S
AndersMalmgren skrev:
Ställer er frågan "Vill jag själv ha denna lösning" är svaret nej så är det rätt stor chans att det gäller även uppdragsgivaren
Jag: Vill du ha den utanpåliggande lösningen som troligtvis kommer se ganska illa ut.
Kund: Nej.
Jag: OK, då gör vi inte så då..

Du fattar väl själv att det saknas en väsentlig del i den där frågeställningen för att kunden över huvud taget ska kunna svara.


Jag: Vill du ha den utanpåliggande lösningen som troligtvis kommer se ganska illa ut.
Kund: Nej, finns det inga bättre sätt?
Jag: Jo absolut, vi skulle kunna göra si och så för att få röret helt osynligt, men det kommer kosta ungefär 10 000, jämfört med de 900 det kostar att dra röret utanpåliggande.

NU kan kunden ta ställning, men du verkar vara väldigt dålig på det där med kundkontakt, det är inte bara miljonärer som anlitar hantverkare vet du.
 
  • Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
Sluta fjanta dig. Om alla hantverkare faktiskt lade fram alla lösningar på bordet skulle det vara mycket mindre trådar som handlar om fogsprång etc på detta forum. Det var en tråd för något år sedan där en snubbe hade fått en vägg som var så vågig att inte ens med fogmassa blev det bra med golvsockeln. Då var det någon som tyckte att han borde ha beställt bredspackling/putsning av väggen. Men det är ju exakt en sådan sak uppdragstagaren måste framföra, beställaren har ingen aning om sådant oftast.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
RilleRock
AndersMalmgren skrev:
Sluta fjanta dig. Om alla hantverkare faktiskt lade fram alla lösningar på bordet skulle det vara mycket mindre trådar som handlar om fogsprång etc på detta forum. Det var en tråd för något år sedan där en snubbe hade fått en vägg som var så vågig att inte ens med fogmassa blev det bra med golvsockeln. Då var det någon som tyckte att han borde ha beställt bredspackling/putsning av väggen. Men det är ju exakt en sådan sak uppdragstagaren måste framföra, beställaren har ingen aning om sådant oftast.
Helt rätt, det är ju därför man anlitar en hantverkare (som man knappt vågar kalla sig på detta forum). :cool:
Just pga erfarenheten/kompetensen för att avgöra vad som är möjligt, vilka konsekvenser det får och lägga fram det på ett sakligt sätt så kunden faktiskt förstår.

Tror väldigt många hantverkare kan bli Mycket bättre på detta vilket båda parter tjänar på då man slipper så många missförstånd.
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
O
Är det ingen som funderat på att klaga på bilbranschen? Där finns det massa skojare...
När det gäller verkstäder så tillhör de största återförsäljarna bland skojarna.... Dessutom har biltillverkarna en väldig ovana att ta riktigt bra betalt för att de skrivit sitt namn på kartongen.

Det finns väldigt många klantiga mekaniker. Det har varit på tv och i tidningar... När de "planterar" ett fel och sedan åker runt till olika verkstäder, där vissa inte alls kan hitta felet utan föreslår de mest konstiga reparationer, bara för att tjäna pengar...
En kompis körde av vägen, fick bilen bogserad till en verkstad som fixade allting (försäkringsbolaget betalade). Problemet var att de inte fixade det som var trasigt...

Det finns rötägg överallt!

Och det är väldigt mycket klagomål på bilbranschen... De ligger väldigt nära hantverkare i anmälningar...
Att det klagas på hantverkare här är väl naturligt.... Här handlar det om bygge :)

Det finns garanterat IT tekniker som gör värdelösa jobb, men vi läser inte om det här.... Sedan handlar det om att man skriver bara när man är negativ till något. Inte skriver man när någon gjort ett bra jobb? Därför får man en känsla av att alla hantverkare gör dåliga jobb...
 
harry73
Taxiförare, (livsmedels)handlare, hela köttbranchen, transportsektorn, lärare, p01itik3r (får inte diskuteras här), transportsektorn, ...
 
