Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Men nu finns bevis enligt den kineiska coronavirusforskaren Shi Zhengli.

Coronavirusforskaren Shi Zhengli ryktas ha sökt asyl på USA:s ambassad i Paris.
Med en stor mängd hemliga dokument från viruslabbet i Wuhan.
Nu uppges att amerikansk underrättelsetjänst tror att ”en miss” vid hennes labb är ursprung till pandemin.

Hur tror du det gått till? Tror du fortfarande på att någon käkat fladdermöss och spridit smittan?

Att man forskar på coronavirus är nog troligt då de haft en tidigare SARS smitta 2002 med 8000 smittade och 750 avlidna.
Bevis?
....Shi Zhengli ryktas ha sökt asyl.... vad tror du detta ord betyder?
Sant eller inte, det får tiden utvisa men knappast bevis idag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju smitta inne på äldreboenden i Spanien, Italien, Frankrike, Storbritannien, Danmark, Norge och Finland. Samtliga är länder som har stängt ner.
Jag kan inte uttala mig om annat än Finland då jag har släktingar som bor på ålderdomshem där, och jag har inte hört att det finns spritt på deras äldreboenden. Du kan säkert hitta någon enstaka nånstans men att kalla er utbrett får du ha lite källor på.

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Tror du fortfarande på att någon käkat fladdermöss och spridit smittan?
Nu hoppar inte viruset över artgränsen för att man käkar en annan art, utan det är fortfarande ett luftburet virus.
(Galna kosjukan fördes vidare på ett annat vis, men då var det prioner)

Men det visste du kanske redan, du ville kanske bara göra en snygg 'rubrik-oneliners' ... Jag faller också lite då och då in i det, dvs skriver något som inte är korrekt, för att få lite roligare eller tuffare snits på budskapet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
A Anders_Nilsson skrev:
Det är redan morgon där jag bor och jag är inne på andra koppen kaffe. Vad var det du ville säga? Rent generellt är det tröttsamt med folk som kör med antydningar och inte kan tala ur skägget. Har du något konkret kan jag svara på det. Men det är svårt att dechiffrera vad det var du ville säga med ovanstående inlägg.

Vad jag ville säga var alltså att jag håller med tobiast och att man i Sverige ofta saknar insikt om att man själv kanske inte är perfekt och att andra länder kanske gör som dom gör baserat på en situation som vi svenskar inte riktigt förstår.
Så där ja. Det var lättare att förstå. Det är alltid kul att höra vad utflyttade svenskar tycker om sitt gamla hemland. De brukar få en sån fräsch syn på hur det numera ser ut.

optimum
tttomten tttomten skrev:
Bevis?
....Shi Zhengli ryktas ha sökt asyl.... vad tror du detta ord betyder?
Sant eller inte, det får tiden utvisa men knappast bevis idag.
Fortsätt gärna tro på vad du önskar.
Vi mer intresserade testar att sök på Shi Zhengli så får man en hel del intressanta träffar.

Men du vill väl märka ord istället för att få reda på hur det gått till.

optimum optimum skrev:
Nyheter som jag misstänkt länge
"Uppgifter: Viruset spreds av misstag från labb i Wuhan"

[länk]

Läs nu själva och bilda er bild av vad som hänt.
Detta har jag misstänkt länge eftersom 4 dagar efter utbrottet hade man hela genetiska uppbyggnaden klar i Kina vilket vanligen tar mycket längre tid. Tid från första rapporterade fallen till tid för redovisning av genetiska uppbyggnaden.
Nej jag tror inte det är skapat av människor utan kommer ursprungligen från fladdermöss.
Vore det skapat av människor har vi en katastrof framför oss med hämnd.
Det är väl inte helt omöjligt att det kan ha sluppit lös från ett labb, om du haft ett antal utbrott i ett land så är det klart som fanken att man sätter till alla klutar för att slippa råka ut för det igen, misstänker att många labb i Kina sysslar med forskning kring olika virus för att stämma i bäcken.
Och är olyckan framme kan mycket väl något undslippa kontrollerna, Är ju i det fallet ingen skillnad på radioaktivitet eller virus.
Sådana olyckor har skett förr.
Om det skulle vara så är det också osannolikt att man från kinesiskt håll erkänt att så var fallet, de vill ju inte förlora ansiktet.
Med det sagt är det naturligtvis precis lika troligt att det kommit direkt från djurvärlden via någon marknad eller annat sätt.
Vi lär ju aldrig få facit på den frågan, och även om facit kommer så finns ju alla spekulations-fanatiker på tuben som bara accepterar sina egna sanningar, och de blir fler och fler av dessa fanatiker, den ena galnare än den andra.

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hoppar inte viruset över artgränsen för att man käkar en annan art, utan det är fortfarande ett luftburet virus.
(Galna kosjukan fördes vidare på ett annat vis, men då var det prioner)

Men det visste du kanske redan, du ville kanske bara göra en snygg 'rubrik-oneliners' ... Jag faller också lite då och då in i det, dvs skriver något som inte är korrekt, för att få lite roligare eller tuffare snits på budskapet.
Prova att söka vidare så hittar man en hel del intressanta sidor.
Det brukar heta ingen rök utan eld och verkar stämma i detta fallet.

