S
AndersMalmgren skrev:
Då hade jag bilat in den i väggen
Mot kundens vilja? Låter som en jävla bra rörmokare. Det är en skaplig prisskillnad på att bila in ett rör i väggen mot att dra utanpåliggande. De flesta rörmokare gör nog oftast som kunden vill, du vet, för att behålla kunden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
SueCia skrev:
Mot kundens vilja? Låter som en jävla bra rörmokare. Det är en skaplig prisskillnad på att bila in ett rör i väggen mot att dra utanpåliggande. De flesta rörmokare gör nog oftast som kunden vill, du vet, för att behålla kunden.
Om jag gjort det själv för mig själv menar jag. Hade jag varit röris hade jag kommit fram till bästa lösning ihop med kund. Inga svårigheter, gör det varje dag på jobbet...
 
S
Poängen var dock att kund kanske motsätter sig att göra den snyggaste installationen eftersom den kostar 10ggr mer.
 
kanske, men tyvärr så är hantverkare sjukt dåliga på kommunicera, sjukligt, sjukligt dåliga
 
AndersMalmgren skrev:
kanske, men tyvärr så är hantverkare sjukt dåliga på kommunicera, sjukligt, sjukligt dåliga
Det är kanske kvalitetsskillnad mellan Stockholm och Dalarna men snickarna som byggde vårat hus var bra på kommunikation, skickliga, trevliga, noggranna och inte rädda för att reklamera grejer hej vilt när de tyckte att kvalitén inte höll måttet.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
kanske, men tyvärr så är hantverkare sjukt dåliga på kommunicera, sjukligt, sjukligt dåliga
Har du någon källa på det Anders...

Vad skulle hantverkare vara sämre på att kommunicera, jämfört med andra människor/yrkeskategorier. Inte tror du väl att de flesta hantverkare skulle lida av någon autism?

Det har aldrig slagit dig, att det kanske är DU som är svår att kommunicera med?
Med din inställning, förstår jag att det slår sig mellan dig och hantverkare.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
AG A skrev:
Det har aldrig slagit dig, att det kanske är DU som är svår att kommunicera med?
Du tänker på i egenskap av Uppdragsgivare? Det tror jag inte, jag är tex noga med att rita allt etc. Men det spelar egentligen ingen roll. Det är uppdragstagarens ansvar att kraven går fram. Man kan aldrig skylla på att uppdragsgivaren inte kan kommunicera, det är ditt jobb som uppdragstagare att se till att du utför ditt jobb korrekt, allt annat är AMATÖR!
 
AndersMalmgren skrev:
Du tänker på i egenskap av Uppdragsgivare? Det tror jag inte, jag är tex noga med att rita allt etc. Men det spelar egentligen ingen roll. Det är uppdragstagarens ansvar att kraven går fram. Man kan aldrig skylla på att uppdragsgivaren inte kan kommunicera, det är ditt jobb som uppdragstagare att se till att du utför ditt jobb korrekt, allt annat är AMATÖR!
Öhhhh.....WTF! Det är väl i allra högsta grad ett stort mått samverkan som är nyckeln till framgång.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Öhhhh.....WTF! Det är väl i allra högsta grad ett stort mått samverkan som är nyckeln till framgång.
Det är väl tyvärr därför hantverkare är överpresenterade i anmälningar etc. De tror att kunden ska kunna något...

edit: Jag har alltid som utgångspunkt att kunden inte kan ett skit, sedan blir jag gärna motbevisad
 
AndersMalmgren skrev:
Det är väl tyvärr därför hantverkare är överpresenterade i anmälningar etc. De tror att kunden ska kunna något...

edit: Jag har alltid som utgångspunkt att kunden inte kan ett skit, sedan blir jag gärna motbevisad
Det är sant att många som nyttjar hantverkartjänster är väldigt novisa men det gemene man torde veta/kunna är att redogöra för VAD det är man vill ha hjälp med. Det är där som samarbetet börjar: Kunden kommer med en vision, hantverkaren med verkligheten, så att säga. Här gäller det att vara ödmjuk och kunna lyssna på den andre.

Därför trycker jag återigen på vikten av att skapa en "go känsla" INNAN man påbörjar ett jobb. Det är skitviktigt!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Det är sant att många som nyttjar hantverkartjänster är väldigt novisa men det gemene man torde veta/kunna är att redogöra för VAD det är man vill ha hjälp med. Det är där som samarbetet börjar: Kunden kommer med en vision, hantverkaren med verkligheten, så att säga. Här gäller det att vara ödmjuk och kunna lyssna på den andre.

Därför trycker jag återigen på vikten av att skapa en "go känsla" INNAN man påbörjar ett jobb. Det är skitviktigt!
Tyvärr är det många kunder som säger " gör det ni tycker är bäst " eller " det blir jätte bra". Och sen när jobbet är klart så säger dom något helt annat .
Därför är det otroligt viktigt att få allt på papper .
 
Polos skrev:
Tyvärr är det många kunder som säger " gör det ni tycker är bäst " eller " det blir jätte bra". Och sen när jobbet är klart så säger dom något helt annat .
Därför är det otroligt viktigt att få allt på papper .
Ja, jo, den han man hört X antal gånger.......och kommer att göra fortsättningsvis. Något man helt enkelt får förhålla sig till. Därför är det gött med kunder som är MYCKET bestämda, blir sällan fel då.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Nils82 skrev:
Ja, jo, den han man hört X antal gånger.......och kommer att göra fortsättningsvis. Något man helt enkelt får förhålla sig till. Därför är det gött med kunder som är MYCKET bestämda, blir sällan fel då.
...och om det blir det så är det kundens fel, för det var kunden som beställde det så. Detta håller jag helt med om och jag, som mycket bestämd kund, tar gärna på mig mina missar. Jag önskar att hantverkarna kunde lita på det och inte vara så nervösa....
 
Ställer er frågan "Vill jag själv ha denna lösning" är svaret nej så är det rätt stor chans att det gäller även uppdragsgivaren
 
AndersMalmgren skrev:
Ställer er frågan "Vill jag själv ha denna lösning" är svaret nej så är det rätt stor chans att det gäller även uppdragsgivaren
Du tycks helt missa att det till stor del är ekonomi som styr. Vad kunden har råd med.
Ibland varnar man kunden för att det kommer att se illa ut. Tyvärr har sällan kunder samma blick för saker och ting, och kan inte föreställa sig resultatet. Ändå är det ju kunden som bestämmer. Vill/kräver han att man ska göra det ändå, så måste jag ju lyssna på kunden...eller hur var det med kommunikation?
Tyvärr inser kunder ibland efteråt, att han borde lyssnat på hantverkaren. Det händer även att beskyller hantverkaren, då de inte kan inse att de själva gjort fel.
Några kunder blir jättenöjda, fastän det ser illa ut. Sen flyttar kanske kunden, och nya ägaren undrar vad det varit för en klantig hantverkare som gjort jobbet...
 
  • Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.