S
AndersMalmgren skrev:
Sluta fjanta dig. Om alla hantverkare faktiskt lade fram alla lösningar på bordet skulle det vara mycket mindre trådar som handlar om fogsprång etc på detta forum. Det var en tråd för något år sedan där en snubbe hade fått en vägg som var så vågig att inte ens med fogmassa blev det bra med golvsockeln. Då var det någon som tyckte att han borde ha beställt bredspackling/putsning av väggen. Men det är ju exakt en sådan sak uppdragstagaren måste framföra, beställaren har ingen aning om sådant oftast.
Det är ju du som fjantar dig. Din jämförelse bygger på att det skulle vara amatörmässigt av en rörmokare att göra en utanpåliggande installation. En utanpåliggande installation blir inte automatiskt en slarvigt utförd installation. Så nej, din jämförelse är helt och hållet värdelös.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Sluta fjanta dig, min personliga åsikt är att utanpåliggande är extremt fult och ser billigt ut, inte att det är amatör, om det är korrekt utfört, det är inte detta...
 
AndersMalmgren skrev:
Sluta fjanta dig, min personliga åsikt är att utanpåliggande är extremt fult och ser billigt ut, inte att det är amatör, om det är korrekt utfört, det är inte detta...
Men berätta då vad som är fel! För du måste ju veta mer än vad alla vi andra vet som inte har en susning om var en 1,7 meter hög kaffemaskin är tänkt att stå. Det är en maskin stor som en normal hög kyl/frys som man får förmoda beställaren har talat om var den skall stå.

Men tala nu om vad som är felaktigt eftersom du påstår att det inte är korrekt.

Det är ju naturligtvis också intressant vad beställaren har givit för instruktion vad avser infällt eller utanpåliggande, det har du väl också koll på.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Är det ingen som funderat på att klaga på bilbranschen? .
Bilförsäljare? Det är ju som att sparka på någon som ligger ner? Seriöst, närmar sig någon en bilhandlare utan känslan av att man redan blivit lurad?
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Haha! Det blev lite diskussion om kaffemaskinen hör jag :)

Det var inte jag som beställde jobbet, men min chef var rätt tydlig med att maskinen skulle stå mitt på väggen och att röret skulle dras bakom maskinen... Nu blev det ju inte så i första vändan, som ni såg på bilden, men det var ju bara för han att göra om biten som var dragen runt tavlan :-D

Ur mitt perspektiv är det så uppenbart tokigt gjort att jag inte tog mig tid att skriva ner hela bakgrunden så att säga, litade till forummedlemmarnas förmåga till inferens... men det var ju uppenbarligen ett stort misstag! :p
 
Om beställaren har uttryckt att han vill ha ett uttag för vatten mitt på väggen så är det naturligtvis helt fel draget. Om beställaren däremot har sagt att kaffemaskinen skulle stå ungefär där tavlan hänger dvs ungefär mitt på väggen så är det nog enligt regler och normer mer riktigt draget.

Om rörläggaren jobbar under Säker Vatten reglerna, vilket vi måste förmoda eftersom vi pratar om att allt skall vara hantverksmässigt utfört, så borde han ju då inte tagit på sig arbetet med att sätta en anslutning bakom kaffemaskinen eftersom det inte följer gällande regler där avstängningen skall sitta synligt lätt tillgängligt.

Sen i frågeställningen om infällt eller utanpåliggande som blossat upp här så får man då väl även förmoda att din chef beställt utanpåliggande rördragning trots att vissa tycker det är fullt.
 
Redigerat:
Jag kan tycka att man som röris, eller elektriker för den delen, måste ha en viss känsla för estetik. Och om man tolkar kundens önskemål som riktigt fula, så bör man kontrollera att man förstått rätt och föreslå alternativ. Det känns proffsigt, oavsett om det redan är juridiskt korrekt och enligt säkert vatten mm. Yrkesstolthet och kundvård helt enkelt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var utanpåliggande beställt. Och det är ändrat nu så att maskinen kommer dölja röret, vill man stänga av vattnet så finns det en ballofix i intilliggande kök (bakom väggen) samt vid maskinens anslutning. Då sticker man in handen bakom maskinen och vrider om. Nästan som en double bleed and block, fast utan avstick.
 
elpaco skrev:
Yrkesstolthet och kundvård helt enkelt.
Det där min vän är exakt min poäng
 
O
elpaco skrev:
Bilförsäljare? Det är ju som att sparka på någon som ligger ner? Seriöst, närmar sig någon en bilhandlare utan känslan av att man redan blivit lurad?
Då har vi hittat en bransch som faktiskt är värre en byggbranshen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.