P Prodigys skrev:
Dollarstore, dom två på bild samt en liten som hamnade utanför kostade 70kr.
Tror jag har sett dem (kit:et med tre borstar) på i princip alla byggmarknader. 58:- på Hornbach.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T
Dagens lass bestod av tre tupperwareburkar från en loppis och en bandslip, den senare tyvärr inte till loppispris men får väl ändå räknas som överkomligt pris. Det står Luna Favorit och made in sweden på den, och stativet ser ut att vara designat så att den både kan vara i det läge den är nu, men även med bandet liggande.

Provat lite snabbt i garaget och den ska nog bli en bra kompis, har ju sett flera bra tips på olika anhåll här på forumet redan. Men vad är lämpliga band och vart handlar man sånt?

Uppskattar måtten på bandet till 95 x 1500 mm ungefär

Bandslipmaskin av märket Luna Favorit, placerad på ett arbetsbord i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en ny sax och en rätt bra skruvmejsel på en annan loppis också, och en låda med gängverktyg från Pela. Najs med en hel låda med ordning och reda istället för den glassburk jag haft hittills.
En blå låda med gängverktygssats, innehållande tappsatser och gängsnitt, samt en sax och skruvmejsel bredvid på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
Domedagen har kommit…
Snickeriet jag jobbar åt har i går bytt bort den helmanuella vertikalfräsen mot en med endast digitala inställningar.
Digital styrd vertikalfräs i snickeri med skärmar och verktygslåda på arbetsbänken, omgiven av träpaneler och kartonger.
Skapa konto

Även jag måste in i tvåtusentalet. Har kunnat ducka tills nu då den gamla trotjänaren blev kvar när de investerade i ny superfräs för något år sedan. Tyvärr har de insett att två fräsar är lika bra som två sågar.
Mvh Findus

• Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Snickeriet jag jobbar åt har i går bytt bort den helmanuella vertikalfräsen mot en med endast digitala inställningar.
Spännande... Gör den nåt vettigt, typ växlar stål själv, eller är det bara att man måste peka på TV:n istället för att snurra på vevarna?

• Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Ser få fördelar med verktygsväxlare på vertikalfräs. Vår verklighet är att kopiera profillister till universums (nåja… Sveriges) alla dörrar. Många verktyg blir det.
Förvaringsskåp med många stålspetsar för fräsning av profillister, ordnade på paneler i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

168 pinnar per sida.
6 sidor
Förvaringsställ för frässtål med flera fack och rader av stål, placerat i ett verkstadsutrymme med trä och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Potentiellt 1000 stål.
Tyckte det borde räcka när jag byggde förvaringen för några år sedan. Chefen anklagade mig för att alltid ”ta i”. Nu ser vi slutet även på denna. Om några år är det dags igen…

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Domedagen har kommit…
[bild]
Även jag måste in i tvåtusentalet. Har kunnat ducka tills nu då den gamla trotjänaren blev kvar när de investerade i ny superfräs för något år sedan. Tyvärr har de insett att två fräsar är lika bra som två sågar.
Mvh Findus
Hoppas den är snabb på ställa om anhållet för annars tror jag att du kommer få spader.

Jag tror finessen med en sån där fräs är att man lägger in olika kuttrar i datorn och så är det snabbt att ställa om den. Om det är effektivare än manuell skala vet jag inte.

Det blir repeterbart på högre nivå.
Killarna som kör lister får liggare med alla uppgifter. Vilka stål och vilka positioner. Kan ta fram foder och socklar till vilket trapphus som helst som vi varit i tidigare på någon arbetsdag.

Det är ett starkt argument för att arbeta med oss.

Jag som alltid jobbat på känn med analoga träanhåll kommer vänja mig.

Mvh Findus

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Ser få fördelar med verktygsväxlare på vertikalfräs.
Vore väl bekvämt att bara knappa fram rätt stål på TV:n? 😀
Men tänkte mer på om man behövde hålla på att bråka med att mäta in verktygsoffset när man byter verktyg. Men det ser ut som att de stålen monteras på ett sätt så att de får en repeterbar position(?)

Sonen har börjat med cross och det har ju öppnat upp en helt ny del utav verktygsinköpen.
Konstaterade fort att en buss vill jag inte ha utan får bli ett släp men separat ombytesdel och som även får plats med två snöskotrar.

Hitta ett fint på blocket. Tyvärr har jag inte hunnit bygga mellanväggen för skotrarna är på service och vore ju snopet om man bygger det för litet så man inte får in tunneln under sittdelen
Släpvagn kopplad till en bil på en landsväg; släpet är öppet och inrett med belysning, planeras för omklädning och förvaring av verktyg och snöskotrar.
Skapa konto

Nu skall ungen på läger till helgen och över lovet så fick montera in värmaren lite sådär och provisoriskt få in det nödvändigaste.
Framöver så skall hela skåpet kläs in med matta. Bättre fast förvaring och tanken är att alla verktyg skall vara på en verktygstavla när man öppnar upp stora luckan.

• Interiören av ett släp med en crossmotorcykel, plastlådor, verktyg och en reservdelsförvaring syns. Golvet är räfflat och ytorna är vita.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
S
Äh, klart killen ska ha en crossbuss.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B
Beställdes igår och kom idag, villhöver kickade in när priset gick ner till 1120kr.

En sladdlös skruvdragare från Makita ligger på ett arbetsbord, omgiven av verktyg och delar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Hämtade i fredags, typ sista dagen innan den gick i retur.
Har sedan tidigare en 6" utan oljesmörjning vilket är lite meckigt.
Den här från Amazon har en oljetank och en gummiblåsa som pump.
Bilden visar en blå 8" motorsåg med oljetank i en verkstadsmiljö. Verktyg och bruksanvisning syns bredvid.
Skapa konto

Har inte testat den ännu, men misstänker att det är lite skillnad mot en riktig Makita.
Har även en eldriven sekatör från Amazon också som känns helt livsfarlig...

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ny Röhm-chuck till pelarborren. Haft bevakning länge på amazon men hittade på blocket för 400 sek. 👍

Ny Röhm-chuck monterad på en grön pelarborrmaskin, visad med ett borrstycke i verkstaden.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Inget köp utan en gåva från en gammal möbelsnickare. Inca 343.190 plan- och rikthyvel av tidig modell. Totalrenovering och fullständig isärplockning för att lösgöra 50 års ingrott fett och sågspån. Ultraljudstvätten var väl behövligt för detta. Tyvärr rök hammarlacken i samband med det och jag blev en erfarenhet rikare. Ny ljusgrå lack istället. Originalmotorn 1,1 kW i utmärkt skick
- alla slitdetaljer infettade på nytt, d.v.s. inte fett på precis allt som tidigare. Hissen till planhyvel var låst p.g.a. allt fett som gift sig med sågspån. Jag lämnar denna osmord.
- nya RS-lager på kuttern.
- nya knivar som skall monteras och postas
- ny kilrem beställd.
I övrigt verkar den vara helt plan och rakt. Bordet skall bytas ut p.g.a. fuktskada.

• Gilla
boschkenta och 25 till
  • Laddar…
Blev lite extra borr till okej priser två långa 16 mm blir bra när jag skall göra hål för dubb i botten på plint gjutning. Hoppas borren med fyra skär är enklare att få och gå rakt.

• Fyra Bosch SDS borr till salu med prislappar. 16 mm modeller, två av varje typ, inklusive plus-5 och plus-7X.
    Skapa konto
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.