Här är en sida men kan inte garantera äktheten på innehållet.
https://www.scmp.com/news/china/dip...gist-centre-coronavirus-came-laboratory-claim

optimum optimum skrev:
Fortsätt gärna tro på vad du önskar.
Vi mer intresserade testar att sök på Shi Zhengli så får man en hel del intressanta träffar.

Men du vill väl märka ord istället för att få reda på hur det gått till.
Absolut kommer jag fortsätta tro på saker men en artikel där det tydligt framgår RYKTEN kommer jag aldrig att tro på, däremot kan jag beakta det.
Har väldigt svårt för click bait och det minskar inte för att du gör dig dum.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
mikethebik mikethebik skrev:
Det är väl inte helt omöjligt att det kan ha sluppit lös från ett labb, om du haft ett antal utbrott i ett land så är det klart som fanken att man sätter till alla klutar för att slippa råka ut för det igen, misstänker att många labb i Kina sysslar med forskning kring olika virus för att stämma i bäcken.
Och är olyckan framme kan mycket väl något undslippa kontrollerna, Är ju i det fallet ingen skillnad på radioaktivitet eller virus.
Sådana olyckor har skett förr.
Om det skulle vara så är det också osannolikt att man från kinesiskt håll erkänt att så var fallet, de vill ju inte förlora ansiktet.
Med det sagt är det naturligtvis precis lika troligt att det kommit direkt från djurvärlden via någon marknad eller annat sätt.
Vi lär ju aldrig få facit på den frågan, och även om facit kommer så finns ju alla spekulations-fanatiker på tuben som bara accepterar sina egna sanningar, och de blir fler och fler av dessa fanatiker, den ena galnare än den andra.
Ja det verkar troligt och även att de forskat på just detta virus. Det verkar som att de visste en hel del om det eftersom de klämde åt så hårt i Wuhan med total lockdown.
Men om det är skapat av människor är mer osäkert.
Här är en artikel där Professor Luc Montagnie, nobellpris vinnare från 2008 där han hävdar att det är så.

https://www.zerohedge.com/health/co...coverer-says-could-only-have-been-created-lab

Edit: Även denna länk är läsvärd
https://www.gilmorehealth.com/chine...to-luc-montagnier-the-man-who-discovered-hiv/

Redigerat:
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Det verkar som att de visste en hel del om det eftersom de klämde åt så hårt i Wuhan med total lockdown.
Jag är mer av åsikten att de klämde till så hårt för att de såg att SARS-CoV-2 var likt SARS-CoV. Och Kina och flera asiatiska länder drabbades hårt av det utbrottet, och nu visste man inte att dödligheten 30-50ggr lägre.

Så man klämde helt enkelt till onödigt hårt. Men det var ett beslut taget ifrån då tillgänglig kunskap, så det är svårt att kritisera. Hade det haft ungefär samma egenskaper som förra, så hade det varit ett bra beslut.

SARS-CoV-2 har även kallats '2019 novel coronavirus' (2019-nCoV), eller 'Wuhan-coronaviruset')
Och här lite om både det förra (2003) och dagens.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.02.07.937862v1

Detta inlägg behandlar dock inte frågan ifall det uppstått naturligt eller skulle vara tillverkat.
Jag ville bara peka på att det finns fler möjliga skäl till det akuta handlandet i Wuhan.
Det är t.o.m troligare att de faktiskt inte visste så mycket om det nya corona-viruset, då de tog i med allt för kraftiga åtgärder.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sunnis
optimum optimum skrev:
Ja USA har redan pratat om åtgärder mot Kinas hantering av coronan.
Om det skulle visa sig viruset vore fabricerat av dem kommer nog rätt stor del av världen vända sig mot dem.
Men troligen rör det sig om bristande hantering. Vi får väl se hur det går.

Här i en artikel i Svenska Dagbladet
[länk]
Ja fast hämnd är inte någon officiell strategi från USA, även om det kan låta så ifrån media. Bara skurkstater som sysslar med hämndaktioner idag med en grundide om att bli "kvitt". USA kommer rimligtvis att införa sanktioner och politiska påtryckningar, sluta betala på krediter och andra hemskheter (Med all rätt),

optimum
sunnis sunnis skrev:
Ja fast hämnd är inte någon officiell strategi från USA, även om det kan låta så ifrån media. Bara skurkstater som sysslar med hämndaktioner idag med en grundide om att bli "kvitt". USA kommer rimligtvis att införa sanktioner och politiska påtryckningar, sluta betala på krediter och andra hemskheter (Med all rätt),
Jo givetvis blir det något sådant för att de skulle starta krig är säkert väldigt osannolikt. Men först bör de nog presentera säkra fakta om hur det ligger till.

Varför är det så viktigt att veta vem som var patient zero? Smittan är ju redan här. Skadan är redan skedd. Är det inte lite kontraproduktivt att behöva ha något att skylla på.

• Gilla
uplj
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Skillnaden i dödlighet ör uppenbart mellan länder som har stängt ner samhället och länder som inte har gjort det.

Graf som visar fall-dödlighetssatsen för COVID-19 i Sverige och Sydafrika mellan mars och maj 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.