Köpt för ett tag sen men kom via bussgods idag
IMG_20160526_122716-600x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Är det en kombimaskin av bordssåg och smärgel?

Eld skrev:
Är det en kombimaskin av bordssåg och smärgel?
Bordssåg, smärgel och på änden sitter ett borrchuck. Köpte den osedd på blocket (bara en bild), trodde det var ett hemmabygge där man monterat bordet i efterhand. Hade tänkt använda motorn. Visade sig vara en metabo-maskin och av allt att döma konstruerad just så här med en slipskiva och en sågklinga...

Frustrator skrev:
Bordssåg, smärgel och på änden sitter ett borrchuck. Köpte den osedd på blocket (bara en bild), trodde det var ett hemmabygge där man monterat bordet i efterhand. Hade tänkt använda motorn. Visade sig vara en metabo-maskin och av allt att döma konstruerad just så här med en slipskiva och en sågklinga...
Udda kombination! :D Vad tänker du göra med den?

Det kanske har suttit en metallsågklinga i bordssågen från början? Om inte blir ju kombon helt obegriplig.

Sitter det någon typskylt på den?

En maskin som var ganska vanlig på 1940 - 1960-talen. Salufördes som "kombinationsmaskin".
Förekom också utan inbyggd motor.

Redigerat:
Tors hammare, ett handstäd (?) och en livstidsuppsättning eller två av mässingsgångjärn :x
image.jpg
Skapa konto

nanowire skrev:
Tors hammare, ett handstäd (?) och en livstidsuppsättning eller två av mässingsgångjärn :x
[bild]
Filklove heter det.

Skulle lämna grabben på scoutläger i närheten av Örkelljunga och precis intill fanns en spånsug enligt blocket. Så äntligen blev man med spånsug! (y)

EJCA 1,5kW för 1000:- kändes helt ok.
Frågan är bara om/hur man löser automatik alt. fjärrstart då den är 3-fas.

20160528_140723.jpg
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Frågan är bara om/hur man löser automatik alt. fjärrstart då den är 3-fas.
Inga problem med autostart, strömavkännare på alla uttag du vill automatisera start på och sedan ett tidrelä som styr en kontaktor. I och med att du har trefas kan du spara lite pengar och köpa en mindre kraftig kontaktor.

Jag har en tråd med kopplingsschema i till min lösning, du hittar nog bilderna i mitt galleri.

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Eld skrev:
Det kanske har suttit en metallsågklinga i bordssågen från början? Om inte blir ju kombon helt obegriplig.

Sitter det någon typskylt på den?
Metabo, modell 2665 om jag fattat det rätt.
Remdriven, motorn är på 1hp.

Var inne på XL-bygg idag och såg den här. Den kostade bara 629 kr inkl moms och hade så fin färg så jag slog till och kom hem med en GWS 7-125. Tralala...

//Ronnie image.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
2 nya småvinklar kom med posten (de vänstra). Har ett tag anat att de gamla inte var 90 längre efter några besök i golvet men haft svårt att verifiera det. Stämde mycket riktigt, nu åker dom i fulverktygslådan.

DSC_0515.jpg
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Ola C skrev:
2 nya småvinklar kom med posten (de vänstra). Har ett tag anat att de gamla inte var 90 längre efter några besök i golvet men haft svårt att verifiera det. Stämde mycket riktigt, nu åker dom i fulverktygslådan.
Men de är ju bara 875/1. Nu kommer ju ingenting vara vinkelrätt ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.