A
lassaserik skrev:
Som elektriker så benämner jag vissa delar som en "oh shit pryl". Det är delar som man kan hitta på arbetsbänken och som skulle ha trätts på kabeln innan, och som inte går att trä på när halva kontakten sitter fast på kabeländen...

Detta var en stor oh shitpryl
Sådana misstag gör man ju flera i veckan men man får vara bra dum om man tror att ingen skall upptäcka det och bara går hem, eller så är man kanske så curlad att man förväntar sig att någon annan skall gå bakefter och reda ut det hela senare. En bra sak är att kolla att det man gjort faktiskt fungerar. Jag har haft VVSare som förväxlat varmt/kallt i kranen så det blev varmt åt höger och bara gått. Elektriker som kopplat in en taklampa man inte kunde släcka och en annan man inte kunde tända, byggare som byggde vägg mellan termostat och värmeaggregat. Elektriker som satte upp extra uttag för att det behövdes mer ström, dock alla på samma säkring så det blev ingen förbättring, mm, mm. Man blir bara så himla trött när man måste vaka som en hök över minsta sak så att det inte skall bli helt tokigt.

galento
Här är ett par exempel på jobb av en plåtfirma som hyrdes in
av ett byggföretag.Det var ett vedervärdigt jobb med sneda
stuprör och man klädde fasadplåt över fönstren och bara skar
upp hål med vinkelslip för fönstren med sneda glipor runt hela
fönstret.Man satte upp plåtarna fel först med följd att det blev ett
flertal hål i den nya plåten,mm mm.

PB020028.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PB020027.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

galento skrev:
Här är ett par exempel på jobb av en plåtfirma som hyrdes in
av ett byggföretag.Det var ett vedervärdigt jobb med sneda
stuprör och man klädde fasadplåt över fönstren och bara skar
upp hål med vinkelslip för fönstren med sneda glipor runt hela
fönstret.Man satte upp plåtarna fel först med följd att det blev ett
flertal hål i den nya plåten,mm mm.

[bild]

[bild]
:wow: :wow: Jag vägrar/(vill inte) tro att det var en plåtfirma som var där, för ingen plåtslagare hur dålig han/hon än är kan väl göra något sådant.....kanske det var "ärlige Kalles allservice som kan allt" som gjorde det. :wow: :wow:

• Gilla
Joak
  • Laddar…
mnils skrev:
Du kommer väl själv ihåg hur det var i skolan, de som gick hantverksutbildningar på gymnasiet var inte precis de med högst betyg och skarpast hjärna. Snarast de som knappt orkade släpa sig till skolan öht. Vad är sannolikheten att de plötsligt skulle fått Lidnerska knäppen senare i livet?
Det roliga är att det är högutbildade/eller har mycket pengar som oftast beställer billigaste firman och oftast får mer problem

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Det roliga är att det är högutbildade/eller har mycket pengar som oftast beställer billigaste firman och oftast får mer problem
Nej, de gör jobbet själv :D

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Nej, de gör jobbet själv :D
Nej 😄

Man får oftast vad man betalar för. Billigt snabbt å bra går sällan hand i hand.
oftast kan man få 2 av dom sakerna men det e på bekostnad av den tredje.
Fick ja erfara när ja la om taket. fick ett bra pris, blev riktigt bra, men det tog nästan 3 månader innan han dök upp å plåta taket. bra hantverkare får man oftast vänta på
finns bra hantverkare som brinner för det dom gör, men finns väldigt många som inte ens e värdiga å bli kallad hantverkare.
Sen den typiska Svensson är snål å gnällig, man ska få mycket för liten peng. man kan inte betala för en sketen ford å tro att man får en Rolls Royces. Man får många jobb förfrågningar men folk trillar av pinnen när man säger timpenning, dom tror att man knegar för 100 kr i timmen. visst ibland gör man dundertappar händer även den bästa men man gör om å gör rätt.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Nej ��
Jo han i varje fall. Han är duktigt även fast vi haft lite delade meningar om olika saker. Lite hjälp får han också av sin far och andra i tråden som ger han råd. Du kan gå in på hans egen tråd om renovering av lägenheten och se vad han gjort.

Redigerat:
Är det så konstigt att fler och fler vill göra så mycket som möjligt själv bygg, isolering, målning, el mm. Som glad amatör kan det knappast bli såhär dåligt. Som ägaren till fastigheten/lägenheten har man av ren självbevarelsedrift uppsåtet att göra det så bra som möjligt och läser och tar in så mycket info om hur det skall göras innan man börjar.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Åter till duschdörren: det är ju tur att det bara tar 5 minuter att ta bort blandaren, flytta på dörren och sätta tillbaka blandaren igen. Så enkelt att man skulle kunna göra det bara för att ta en kul bild och lägga upp på fejjan. Jag tror att bilden är fejk.

• Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Thronborg skrev:
Är det så konstigt att fler och fler vill göra så mycket som möjligt själv bygg, isolering, målning, el mm. Som glad amatör kan det knappast bli såhär dåligt. Som ägaren till fastigheten/lägenheten har man av ren självbevarelsedrift uppsåtet att göra det så bra som möjligt och läser och tar in så mycket info om hur det skall göras innan man börjar.
Precis. När jag flyttade in i mitt hus så tog jag in hantverkare vid tre tillfällen. För takbyte, badrumsrenovering och elcentralsbyte. Nu vill jag inte ha in en hantverkare i mitt hus igen. Nån gång kanske jag måste ta in en, men då kommer jag ha koll på allt som görs.
Som tur är så har jag inte tummen mitt i handen.

Tyvärr finns det många hantverkare som drar ner förtroendet för hantverkare. Jag har själv råkat ut för flera sådana.

Mitt nylagda golv blev ojämnt och behövdes flyt spacklas om igen så de kapade de ena sida för att få upp golvet. När de var klara räckte inte golvet till på båda långsidorna vilket resultera i nytt golv med nya hantverkare som hällde flytspackel i toalett. Det blev nästan stopp i rören. Rörisen kom dit och sa att han inte kunde göra något. Ingen jour kontaktades så de lät det vara hela dagen och fick stelna, Vi var inte hemma.Vilket blev helrenovering av badrum.

Föregående hantverkare slarvade att regla om en vägg vilket gjorde att tapet började spricka enligt förmannen. De hävdade att målaren slarvat med spackling. som i sin tur skyllde på att de inte använt remsa mellan skarvarna.

Samma målare hävdade att det hade gått "troll i en tapet som han misslyckat med två gånger. Samma firma tog slutligen in annan målare som gjorde ett bra jobb. Har fortsatt att använda den målaren. Elektrikern klarade inte av att montera ett lvi element ändå hade han konsulterat med sin chef. Firman gör mest försäkringsärenden och det fanns ett fåtal bra hantverkare där.

Vid en tidigare renovering klarade inte hantverkarna att läsa på lapp var olika golv skulle läggas. Men de klara av att hämta paketen och även hämta mer för att vi hade räknat fel. Lappen de hade tagit med sig läste de knappt och förstod inte att de hade gjort fel. Samma hantverkare lägger nytt tak. Något gör de fel så de behöver hämta mera tak.
Av någon anledning hade de nya skivorna annan färgton. Firman hävdade att det måste vara takleverantörens fel men vi nöjde oss med att de målade om taket i stället för den processen. I köket ville de sätta lister då det blivit glipor mellan bänkarna. Renoveringen avbröts och nya hantverkarna talade om att de inte satt fast bänkarna riktig och även satt dem snett.

Sonen beställde uppsättning av duschväggar. Han fick några extra borrhål i nya kaklet. De hade inte sett att det var 90 x80 cm hörna och hade inte läst det på förpackning eller monteringsanvisning.
Har sett rörisar som lånade stege på ett företag. De lämnade inte tillbaka stegen utan hade fäst rör mellan stegpinnarna.

Sedan har hantverkare också renoverat ett badrum och bytt fönster. Allt var perfekt och ingen justering behövde göras. Man blir då nästan förvånad. Även målaren och kollega fortsätter att göra bra arbeten.

Redigerat:
mnils skrev:
Du kommer väl själv ihåg hur det var i skolan, de som gick hantverksutbildningar på gymnasiet var inte precis de med högst betyg och skarpast hjärna. Snarast de som knappt orkade släpa sig till skolan öht. Vad är sannolikheten att de plötsligt skulle fått Lidnerska knäppen senare i livet?
Nej det där är bara en modern myt som fortfarande lever.
Bara för att man varit slö i skolan i unga år har det inget att göra hur det blir sen.
Det kan man inte generalisera.
Man kan inte dömma en massa människor efter hur dom varit i skolan när dom var unga bara sådär.

På gymnasieskolan där jag jobbar är det rätt höga intagningspoäng till både el, vvs och bygg.
Till byggprogrammet iår hade vi närmare 60 sökande på 32 platser.
Så om man slappat i högstadiet blir man iaf inte hantverkare på gymnasiet hos oss :)

Jag skulle behålla dörren som den är och sätta upp ett duschdraperi. :)

• Gilla
AndHay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.