid ett bord och säljer ut de sista maskinerna med Hitachi logga, dom byter namn till Hi kon.
DS 18 DBSL med 2 st 3A batterier o laddare för 1.995:- var taget.
Mycket snö i morse och jag konstaterade att jag slarvat bort snöskyffeln, svängde förbi Hornbach för att köpa en ny, och där står en säljare vid ett bord och säljer ut de sista maskinerna med Hitachi logga, dom byter namn till Hi kon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lådor
Med lite olika innehåll
En microbit sats från Wiha
Och en Gex 125-150 ave
Logga in
Skapa konto
Med lite olika innehåll
Logga in
Skapa konto
En microbit sats från Wiha
Logga in
Skapa konto
Och en Gex 125-150 ave
Min farbror skulle bara ha lindat om denIsakare skrev:Min DS 18 DSL började ryka efter 6 års hårt jobb. Koplett motor finns inte att köpa, delarna för att plocka ihop en motor gick på 1.100:- så jag kollade runt på nätet igår efter en ny maskin utan batteri, då jag redan har 7 batterier och 3 laddare.
[bild]
Tydligen var det helt normalt i hans ungdom att alla elektriska handmaskiner som brann skulle lindas om och det gjorde han som svart extraknäck hemma i källaren.
Han brukar tala om en vinkelslipmaskin (den första i trakten) som hans farbror (min farfars bror) hade med sig hem från New York i början på 30-talet. Hur han hade fått tag på en 220 volts maskin i New York vet jag inte men den var 220 volt. Tydligen var det normal rutin att motorn skulle lindas om fullständigt med några års mellanrum. På det viset hängde den med i daglig användning i företaget långt in på 60-talet då kugghjulen i växelhuset var utslitna.
Får se hur mitt omlindningsförsök lyckas..... jag väntar på hjälp att löda fast trådarna i kollektorn.
Hade en farfar som lagade allt. Han hade tex en stor låda med kol, när nån generator behövde, filade han dom till rätt storlek.H heimlaga skrev:Min farbror skulle bara ha lindat om den
Tydligen var det helt normalt i hans ungdom att alla elektriska handmaskiner som brann skulle lindas om och det gjorde han som svart extraknäck hemma i källaren.
Han brukar tala om en vinkelslipmaskin (den första i trakten) som hans farbror (min farfars bror) hade med sig hem från New York i början på 30-talet. Hur han hade fått tag på en 220 volts maskin i New York vet jag inte men den var 220 volt. Tydligen var det normal rutin att motorn skulle lindas om fullständigt med några års mellanrum. På det viset hängde den med i daglig användning i företaget långt in på 60-talet då kugghjulen i växelhuset var utslitna.
Får se hur mitt omlindningsförsök lyckas..... jag väntar på hjälp att löda fast trådarna i kollektorn.
https://www.amazon.de/Wiha-elektronische-elektrostatisch-Oberflächenwiderstand-Sicherheitsprofil/dp/B00PBL5IL4/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1548487469&sr=1-1&keywords=wiha+microbit
Den är trevlig, lådan är i metall och den innehåller Pentalobe-bits så man kan skruva i apple produkterJ jimmy s skrev:
Jag fick mitt nya paket i dag. Klart bättre emballerat. Skjutmåttet ser riktigt bra ut. Kombinationsvinkelhake kan jag tyvärr inte rekommendera eftersom cm/mm skalan är på ”fel sida” av vinkelhaken.De Stilj skrev:
Tyvärr har Duab inte skickat allt som jag beställt. Beställde 2st vinkelhakar men som synes har jag bara fått en. Det verkar gå troll i den här beställningen.
Man brukar kunna vända på linjalen på 4 olika sätt. I alla fall på Starretts modeller. Sen tycker jag att modeller med kombination av tum och metrisk skala är avsevärt sämre, eftersom ingen vettig människa använder tum i Europa. (Utom möjligen jag själv, då jag har en Leigh- jig i imperialutförande)
Redigerat:
På den jag har kan man dra ut "låspinnen" och vrida den 180 grader. På så sätt kan man montera linjalen på andra hållet.H heimlaga skrev:
Ännu en skruvdragare, jobbigt att byta vapen hela tiden. Har länge haft hex-varianten och slagdragaren men endast ett batteri (ett blev stulet). Är förjävla nöjd med DeWalts små rackare...
Några av loppisfynden från dagens jaktrunda.
Två steg i riktning mot det kompletta skruvsortimentet; Kullriga med UNC-gänga, rent objektivt de snyggaste skruv jag sett!
En tyst proffsdammsugare Nilfisk GD 2000 med laserskrivardesign
Armerad högtemeratursugslang. Vågar knappt föreställa mig vad meterpriset är ny. Blir riktigt bra till sliputsug tror jag
Två steg i riktning mot det kompletta skruvsortimentet; Kullriga med UNC-gänga, rent objektivt de snyggaste skruv jag sett!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En tyst proffsdammsugare Nilfisk GD 2000 med laserskrivardesign
Logga in
Skapa konto
Armerad högtemeratursugslang. Vågar knappt föreställa mig vad meterpriset är ny. Blir riktigt bra till sliputsug tror jag
Logga in
Skapa konto