Inget köp, men ett kärt återseende från mitten av en hög med listverk. Där har den legat i 15-20 år
Hultafors linjal i eloxerad härdad aluminium från mitten av 70-talet. Användes flitigt i låg- och mellanstadiet. Både för mätning och för att skapa oljud mot bänkkanten. Garanterat snattad på fabriken av farsgubben under VVS-projektering.
Nu skall vi se om det kan hittas lite snattade Tago-skruvmejslar (Hultafors) också.

En gul tumstock märkt med "Hultafors Sweden" och uppmätningsskalor visas på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Blev en Hilti TE1500 som ska användas till ett stambyte. Verkar vara en trevlig maskin, och jag kommer sälja den när äventyret är färdigt.

Öppen röd verktygslåda med borrhammare och borr, ligger på grusig mark med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir inte riktigt klok på vilka spett som passar. SDS max? Eller kör de något eget?
Som det syns på bilden finns bara bredare spadar med, och de är väldigt slöa. Vad behöver jag för att bila en platta från 1969? Ett spetsigare spett som denna?
Metallisk borr med vridet skaft, tvåfärgsband och chuckanslutning för borrning.

Jag är 193 cm lång och vill kunna stå med rak rygg att bila. Vilka längder på spett rekommenderas då?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Spetsiga vill ju gärna gå rätt ner tycker jag, en bred, kanske 50-70mm tycker jag går bra.
Sen kan man ju få börja med spetsen för att få hål.
Jag köpte en såg till kommande projekt 🙂
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
E Etnoy skrev:
Blev en Hilti TE1500 som ska användas till ett stambyte. Verkar vara en trevlig maskin, och jag kommer sälja den när äventyret är färdigt.

[bild]

Jag blir inte riktigt klok på vilka spett som passar. SDS max? Eller kör de något eget?
Som det syns på bilden finns bara bredare spadar med, och de är väldigt slöa. Vad behöver jag för att bila en platta från 1969? Ett spetsigare spett som denna?
[bild]

Jag är 193 cm lång och vill kunna stå med rak rygg att bila. Vilka längder på spett rekommenderas då?
Ser ut som det är TE-S-nacke på de där.

Upplever som Nino att de där spetsiga gärna gör hål, men sämre på bryta upp. Jag fick med en sådan där mejsel när jag lånade en maskin förut, men körde mer på den andra bredare mejseln vill jag minnas :)
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Man behöver allt möjligt. Spets, spade, borr. Stöter man på utomjordiskt hård betong behövs även trotyl.

Ska du bila med ryggen vinkelrätt mot golvet måste du stå på knäna...
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Jag tycker ett 20mm brett stål biter bra, sågade spår i golvet med står såg, sen bilade med 20mm för att gå lagom stycken, då bröt det upp rätt effektivt på 60tals betongen (som var rätt hård).
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag planerar inte att använda någon såg så jag kanske köper in ett 20mm stål och nöjer mig där. Behöver jag ändå en såg är hyrfirman inte långt bort :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
kulle
Att såga upp spår med 20cm mellanrum underlättar väldigt mycket
 
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
Om man sågar längs bilningskanterna så blir övergången mellan gammal och bortbilad yta mycket snyggare. Man kan använda en vinkelslip med diamantklinga för att göra ett spår längs den sträcka som skall bilas bort. Ju djupare desto snyggare övergång när man sedan skall återgjuta ( minst 10 mm djupt snitt). Men det dammar väldigt mycket när man skall göra slitsen.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
richardtenggren
Körde med en spårfräs när jag fräste ner rör i plattan, det dammade inte mycket, borde ju gå köra med endast en klinga också.

Har ju även sågat med betongkap med vatten, men blir rätt grisigt om än inte så dammigt :D
 
Fördelen är ju att det bara är att raka ner i sågspåren
 
Inte min på bild och inte idag, men var efter en emco rex b20 med extra stål och lite tillbehör förra veckan! Ser fram emot att börja använda den 😎
 
  • Industriell brödskivare på hjulbord, rostfritt stål, trähantag, kontrollpanel, i ett rum utan personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Mitt i all Black Week-yra köper jag saker som inte är på REA.
Ett par tvingar från Bessey som jag saknat alldeles för länge. Ofta svurit åt att jag bara har två armar och fått hålla upp både det ena och det andra med pannan, armbågar med mera.

Sen några olika klingor till sänksåg och cirkelsåg.

Snabbklämma, grå och röd, handverktyg, metall, plasthandtag, spännmekanism, tryckknapp, märkt "KliKlamp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsågsklinga, orange, rekommenderas för träarbete, ultrajämn snittyta, täckt med non-stick-beläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
boschkenta
Det blev en GSR 18V-110C med 3x 4Ah ProCore batterier och snabbladdare.. var helt enkelt för bra pris för att låta bli 😎

Bosch elverktyg i låda: skruvdragare, batterier, laddare och bitar. Organiserad, ren, professionell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Det blev en GSR 18V-110C med 3x 4Ah ProCore batterier och snabbladdare.. var helt enkelt för bra pris för att låta bli 😎

[bild]
Grymt bra köp! Värt bara för batterierna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.