Hej! Fick en ljusbåge i vår ugn för två helger sedan, såg ut som att det var det övre elementet som for. Så beställde det, men nu när jag demonterat allt ser jag att det är elementet vid värmefläkten som farit... Går det att "koppla" ur det elementet för att kunna använda de andra?
Just nu, så fungerar inget värmeelement. När denna gick sönder förra gången tycks jag minnas att de andra gick att använda ändå. Den blå kabeln verkar gå till flera element. Men en kabel är ensam. Kan det vara så att ett avbrott i den "lila" kabeln slår ut alla andra element? Tänker mig att det kanske kan fungera att bara koppla ihop den blå med den lila. Men då blir det ju ingen resistans från elementet.
Det jag vill är att kunna använda de andra elementen tills att jag fått hem ett nytt element.
Just nu, så fungerar inget värmeelement. När denna gick sönder förra gången tycks jag minnas att de andra gick att använda ändå. Den blå kabeln verkar gå till flera element. Men en kabel är ensam. Kan det vara så att ett avbrott i den "lila" kabeln slår ut alla andra element? Tänker mig att det kanske kan fungera att bara koppla ihop den blå med den lila. Men då blir det ju ingen resistans från elementet.
Det jag vill är att kunna använda de andra elementen tills att jag fått hem ett nytt element.
Dom har ju varit ihopkopplade, dock ett värmeelement som kopplingen skedde emellan. Ja jag kan prova isolera dem och se om det går att använda då. Men mest troligt inte då det var 0 kontakt i det gamla elementet som var trasigt.Demmpa skrev:
EDIT: Det är klart det blir kortslutning. Vet inte hur jag tänkte.
Den började fungera när jag isolerade bort det felande elementet
Redigerat:
Klicka här för att svara