389 läst · 23 svar
389 läst
23 svar
CTC Ecoair 110 felkod 01
Det ska egentligen monteras en luftning där om VP står så att det blir en högpunkt där. Men i det här fallet så hade jag släppt lite försiktigt på kopplingen.D Dr.Rosenrosen skrev:Ok, var ny info kring att stoppa ute först men nu när säger det så låter det ju självklart. 😆
Nej, jag har inte luftat vid utedelen och det är det jag undrar hur jag gör. Är det att släppa på övre vattenröret vid kondensorbaksidans anslutning? Eller är finns det något annat sätt. Läste i manualen att det kunde vara behövligt men det är på sidorna ”för installatören” så lite byxis att göra något som jag kanske ångrar. Bifogar bild på vart jag tror jag ska ”lufta”[bild]
Nyare CTC har en luftning monterad från fabrik innanför plåten.
Ja. VP mår inte bra om kondenseringstrycket blir för högt. Därför sitter pressostaten där som en säkerhetsfunktion
Och där det är just med jag fegar lite nu. Rädd att förstöra mer än rädd ifall jag släpper på kopplingen och det visar sig att det inte blir rätt. Ska samla lite mod inför morgondagen ev. Ska man slå av cirkpump inne eller ska allt vara igång samtidigt?L lordi skrev:
Det sitter en klämringskoppling där så det ska inte var någon fara att lossa lite. Det gäller att hålla mot på delen som går in i VP, så den inte snurrar.D Dr.Rosenrosen skrev:
Men har du något eltillskott igång nu så det är värme i systemet?
Känns isf slangarna in och ut från VP varma?
Om så är fallet så har du cirkulation och behöver troligen inte lufta
Jo. Elpatronerna krigar på nu och värme på både in och ut.L lordi skrev:Det sitter en klämringskoppling där så det ska inte var någon fara att lossa lite. Det gäller att hålla mot på delen som går in i VP, så den inte snurrar.
Men har du något eltillskott igång nu så det är värme i systemet?
Känns isf slangarna in och ut från VP varma?
Om så är fallet så har du cirkulation och behöver troligen inte lufta
Nej. Var ca 3 plus i förmiddags när jag ”äntligen” tog tag i att fylla expansionskärlet med luft. Vad är det man säger. Don’t fix it if it ain’t broken var det va. 😆L lordi skrev:
Återkopplar lite för samtliga. Fick tipset att knacka lite försiktigt på HT-pressostaten och plötsligt så hoppade allt igång efter att jag kvitterade larmet.
Nu är nästa fundering. Ta hit tekniker för byte eller låta den tugga på tills dagen värmepumpen ger helt upp. Den har trots allt ”några” år på nacken.
Nu är nästa fundering. Ta hit tekniker för byte eller låta den tugga på tills dagen värmepumpen ger helt upp. Den har trots allt ”några” år på nacken.
Det med lite försiktig TJA,det ska ruska om i ventilen ordentligt, så den ev kan släppa om den har kärvat till sig.D Dr.Rosenrosen skrev:Återkopplar lite för samtliga. Fick tipset att knacka lite försiktigt på HT-pressostaten och plötsligt så hoppade allt igång efter att jag kvitterade larmet.
Hoppas att det kommer att fungera ett tag, för dig Det kan vara exspantionsventilen som bråkar med att inte
öppna som den ska och då blir det högtryck.
Jag ska nog ta tillbaka vad jag knackade på. Jag knackade lite varstans och har insett att tricket var nog när jag nu trippelkollade manualen att det var expantionsventilen som gjorde susen med knackningar.J jonaserik skrev:
Inträffar det konstant framöver så bir det nog ett byte av den och då VP är av äldre sort. Så kanske inte lönt.D Dr.Rosenrosen skrev:
Byte av den så blir det byte av torkfilter, samt tömmning och fyllning av köldmediat med. Vet inga priser, så bäst att fråga en kylgubbe, vem som helst kan göra det.
EDIT Kör så länge det går, våren är på väg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Motorskydd CTC EcoAir107 - A25
Värmepumpar -
Viking Bio kopplad till CTC 1100 kombipanna.
Ved, Pellets, Flis -
CTC EcoEl 1500 + Ecoair Varmvatten
Värmepumpar -
Lämplig ersättare för vår 2009 CTC EcoEl / EcoAir 107?
Värme allmänt -
Finns det kretskort som reservdel till en ctc 1100 family 25?
Frågor och svar om värme