Hur verkar fästet ner till funka?

Är det nån som vet om turbomodellen är en bättre design? Eller är det bara för att "turbo" anses ha ett mervärde? Jag beställde iaf den vanliga modellen för några dagar sedan. Undrar om den kan funka bra till aska (kall förstås) och vatten. funderade på o få dit den på centraldammsugaren ev. Är det en dålig idé?

Mvh Fredrik

Ola C skrev:
Sådärja, idag damp det ner ett väldemolerat paket från kina. Den ser ok ut, lite sné o ving som sig bör men det som ska vara runt är runt och i övrigt bra finish. Har tyvärr inga passande slangadaptrar hemma för att kunna provköra den och det kommer ta ett tag innan jag byggt ihop systemet.

[bild]

Har du länk till säljaren du köpte den där ifrån? =)

Spännande Ola!! Behöver du printat en adapter så säg till... Hur mkt gick kalaset på? Tull? Leveranstid?
Ha det

Har egen printer på jobb och svarv hemma så jag ska nog kunna få ihop något. Men tusen tack för erbjudandet:)

Ja vad kostade det...35 dollars inkl frakt tror jag, så i runda slängar 200 spänn, slapp tull o moms.

Direktlänken är här http://www.aliexpress.com/item/cyclone-turbocharged/1577956202.html

...och en bild på infästningen här. Skruvbossarna kommer jag att gänga så det går att fästa den med maskinskruv. Hyllan som cyklonen vilar på är liten, ca 2mm, och delen som kommer gå ner genom locket till tunnan är ganska kraftigt konformad. Så, man får skruva fast den ordentligt i axiell led, undeifrån. Det ingick en borrmall i papper, service(y).

Edit, glömde ju levtiden. Ca 2 veckor, beställde den 14e o hade avin i brevlådan i fredags.
DSC_1196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Masses skrev:
Spännande Ola!! Behöver du printat en adapter så säg till... Hur mkt gick kalaset på? Tull? Leveranstid?
Ha det
Det låter så häftigt att kunna skriva "....printa en adapter....."

Har följt din tråd där du bygger dina arbetsbänkar i aluminium och blev imponerad av både dina aluminium alster och dina små saker i printad plast.

En nyfiken fråga: Vilken sorts kvalitet blir det på plasten i en printer?

Går det att ta isär "toppen" från konen?
Hur är den egentligen uppbyggd inuti?
Bild? =)

Ola C skrev:
Har egen printer på jobb och svarv hemma så jag ska nog kunna få ihop något. Men tusen tack för erbjudandet:)

Ja vad kostade det...35 dollars inkl frakt tror jag, så i runda slängar 200 spänn, slapp tull o moms.

Direktlänken är här [länk]

...och en bild på infästningen här. Skruvbossarna kommer jag att gänga så det går att fästa den med maskinskruv. Hyllan som cyklonen vilar på är liten, ca 2mm, och delen som kommer gå ner genom locket till tunnan är ganska kraftigt konformad. Så, man får skruva fast den ordentligt i axiell led, undeifrån. Det ingick en borrmall i papper, service(y).

Edit, glömde ju levtiden. Ca 2 veckor, beställde den 14e o hade avin i brevlådan i fredags.
[bild]
Har en DD men funderar på att komplettera med en till och fästa på en systainer så den blir lite mer portabel.

En fläns i alu kanske skulle vara något att sätta mellan cyklonen och lådan/hinken för att bredda basen lite?

Var också inne lite på en egentillverkad aluminiumfläns.

Vad är det för dimensioner på slanganslutningarna?

ullberg
Jaha, det här gick ju inte att motstå, så det blev en beställning för mig också. Turbo låter ju bra så det var väl bara att köra på det (får väl se om det bara är dekaltrimning)

Nu blir det till att hitta ett lämpligt uppsamlingskärl (volymen på det kärlet, spelar det någon roll för effektiviteten?)

/U

En extra fläns kanske är vettigt men jag tror egentligen inte det behövs, beror väl lite på vad man har för lock på uppsamlingskärlet. Tjockt lock o genomgående maskinskruvar så borde cyklonen sitta stabilt. Har man ett tunt flimsigt lock kan det nog behövas en extra fläns, dock borde trä eller plast duga bra då är det enkelt att fräsa för hand med cirkeljigg.

Jag kan mäta och fota lite mer ikväll, dock ganska säker på att jag mätte slanganslutningarna till 50mm i ytterdiameter igår.

Cyklonen är för övrigt rätt liten, blev förvånad när jag plockade upp den. 30 hög inkl slanganslutning och 15 i diameter på tjocka delen, men dust deputys minsta är nästan lika liten så det kanske inte spelar någon roll.

Redigerat:
Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut inuti. Finns det en möjlighet att du tar en bild nerifrån konen och upp.

Pär

Har försökt ta lite nya bilder.

Inloppet kommer in vågrätt, sen är det en spiralform i plasten som stegar sig ungefär halva anslutningsdiametern (som är 50) på varvet. Mötet mellan dessa kanaler syns nog enklast på första bilden. Spånorna får alltså lite hjälp på traven att slungas neråt.

I centrum är röret för utloppet, den plasten går ungefär 30mm längre ner än inloppsrörets lägsta punkt.

Edit. Just det där var en fråga om toppen gick att ta av. Toppen och resten sitter ihop med plastnitar där man smält skallen efter montering. Går ju att demolera men går inte att återanvända nitförbandet.
DSC_1200.jpg
Skapa konto

DSC_1197.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag hämtade ut min cyklon idag. Paketet var värderat 18$, och jag slapp också tullavgift.
Plasten känns gedigen, däremot fästet nedåt känns lite osmidigt.
Vi får hoppas att den separerar partiklar bra också.

Turbomodellen har ju något snällare areaförändringar än den gamla vilket bör ger mindre tryckfall. Men frågan om man märker skillnad mellan dem.

C
Hej,

Har ni hunnit pröva dem redan? Fungerar de tillräkligt bra för att lägga in en beställning?

Väntar med spänning på era erfarenheter.....

MVH
Rasse

• Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.