Bau skrev:
Fråga: Var hittar man den typen av stadig tunna med lock du har cyclonen på?
Jag har gjort en prototyp av en gammal rödfärgsplasthink med förstärkning i locket där cyklonen sitter. Högst tveksamt dock om den kommer att vara tillräckligt stabil och den är dessutom väl liten.

Bau skrev:
Resultatet ser riktigt bra ut ironpower. En stycke turbo till min Festool CTL 26 E på väg :)
Till en CTL kör du givetvis med systainer ovanpå som tunna:)...typ så här.

http://farm8.staticflickr.com/7109/7515545518_555ddfb1f4_c.jpg

• Gilla
Dwarfe och 4 till
  • Laddar…
Jag håller på att göra en bygglogg om just turbo + systainer... I´ll be back

• Gilla
Bau och 3 till
  • Laddar…
Bau skrev:
Tror ni att en sådan här från Jula skulle kunna fungera. Nu har jag inte sett den i verkligheten så jag vet inte hur stabil den är eller hur lätt/svårt det vore att modifiera locket.
662069-jpg.jpg

Tveksamt om du har en sugare med bra sug. Ser framför mig att tunnan skrynklas ihop.

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
Jag har en sån tunna. Det kommer inte att funka.

Real7 skrev:
Jag har en sån tunna. Det kommer inte att funka.
OK tack! Är den för vek eller? Jag har som sagt aldrig sett den i verkligheten.

Ja den har ett dåligt styrka/storleks förhållande typ. En så stor tunna måste vara rätt stadig för att klara sig när slangen blir till täppt. Plus att locket är dåligt och svårt att få tätt.
Borde gå att göra en tunna av spårad mdf eller tunn plywood om någon av dom har en böjradie som duger för en normal tunna. Eller lite plåt med 2 mdf lock kanske.
I USA är det ganska vanligt med papp tunnor men det har jag aldrig sett här, men hur tjocka gjutrör finns det?

Edit: Ser att Biltema har iaf 30cm gjutrör så det borde inte vara så svårt att hitta större, men det blir ju ingen hög tunna i papp.

Redigerat:
När jag byggde min första cyklon hittade jag ett plåtfat med snabbspänne som jag använt sedan dess. fungerat klockrent.
Tror det var i runda slängar 250kr ex frakt för ett 61 liters fat,
http://www.hillertz.se/upload/64.pdf

@Masses: Intressant! Jag har tittat på hillertz utbud, säljer dom till privatpersoner?

BAU:

Jag vet faktiskt inte vart man man kan köpa, jag fick den på ett företag som får metallpulver i dom.

Man skulle ju helst vilja ha en tunna som man kan se igenom. Jag inbillar mig att det finns hinkar i lite tjockare plast som borde funka men jag har ingen aning om var man för tag på dem...

badtastex skrev:
Man skulle ju helst vilja ha en tunna som man kan se igenom. Jag inbillar mig att det finns hinkar i lite tjockare plast som borde funka men jag har ingen aning om var man för tag på dem...
Jag har funderat på om man inte skulle kunna använda en hink man använder för hälsning om man brygger öl. De är lite lätt transparenta och känns rätt stadiga.
Typ den här:
http://shop.humle.se/utrustning/jasning/jaskarl/jashink-30-l-med-lock

Finns större varianter också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.