Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det effektivaste sättet att få igång handel, turism mm är att införa immunitetspass. Det hjälper dock bara de som varit sjuka. Men förutom detta så ser jag ingen större skillnad på de länder som har en smitta och de som håller den borta med testning faktiskt.

De måste bägge hålla igen på kontakterna på samma sätt. Inte förrän flockimmunitet eller vaccin finns så kommer något av länderna ur sjukdomens grepp.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Vad är det då som gör svenska modellen bättre?
Mindre kostsam i människoliv (på sista raden) och ekonomi.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mindre kostsam i människoliv (på sista raden) och ekonomi.
Nja, varför skulle det bli färre avlidna, vi får ju inte heller någon större immunitet?
Det skydd vi har nu är ju social distans mm och inte någon större grad av immunitet.
Bara ett antagande men säg att 10% av svenskarna har varit smittade och varit sjuka i olika grad så är det på tok för låg nivå för någon immunitet och resterande 90% riskerar att smittas.
 
Mikael_L
Ni alla som snackar om att på något sätt få SARS cov2 att dö ut, eller att den skulle kunnat göra det, ja ni kan väl fortsätta drömma om ni vill.
Men faktum är att det var omöjligt redan 1 januari, och troligen långt innan dess.

Det är alla virologer med något namn om sig överens om.
SARS-cov2 är alldeles för smittsam och har för svaga symptom för stor andel av de smittade att den skulle vara möjligt att stoppa.
Och det kommer alla länder som jobbar kraftigt med att hålla ner den upptäcka i sinom tid.
Ja de länderna vet naturligtvis redan detta, men politiskt sett är det svårt att ha agerat såhär kraftfullt och kunnat visa upp bra siffror och sen plötsligt öppna upp och ta den andra, tredje och fjärde vågen.
Politiskt sett har de satt sig i en rävsax. :sweat:

Politikerna i Sverige har också varit som de är, de har naturligtvis mörkat om vilka dödstal vi till sist når, och hur länge vi kommer få kämpa med skiten. Ty att vara ärlig i detta är också politiskt omöjligt. :whistle: :dizzy:
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Nja, varför skulle det bli färre avlidna, vi får ju inte heller någon större immunitet?
Det skydd vi har nu är ju social distans mm och inte någon större grad av immunitet.
Bara ett antagande men säg att 10% av svenskarna har varit smittade och varit sjuka i olika grad så är det på tok för låg nivå för någon immunitet och resterande 90% riskerar att smittas.
Vi har många fler med immunitet än våra grannländer.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har många fler med immunitet än våra grannländer.
Ja men det räcker inte till någon flockimmunitet.
Vad i består vårt skydd då?
 
Mikael_L
Men jösses vad du snöar in i felaktiga vanföreställningar. Ta reda på lite mer först.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jösses vad du snöar in i felaktiga vanföreställningar. Ta reda på lite mer först.
Det är därför jag ställer frågan.
Hur många tror du har immunitet i Sverige?
5%, 10% ?

Vilken är min vaneföreställning?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Politikerna i Sverige har också varit som de är, de har naturligtvis mörkat om vilka dödstal vi till sist når, och hur länge vi kommer få kämpa med skiten. Ty att vara ärlig i detta är också politiskt omöjligt.
Och detta är ju bekymmersamt förstås.
Ty nog är det många vars bullshit-radar aktiveras, och även om det inte är helt uppenbart om varför, eller skälen till att det mörkas, så skadas ju förtroende och konspirationsteorier får utymme.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Hur många tror du har immunitet i Sverige?
5%, 10% ?
Inget vet, men troligen någonstans mellan 15% och 25%, får jag när jag vaskar bland information ifrån de som verkar kunna sina saker.
Jag har intrycket av att pacman42 också genom sina matematiska övningar kan tänka sig att det ligger i den häraden.
 
optimum optimum skrev:
Nja, varför skulle det bli färre avlidna, vi får ju inte heller någon större immunitet?
Det skydd vi har nu är ju social distans mm och inte någon större grad av immunitet.
Bara ett antagande men säg att 10% av svenskarna har varit smittade och varit sjuka i olika grad så är det på tok för låg nivå för någon immunitet och resterande 90% riskerar att smittas.
Du kan inte se på Sveriges befolkning på det sättet. De som smittas först är de som är mest sannolika att utsättas för smitta. Det gör att man redan vid 20% kan se en betydande tröghet i smittspridningen. De kommer att agera en buffert för alla andra och minska smittspridningen till dessa. Det innebär inte att man får flockimmunitet, men det minskar smittspridningen rejält.

Jag tror att du skall se FHMs rekommendationer med att hålla igång skolor, kollektivtrafik mm i skenet av detta också. Smitta så många som möjligt (i lagom takt) för att på det sättet få en tröghet i smittspridningen längre fram.
 
  • Gilla
NiklasN123 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ty nog är det många vars bullshit-radar aktiveras, och även om det inte är helt uppenbart om varför, eller skälen till att det mörkas, så skadas ju förtroende och konspirationsteorier får utymme.
Försent, bullshit-radarn har varit högaktiverad sedan Youtube och Twitter lanserades.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget vet, men troligen någonstans mellan 15% och 25%, får jag när jag vaskar bland information ifrån de som verkar kunna sina saker.
Jag har intrycket av att pacman42 också genom sina matematiska övningar kan tänka sig att det ligger i den häraden.
Det räcker inte till någon flockimmunitet men ger ett visst skydd ihop med FHM råden.
Vi kommer troligen få se resterande upp till flockimmuniteten smittas och en del kommer avlida

Varför skulle detta ge färre döda än t.ex. Norge eller Finland?

Ja vår ekonomi mår bättre av att inte stänga ned men till priset av betydligt fler avlidna. Helt överens på den punkten.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det effektivaste sättet att få igång handel, turism mm är att införa immunitetspass. Det hjälper dock bara de som varit sjuka. Men förutom detta så ser jag ingen större skillnad på de länder som har en smitta och de som håller den borta med testning faktiskt.

De måste bägge hålla igen på kontakterna på samma sätt. Inte förrän flockimmunitet eller vaccin finns så kommer något av länderna ur sjukdomens grepp.
Märk väl att en immun person fortfarande kan ha viruspartiklar på sig som man då kan föra in i landet... så eventuellt att man kan minska karantänen till x dygn istället..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget vet, men troligen någonstans mellan 15% och 25%, får jag när jag vaskar bland information ifrån de som verkar kunna sina saker.
Jag har intrycket av att pacman42 också genom sina matematiska övningar kan tänka sig att det ligger i den häraden.
Någonstans mellan 15-20% får jag. Snarare närmare 15%. Men iom att vi numera är duktigare på att skydda riskgrupperna så är det svårt att räkna baklänges idag. Det är svårt att räkna zebrorna i flocken när de springer runt. Vi får vänta på de stora immunitetstesterna, tyvärr är den första gruppen på 800 blodprov knappast representativ, men den ger en aning i alla fall.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.