205 955 läst · 560 svar
206k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Min erfarenhet av Festools slangar är att om de jordas i "dammsugaränden" så löser det de flesta/alla problem med uppbyggd statisk elektricitet. Har du en Festoolsugare sker detta genom ett metallbleck i hålet för slanganslutningen. Funktionen är nog begränsat bra om dammsugaren inte är ansluten till ett jordat uttag då blecket då får en okänd potential.
Hittade denna tråd om problemet och förslag på lösningar.
Om jag fattar saken rätt så byggs statisk elektricitet upp i cyclonen, om jag då har antistatisk slang från cyclonen till sugaren som är kopplad till jordat uttag borde då inte slangen leda detta till jord eller blir urladdningarna så stora att den inte klarar detta?
Eller är det så att problemet endast gäller Ultimate Dust Deputy där boxen med cyclonen är monterad på sugaren så att urladdningen hittar en lättare väg ner i sugaren? Hoppas att någon kan förklara så jag förstår
Om jag fattar saken rätt så byggs statisk elektricitet upp i cyclonen, om jag då har antistatisk slang från cyclonen till sugaren som är kopplad till jordat uttag borde då inte slangen leda detta till jord eller blir urladdningarna så stora att den inte klarar detta?
Eller är det så att problemet endast gäller Ultimate Dust Deputy där boxen med cyclonen är monterad på sugaren så att urladdningen hittar en lättare väg ner i sugaren? Hoppas att någon kan förklara så jag förstår
När man testar ESD så har man ett testfinger och skjuter ESD omkring reglage och kontakter där man förväntar sig att använder "pillar". En stöt in på något som är skyddsjordat känns därför som något man bör ha testat. Punkter med låg resistans ner mot jord borde inte heller vara något problem lite beroende på hur maskinen är uppbyggd förstås. Normalt villman dock att prylar som riskerar att laddas upp långsamt skall laddas ut till jord så man designar dem med viss serieresistans.
Jag tycker därför att din andra hypotes är mer rimlig - att cyklonen injicerar ESD åå något ställe där dammsugaren är mer känslig och som man kan ha missat i sina tester.
Jag tycker därför att din andra hypotes är mer rimlig - att cyklonen injicerar ESD åå något ställe där dammsugaren är mer känslig och som man kan ha missat i sina tester.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Nu har jag provat min lite. Spontana intryck från montage på klen Jula-hink är 1) foten på cyklonen är rätt liten, och bara 4 skruvar, så blir lite vingligt. 2) separationen med en Fein Dustex 40 funkar helt ok, oavsett inställd sugstyrka. Men jag ser ibland skräp snurra i cyklonen i säkert en minut innan jag blir less och slår av sugaren någon sekund så skräpet kan landa. Jag har lite läckage än i toppen av cyklonen (utsuget) men har ändå dräglig sugeffekt kvar. 3) vakuum är coolt, har haft skrynklade slangar och hinkar.
I slutändan gjorde jag ett montage som nyper ihop runt hela cyklonen, för att inte vara beroende av tänkta skruvarnas fäste underifrån, sen bultar jag hela den klumpen mot en platta som hamnar under locken "i hinken". Blir lätt att prova nya kärl, slarvskära ett hål i nästa kärl att prova åsså klämma dit hela min klump, med en hel "ring" under locket blir det tillräckligt tätt hur slarvig man än är.
Kul grunka.
I slutändan gjorde jag ett montage som nyper ihop runt hela cyklonen, för att inte vara beroende av tänkta skruvarnas fäste underifrån, sen bultar jag hela den klumpen mot en platta som hamnar under locken "i hinken". Blir lätt att prova nya kärl, slarvskära ett hål i nästa kärl att prova åsså klämma dit hela min klump, med en hel "ring" under locket blir det tillräckligt tätt hur slarvig man än är.
Kul grunka.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
(Jag blev också tvungen staga hinken; gjorde en ring som jag trycker ner i den, fastnar ungefär halvvägs. Det fastnar en del damm ovanpå den förstås.)
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Glömde nämna; jag har fått mig någon liten stöt. Nu har ju inte Dustexen något jordande bleck i insuget som Festool-sugarna, så blir lite pyssligare, men ska nog jorda mig fram till insugen på cyklonen med metalltejp eller kabel, till verktygsuttagets jord. Kommer ju ev. inte vara inkopplat medan man kör manuellt påslaget då men tänker att även vid långa städsessioner så kanske det räcker att toggla Dustexen till autostart då och då för att dra ur uppbyggd laddning.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Vilken fantastisk mackapär!! Nu har jag sugit upp uppskattningsvis en full sån där julahink totalt och det känns knappt i påsen i dustexen. Kanske motsv en halv till en lillfingertopp med material som tagit sig förbi cyklonen. Helt slutat sopa för att spara på påsar. Sög till och med rent runt vedhögen ute.
