Har en lvv ctc ecoair värmepump med fristående Strömsnäspanna.
Idag tänkte jag vara smart. Har noterat att expansionskärlet är tomt på luft och efter mycket googlande så kom jag fram till att fylla på luft i expansionskärlet. Drog ut cirkulationspumpen och allt var frid och fröjd. Fyllde på så det numera är luft i bälgen 0,5 bar. Slog igång cirkulationspumpen på nytt och vis av erfarenhet så vet jag att jag brukar få felkod E01 på värmepumpen. Dvs Pressostat Högryck. Tidigare gånger när jag haft cirkulationspumpen avstängd så har detta fel alltid uppstått och bara behövt återställa så har det kommit igång.
Men nu vill det sig inte, jag nollställer och fläkten går igång men precis när kompressorn ska dra igång slår den till med E01 igen.
Någon som varit med om liknande och har förslag på vad som kan åtgärdas av mig själv. Har sprungit runt och luftat element men ingen luft i systemet. Expansionskärlet har jag fyllt på med vatten. Brytit strömmen till fläkten för att nollställa på så vis med men får det inte att kicka igång.
Tacksam om någon har förslag.
Idag tänkte jag vara smart. Har noterat att expansionskärlet är tomt på luft och efter mycket googlande så kom jag fram till att fylla på luft i expansionskärlet. Drog ut cirkulationspumpen och allt var frid och fröjd. Fyllde på så det numera är luft i bälgen 0,5 bar. Slog igång cirkulationspumpen på nytt och vis av erfarenhet så vet jag att jag brukar få felkod E01 på värmepumpen. Dvs Pressostat Högryck. Tidigare gånger när jag haft cirkulationspumpen avstängd så har detta fel alltid uppstått och bara behövt återställa så har det kommit igång.
Men nu vill det sig inte, jag nollställer och fläkten går igång men precis när kompressorn ska dra igång slår den till med E01 igen.
Någon som varit med om liknande och har förslag på vad som kan åtgärdas av mig själv. Har sprungit runt och luftat element men ingen luft i systemet. Expansionskärlet har jag fyllt på med vatten. Brytit strömmen till fläkten för att nollställa på så vis med men får det inte att kicka igång.
Tacksam om någon har förslag.
Det är precis när den ska starta som det slår ut med felkod. Allt lirade finfint fram till jag försökte vara händig.Logad skrev:
Går det att åtgärda att den hängt sig i utlöst läge?
Jag läser i manualen på felsökning att man kan behöva lufta genom att lossa på vattenanslutningen på kondensorbaksidans anslutning.
Är detta något för en lekman som mig eller låta proffsen sköta detta?
Är detta något för en lekman som mig eller låta proffsen sköta detta?
E 1 är högtryckslarm,kompressorn blir inte av med värmen. Se efter så att cirkpumpen går som den ska. Troligtvis en äldre pump, det sitter som en stor skruv i baken på pumpen. Öppna den och kika i hålet om den snurrar, om inte kan man hjälpa den igång med en majsel. Normalt och ofta är det kondensatorn som gett sig.Den sitter under locket på kopplingsboxen och är lätt att byta, läs av vad som står på den i värden,köp en ny för ca 100kr. Värt varenda att prova. Många som fått liv i sina pumpar.
Cirkulationspumpen i källaren är av nyare modell (installerad 2020) och den snurrar som den ska. Menar du pumpen på själva utedelen, dvs på luftvärmepumpen? Eller pratar vi cirkulationspumpen vid tanken inomhus?J jonaserik skrev:E 1 är högtryckslarm,kompressorn blir inte av med värmen. Se efter så att cirkpumpen går som den ska. Troligtvis en äldre pump, det sitter som en stor skruv i baken på pumpen. Öppna den och kika i hålet om den snurrar, om inte kan man hjälpa den igång med en majsel. Normalt och ofta är det kondensatorn som gett sig.Den sitter under locket på kopplingsboxen och är lätt att byta, läs av vad som står på den i värden,köp en ny för ca 100kr. Värt varenda att prova. Många som fått liv i sina pumpar.
Den pump som pumpar från utedelen är viktigt att den snurrar som den ska. Den ska ge ett flöde genom växlaren och kyla ner köldmediat så inte det blir för varmt. Finns även andra orsaker till E1 men börja med pumpen först. Är ett stalltips för E1 och högtryck som löser.
Tacksam för all hjälp som kan erbjudas. Men pumpen på själva utedelen. Jag måste vara blind för ser då ingen sådan? Har bara cirkpumpar vid pannan en Wilo för cirkulation av värme och en Grundfors.J jonaserik skrev:
Och som du säger. När cirkpumpen invändigt tidigare varit avstängd så har detta fel utlöst men nu när allt är igång så vägrar det hoppa igång och det är då jag är lite inne på ifall det är luft i systemet som jag inte blir av med.
Då får du försöka göra en enkel skiss hur det ser ut med montaget och var pumparna är. Det med luft kan vara knepigt. Det ska normalt finnas filter som brukar sitta på returröret från huset, har du kollat det. Sen en sak till, är det slangar mellan någotstans. Ävendet är en klassiker på äldre VP - system, sätts igen med magnetit. Att lufta en pump, görs med att lossa stora skruven på en pump. Samt att ställa en sådan på maxfart.
yes, metallfiltret ut till pumpen är rengjort. Ser nu att jag har en knapp på cirkulationspumpen som är ett avluftningsprogram. Har ännu inte bestämt mig om jag vågar köra det programmet då jag inte har full koll på vad den gör. Har en Wilo yonos-pico cirkpump.J jonaserik skrev:Då får du försöka göra en enkel skiss hur det ser ut med montaget och var pumparna är. Det med luft kan vara knepigt. Det ska normalt finnas filter som brukar sitta på returröret från huset, har du kollat det. Sen en sak till, är det slangar mellan någotstans. Ävendet är en klassiker på äldre VP - system, sätts igen med magnetit. Att lufta en pump, görs med att lossa stora skruven på en pump. Samt att ställa en sådan på maxfart.
Man bör alltid stoppa värmepumpen innan man stoppar cirkulationspumpen för att undvika HP-larm.
Det kan vara pressostaten som pajat vilket inte är helt ovanligt. Det kan även bero på annat, men jag skulle börja med att mäta upp pressostaten.
Det finns ersättningspressostater som man monterar på serviceuttaget, så ett byte är relativt enkelt.
Har du luftat ute vid utedelen också?
Det kan vara pressostaten som pajat vilket inte är helt ovanligt. Det kan även bero på annat, men jag skulle börja med att mäta upp pressostaten.
Det finns ersättningspressostater som man monterar på serviceuttaget, så ett byte är relativt enkelt.
Ok, var ny info kring att stoppa ute först men nu när säger det så låter det ju självklart. 😆L lordi skrev:Man bör alltid stoppa värmepumpen innan man stoppar cirkulationspumpen för att undvika HP-larm.
Nej, jag har inte luftat vid utedelen och det är det jag undrar hur jag gör. Är det att släppa på övre vattenröret vid kondensorbaksidans anslutning? Eller är finns det något annat sätt. Läste i manualen att det kunde vara behövligt men det är på sidorna ”för installatören” så lite byxis att göra något som jag kanske ångrar. Bifogar bild på vart jag tror jag ska ”lufta”

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
IVT Greenlint HT C7 - Kompressor låter högre än vanligt
Värmepumpar -
Droppar från vattenberedaren,Nibe F110
Värmepumpar -
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar