Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mathiash77 skrev:
Märk väl att en immun person fortfarande kan ha viruspartiklar på sig som man då kan föra in i landet... så eventuellt att man kan minska karantänen till x dygn istället..
Sekundär smitta via föremål kan vi nog räkna som relativt osannolik vid resor. Det kan geenstaka fall, men inte mer än så.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni alla som snackar om att på något sätt få SARS cov2 att dö ut, eller att den skulle kunnat göra det, ja ni kan väl fortsätta drömma om ni vill.
Men faktum är att det var omöjligt redan 1 januari, och troligen långt innan dess.

Det är alla virologer med något namn om sig överens om.
SARS-cov2 är alldeles för smittsam och har för svaga symptom för stor andel av de smittade att den skulle vara möjligt att stoppa.
Och det kommer alla länder som jobbar kraftigt med att hålla ner den upptäcka i sinom tid.
Ja de länderna vet naturligtvis redan detta, men politiskt sett är det svårt att ha agerat såhär kraftfullt och kunnat visa upp bra siffror och sen plötsligt öppna upp och ta den andra, tredje och fjärde vågen.
Politiskt sett har de satt sig i en rävsax. :sweat:

Politikerna i Sverige har också varit som de är, de har naturligtvis mörkat om vilka dödstal vi till sist når, och hur länge vi kommer få kämpa med skiten. Ty att vara ärlig i detta är också politiskt omöjligt. :whistle: :dizzy:
Min hobbyepidemiologiska strategi hade varit att rekommendera god handhygien för alla för det är ju bra på många sätt. Sedan isolera de äldre och riskgrupperna och skydda dem maximalt tills dess att vaccin finns.

Med skydda maximalt menar jag t.ex. att erbjuda personal i äldrevården att i princip också totalisolera sig genom att erbjuda dem som vill göra detta fantasilöner och fria resor till jobbet med taxichaufförer som också får fantastiskt bra betalt för att isolera sig och enbart köra sådan personal. Gratis mat och husrum på lyxhotell får dessa också för besväret.

Resten av samhället håller öppet som vanligt eftersom för de yngre och icke riskgrupper är risken att dö mycket låg så därför klarar sjukvården detta utan problem. Låt smittan blåsa igenom samhället och under en period kommer många vara sjuka men de allra flesta kommer kunna jobba trots att de har symptom så de behöver inte stanna hemma om de inte vill. Snabbt når vi flockimmunitet och smittspridningen upphör.

Antalet döda kommer inte vara så högt eftersom riskgrupperna inte kommer smittas och kostnaderna för samhället kommer vara mycket lägre än om samhället tvärstoppas.

Problem solved! :cool:
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Bäst vore om de som jobbar med äldrevård redan varit sjuka.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Bäst vore om de som jobbar med äldrevård redan varit sjuka.
Japp, ännu bättre. (y)
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Det räcker inte till någon flockimmunitet men
Det påstod jag inte heller ... ;)
 
Alla jämförbara länder i Europa kommer ha mer eller mindre liknande dödlighet vid jul.

Det är för låg tid att ha ett land i nedstängning, och när man öppnar upp lär de ta fart då istället...

Det finns ju två jokrar, smittspårning och @Ulltand 's mirakelmedicin. Jag tror ingen av dem kommer göra speciellt stor skillnad på tidshorisonten fram till jul.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Det räcker inte till någon flockimmunitet men ger ett visst skydd ihop med FHM råden.
Vi kommer troligen få se resterande upp till flockimmuniteten smittas och en del kommer avlida

Varför skulle detta ge färre döda än t.ex. Norge eller Finland?

Ja vår ekonomi mår bättre av att inte stänga ned men till priset av betydligt fler avlidna. Helt överens på den punkten.
Jag har uppfattningen att allas strategier utom Nya Zeelands handlar om att minska smittspridningen, inte stoppa den. Syftet är att sjukvården ska mäkta med för alla länder. Ibland framförs att man också gör det för att invänta läkemedel och vaccin men det tror jag mest jag hört från twitter och andra sociala medier och inte direkt från någon folkhälsomyndighet (rätta mig gärna). Till slut kommer alla länder nå flockimmunitet, det är bara en tidsfråga. Sist klara möjligen Nya Zeeland som kommer sitta isolerade på sin ö tills dess att vaccin finns och de då får flockimmunitet den vägen, men jag är tveksam om de verkligen kommer klara att hålla ut så länge. (Där kan vi snacka experiment för övrigt.)

Skyddar man riskgrupperna (främst äldre) spelar det sedan mindre roll hur stor smittspridningen är vid ett givet tillfälle eftersom få dör i icke riskgrupperna. Så jag tror precis som Giesecke m.fl. att Norges och Finlands lägre dödstal i slutändan inte kommer bero på att de hade lockdown utan för att de lyckades skydda riskgrupperna bättre (åtminstone ännu så länge, men vi får se om de lyckas hålla i det).

Dödstalen och andra folkhälsokonsekvenser av lockdowns och stoppad ekonomi ser vi inte än och där kanske Sverige ligger bättre till som t.ex. håller skolorna öppna.
 
  • Gilla
joakim_j och 7 till
  • Laddar…
Text på blå bakgrund som diskuterar konceptet "Schrödinger's Virus" som en liknelse med Schrödinger's katt experiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
16386 och 19 till
  • Laddar…
Cyklade med en förskollärare till jobbet idag, hon konstaterade att det var så skönt på jobbet nu för sedan det här började har personalen i princip varit helt frisk! Man får hoppas att föräldrar lär sig av detta och fortsätter med samma rutiner även i framtiden, för även barnen har högre närvaro totalt sett, när alla som är sjuka är hemma, och ingen är på plats med "bara lite förkylning" och smittar de andra så att sjukorna går runt.

Vill förresten passa på att förtydliga begreppet palliativ behandling ifall någon missuppfattat det. Det betyder alltså INTE vård i livets slutskede, dvs att man ger lindrande behandling i väntan på döden. Istället är det motsatsen till kurativ behandling, dvs man har ingen behandling som kan bota sjukdomen

Exempel på palliativ behandling är blodtrycksmedicin, insulin, febernedsättande, smärtstillande, men även syrgas och sådant. Dvs all behandling som endast syftar till att lindra symptomen istället för att bota sjukdomen. Att en patient ges palliativ behandling istället för intensivvård är alltså inte ens dödsdom, betyder inte att läkarna sagt att det inte är någon idé att satsa på den här personen. När det gäller äldre och/elelr sjuka handlar det oftare om att man anser att intensivvård är för tufft eller inte behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
b8q och 6 till
  • Laddar…
Nä, nu vill jag ha skiten. Tänk om jag och familjen kunde få svart på vitt att vi haft Covid-19. Då skulle:
- vi kunna åka på semester och hälsa på släkten som vi inte hälsade på förra året
- jag kunna åka till jobbet som vanligt
- dottern kunna åka till skolan där hon studerar bättre än hemma
- jag inte ha tid för alla projekt hemma längre (har snart städat upp bland alla mina projekt från de tio senaste åren och gjort det där sista)
- vi inte ha tid för våra hobbies längre (jag bygger en del elektronik som en del i tråden kanske noterat, bla laddbox för elbil, automatisk fönsteröppnare, övervakning av robotklippare mm).
- jag pendla två timmar varje dag, samt resa till Stockholm ett par gånger i månaden igen...

Vänta nu lite, man kanske skall vänta med att ha viruset i alla fall...
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om vi med tekniken social distans och hygien (tvätta händerna) mm lyckas hålla smittspridningen nere och på så sätt även minskar belastningen på sjukvården. Detta är bra.
Då blir det väl inte någon flockimmunitet via smitta eller tar väldigt länge innan man kommer dit. Mer troligt borde vara att vi får smittan att dö ut eller väldigt få smittas.. Och då är väldigt många svenskar som fortfarande inte haft covid-19
Troligen får vi nya vågor av smitta längre fram.

