3 376 593 läst · 16 626 svar
3377k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 719 inlägg
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 325 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 325 inlägg
Dagens lass bestod av tre tupperwareburkar från en loppis och en bandslip, den senare tyvärr inte till loppispris men får väl ändå räknas som överkomligt pris. Det står Luna Favorit och made in sweden på den, och stativet ser ut att vara designat så att den både kan vara i det läge den är nu, men även med bandet liggande.
Provat lite snabbt i garaget och den ska nog bli en bra kompis, har ju sett flera bra tips på olika anhåll här på forumet redan. Men vad är lämpliga band och vart handlar man sånt?
Uppskattar måtten på bandet till 95 x 1500 mm ungefär
Hittade en ny sax och en rätt bra skruvmejsel på en annan loppis också, och en låda med gängverktyg från Pela. Najs med en hel låda med ordning och reda istället för den glassburk jag haft hittills.
Provat lite snabbt i garaget och den ska nog bli en bra kompis, har ju sett flera bra tips på olika anhåll här på forumet redan. Men vad är lämpliga band och vart handlar man sånt?
Uppskattar måtten på bandet till 95 x 1500 mm ungefär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en ny sax och en rätt bra skruvmejsel på en annan loppis också, och en låda med gängverktyg från Pela. Najs med en hel låda med ordning och reda istället för den glassburk jag haft hittills.
Logga in
Skapa konto
Domedagen har kommit…
Snickeriet jag jobbar åt har i går bytt bort den helmanuella vertikalfräsen mot en med endast digitala inställningar.
Även jag måste in i tvåtusentalet. Har kunnat ducka tills nu då den gamla trotjänaren blev kvar när de investerade i ny superfräs för något år sedan. Tyvärr har de insett att två fräsar är lika bra som två sågar.
Mvh Findus
Snickeriet jag jobbar åt har i går bytt bort den helmanuella vertikalfräsen mot en med endast digitala inställningar.
Logga in
Skapa konto
Även jag måste in i tvåtusentalet. Har kunnat ducka tills nu då den gamla trotjänaren blev kvar när de investerade i ny superfräs för något år sedan. Tyvärr har de insett att två fräsar är lika bra som två sågar.
Mvh Findus
Ser få fördelar med verktygsväxlare på vertikalfräs. Vår verklighet är att kopiera profillister till universums (nåja… Sveriges) alla dörrar. Många verktyg blir det.
168 pinnar per sida.
6 sidor
Potentiellt 1000 stål.
Tyckte det borde räcka när jag byggde förvaringen för några år sedan. Chefen anklagade mig för att alltid ”ta i”. Nu ser vi slutet även på denna. Om några år är det dags igen…
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
168 pinnar per sida.
6 sidor
Logga in
Skapa konto
Potentiellt 1000 stål.
Tyckte det borde räcka när jag byggde förvaringen för några år sedan. Chefen anklagade mig för att alltid ”ta i”. Nu ser vi slutet även på denna. Om några år är det dags igen…
Mvh Findus
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Hoppas den är snabb på ställa om anhållet för annars tror jag att du kommer få spader.findus42 skrev:Domedagen har kommit…
[bild]
Mvh Findus
Jag tror finessen med en sån där fräs är att man lägger in olika kuttrar i datorn och så är det snabbt att ställa om den. Om det är effektivare än manuell skala vet jag inte.
Det blir repeterbart på högre nivå.
Killarna som kör lister får liggare med alla uppgifter. Vilka stål och vilka positioner. Kan ta fram foder och socklar till vilket trapphus som helst som vi varit i tidigare på någon arbetsdag.
Det är ett starkt argument för att arbeta med oss.
Jag som alltid jobbat på känn med analoga träanhåll kommer vänja mig.
Mvh Findus
Killarna som kör lister får liggare med alla uppgifter. Vilka stål och vilka positioner. Kan ta fram foder och socklar till vilket trapphus som helst som vi varit i tidigare på någon arbetsdag.
Det är ett starkt argument för att arbeta med oss.