Jag hade dessutom just köpt en tredjeparts dustexpåse från ebay med dragkedja i botten för att kunna återanvändas. Den kommer nog räcka resten av mitt liv!
Byggde en liten vagn och spände fast sugare+cyklon med hink på, så ekipaget är lika smidigt som sugaren var själv, om än fysiskt större förstås.
Kan verkligen rekommendera produkten.
Jag hade dessutom just köpt en tredjeparts dustexpåse från ebay med dragkedja i botten för att kunna återanvändas. Den kommer nog räcka resten av mitt liv!
Byggde en liten vagn och spände fast sugare+cyklon med hink på, så ekipaget är lika smidigt som sugaren var själv, om än fysiskt större förstås.
Kan verkligen rekommendera produkten.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Jag kör dustexens originalslang efter cyklonen, spånsugsgrejer mellan sugare och cyklon. Ville verkligen inte våldföra mig på Dustex-slangen eftersom dess smidighet och 6m längd är en stor anledning till varför jag köpte just en Dustex.
Jag hade typp spånsugsslang liggande, skulle tro jag köpt på Jula en gång i tiden ("bra att ha"..), med passande iskruvbara ändar. Kanske jag köpte något spånsugstillbehörspaket när jag tänker efter. Hmm. Dom ändarna passar iaf bra i min dustex, typ 50 eller 51mm. Går precis vålda in. På toppen av cyklonen är anslutningen lite mindre, där fick jag sätta en lätt vinklad mellangrej som antagligen hängde med antingen kapsågen (Bosch 10SD) eller klyven (Bosch GTS 10).
Hinken är tät och även kopplingarna mot Dustexen, men insuget på cyklonen passar inte speciellt bra, vulktejpade där tills jag fått upp diametern tillräckligt.
Jag hade typp spånsugsslang liggande, skulle tro jag köpt på Jula en gång i tiden ("bra att ha"..), med passande iskruvbara ändar. Kanske jag köpte något spånsugstillbehörspaket när jag tänker efter. Hmm. Dom ändarna passar iaf bra i min dustex, typ 50 eller 51mm. Går precis vålda in. På toppen av cyklonen är anslutningen lite mindre, där fick jag sätta en lätt vinklad mellangrej som antagligen hängde med antingen kapsågen (Bosch 10SD) eller klyven (Bosch GTS 10).
Hinken är tät och även kopplingarna mot Dustexen, men insuget på cyklonen passar inte speciellt bra, vulktejpade där tills jag fått upp diametern tillräckligt.
Produkter som diskuteras: "vulktejpade"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Visst är det fint med dammsugarcyklon! Har kört med en Dust Deputy i stationärt i verkstaden i ett par år. Det finaste tycker jag är att man inte tappar sugstyrka i takt med att man fyller påsen med äckel. Har dock inte sugit jättemycket stendamm men det lilla sugit verkar ha hanterats av cyklonen.
Nu ska jag ta på mig dumstruten och sticka ut en nyrakad haka....vad är det så speciellt med en cyklon??
vad gör den som inte tex en "Grovis" eller en Janfire Easycleaner som jag har till pelletsbrännaren gör?
vad gör den som inte tex en "Grovis" eller en Janfire Easycleaner som jag har till pelletsbrännaren gör?
Din fråga påminde mig om att jag behöver köpa lite mer 50 mm flexslang, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg var jag hittade bra pris sist jag skulle beställa och det aldrig blev av. När jag köpte askfällan från Altbergs plåt så fick jag köpa extra slang billigt så det kan vara värt att slå en signal till dom.Taber skrev:
Remne skrev ".vad är det så speciellt med en cyklon?? vad gör den som inte tex en "Grovis" eller en Janfire Easycleaner som jag har till pelletsbrännaren gör?"
Ovanstående är också en typ av cyklon men avsevärt mycket sämre än en som är bygd som den blåa bilden i inlägg103
Så skillnaden är bara i vilken grad den separerar. Desto bättre den separerar, betyder att man inte behöver rensa filtret lika ofta. Och det gör att man kar bättre sug.
Pär
Ovanstående är också en typ av cyklon men avsevärt mycket sämre än en som är bygd som den blåa bilden i inlägg103
Så skillnaden är bara i vilken grad den separerar. Desto bättre den separerar, betyder att man inte behöver rensa filtret lika ofta. Och det gör att man kar bättre sug.
Pär