Är det då inte samma i Norge och Finland? De håller smittan nere betydligt högre grad än vi i Sverige.
De kommer inte upp i en flockimmunitet men det gör inte vi heller.
Vad är det då som gör svenska modellen bättre?
Mycket bra frågeställning.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Någonstans mellan 15-20% får jag. Snarare närmare 15%. Men iom att vi numera är duktigare på att skydda riskgrupperna så är det svårt att räkna baklänges idag. Det är svårt att räkna zebrorna i flocken när de springer runt. Vi får vänta på de stora immunitetstesterna, tyvärr är den första gruppen på 800 blodprov knappast representativ, men den ger en aning i alla fall.
I slutet av veckan ska det finnas statistik för större mängder immunitetstester i storleksordningen 10-20 000 eller mer.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det påstod jag inte heller ... ;)
I vad består skyddet av då?

Social distans?
Jo det är det som Norge och Finland har kört med under sin lockdown och med betydligt färre avlidna.

New Zealand har också kört med lockdown och har nu ingen smittspridning.
Däremot kommer de troligen få det när de börjar resa igen.
troligen precis som Sverige kommer få.
De vi tror vi har säkra är de som idag har antikroppar men inte ens FHO kan ge ett svar på om det kommer bestå eller att de blir smittade igen eller att den nuvarande antagna immuniteten inte varar så länge.

Jag har inte sagt att jag anser lockdown är bästa metoden utan diskuterar olika strategier.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Cyklade med en förskollärare till jobbet idag, hon konstaterade att det var så skönt på jobbet nu för sedan det här började har personalen i princip varit helt frisk! Man får hoppas att föräldrar lär sig av detta och fortsätter med samma rutiner även i framtiden, för även barnen har högre närvaro totalt sett, när alla som är sjuka är hemma, och ingen är på plats med "bara lite förkylning" och smittar de andra så att sjukorna går runt.

Vill förresten passa på att förtydliga begreppet palliativ behandling ifall någon missuppfattat det. Det betyder alltså INTE vård i livets slutskede, dvs att man ger lindrande behandling i väntan på döden. Istället är det motsatsen till kurativ behandling, dvs man har ingen behandling som kan bota sjukdomen

Exempel på palliativ behandling är blodtrycksmedicin, insulin, febernedsättande, smärtstillande, men även syrgas och sådant. Dvs all behandling som endast syftar till att lindra symptomen istället för att bota sjukdomen. Att en patient ges palliativ behandling istället för intensivvård är alltså inte ens dödsdom, betyder inte att läkarna sagt att det inte är någon idé att satsa på den här personen. När det gäller äldre och/elelr sjuka handlar det oftare om att man anser att intensivvård är för tufft eller inte behövs.
Min fru jobbar inom skolan, hennes uppfattning är också att efter den initiala cirkusen med massor av barn hemma för en nysning eller en hostning är nu i princip alla barn i sina klasser, friska och krya, märkligt men också intressant.
Tack för ditt klarläggande om palliativ behandling, blir många gissningar i den här tråden angående olika termer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
E Edgarsven skrev:
Jo, det är en dator som sagt det. Det är från en artikel i Nature, och som du enkelt kan kolla källorna till själv. Allt jag skrivit finns det otaliga källor till. Ja, det finns tom de dokument från myndigheterna som behövs. Så allt är väl dokumenterat, till skillnad det du skriver. Du har inte en enda källa, och om du hade det så leder dessa källor till länkar som i sin tur bara gissar.
Som jag skrivit så behöver man inte klippa i RNA men man kan göra det. Som jag skrev antigen är covid-19 ett resultat av att man odlat på befintliga virus. Och då behövs inget klippa och klistra. Alternativ B så har man fixat men viruset på ett sätt som inte går att upptäcka. Ja det är möjligt. Det som inte är möjligt är att man kan veta vad som hänt.
Det vi kan veta är ATT denna typ av forskning på just DETTA virus har gjorts, egentligen med mycket STORA risker.
Oavsett en artikel i Nature så är majoritet av forskarna inom aktuellt område överens om att det är ett naturligt virus, liksom underrättelsetjänsterna i USA och WHO. Det är väl bara i stort sett Trump som hävdar att det inte är naturligt. Om du sen vill vara auktoritetstroende och tro på Trump i stället för på alla andra så visst får du det.

Du kan också läsa artikeln det länkas till i inlägg #11438
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.