Jag som alltid jobbat på känn med analoga träanhåll kommer vänja mig.
Mvh Findus
Vore väl bekvämt att bara knappa fram rätt stål på TV:n? 😀findus42 skrev:
Men tänkte mer på om man behövde hålla på att bråka med att mäta in verktygsoffset när man byter verktyg. Men det ser ut som att de stålen monteras på ett sätt så att de får en repeterbar position(?)
Sonen har börjat med cross och det har ju öppnat upp en helt ny del utav verktygsinköpen.
Konstaterade fort att en buss vill jag inte ha utan får bli ett släp men separat ombytesdel och som även får plats med två snöskotrar.
Hitta ett fint på blocket. Tyvärr har jag inte hunnit bygga mellanväggen för skotrarna är på service och vore ju snopet om man bygger det för litet så man inte får in tunneln under sittdelen
Nu skall ungen på läger till helgen och över lovet så fick montera in värmaren lite sådär och provisoriskt få in det nödvändigaste.
Framöver så skall hela skåpet kläs in med matta. Bättre fast förvaring och tanken är att alla verktyg skall vara på en verktygstavla när man öppnar upp stora luckan.
Konstaterade fort att en buss vill jag inte ha utan får bli ett släp men separat ombytesdel och som även får plats med två snöskotrar.
Hitta ett fint på blocket. Tyvärr har jag inte hunnit bygga mellanväggen för skotrarna är på service och vore ju snopet om man bygger det för litet så man inte får in tunneln under sittdelen
Logga in
Skapa konto
Nu skall ungen på läger till helgen och över lovet så fick montera in värmaren lite sådär och provisoriskt få in det nödvändigaste.
Framöver så skall hela skåpet kläs in med matta. Bättre fast förvaring och tanken är att alla verktyg skall vara på en verktygstavla när man öppnar upp stora luckan.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 494 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 494 inlägg
Hämtade i fredags, typ sista dagen innan den gick i retur.
Har sedan tidigare en 6" utan oljesmörjning vilket är lite meckigt.
Den här från Amazon har en oljetank och en gummiblåsa som pump.
Har inte testat den ännu, men misstänker att det är lite skillnad mot en riktig Makita.
Har även en eldriven sekatör från Amazon också som känns helt livsfarlig...
Har sedan tidigare en 6" utan oljesmörjning vilket är lite meckigt.
Den här från Amazon har en oljetank och en gummiblåsa som pump.
Logga in
Skapa konto
Har inte testat den ännu, men misstänker att det är lite skillnad mot en riktig Makita.
Har även en eldriven sekatör från Amazon också som känns helt livsfarlig...
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 719 inlägg
Inget köp utan en gåva från en gammal möbelsnickare. Inca 343.190 plan- och rikthyvel av tidig modell. Totalrenovering och fullständig isärplockning för att lösgöra 50 års ingrott fett och sågspån. Ultraljudstvätten var väl behövligt för detta. Tyvärr rök hammarlacken i samband med det och jag blev en erfarenhet rikare. Ny ljusgrå lack istället. Originalmotorn 1,1 kW i utmärkt skick
- alla slitdetaljer infettade på nytt, d.v.s. inte fett på precis allt som tidigare. Hissen till planhyvel var låst p.g.a. allt fett som gift sig med sågspån. Jag lämnar denna osmord.
- nya RS-lager på kuttern.
- nya knivar som skall monteras och postas
- ny kilrem beställd.
I övrigt verkar den vara helt plan och rakt. Bordet skall bytas ut p.g.a. fuktskada.
- alla slitdetaljer infettade på nytt, d.v.s. inte fett på precis allt som tidigare. Hissen till planhyvel var låst p.g.a. allt fett som gift sig med sågspån. Jag lämnar denna osmord.
- nya RS-lager på kuttern.
- nya knivar som skall monteras och postas
- ny kilrem beställd.
I övrigt verkar den vara helt plan och rakt. Bordet skall bytas ut p.g.a. fuktskada.