2 168 247 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förklarade bara varför jag tror att det får stora proportioner i media eftersom du frågade om det. Jag delar din uppfattning om att folk inte kommer att dö som flugor av detta, men jag tror att de långsiktiga konsekvenserna blir ytterst allvarliga av detta oavsett om vi har 30 döda eller 30 000 döda om några veckor.T Thomas' skrev:Jag säger att ekonomin är katastrof! Har jag sagt att den är bra? Vänligen citera mig i sådana fall.
Tror ni det blir bättre av att alla gräver ner sig och trycker där i 6 mån? Hjulen måste rulla, annars stannar ekonomin. Jag var i några affärer idag, nästan inge folk ute. Det förstör vår ekonomi när folk sitter hemma och trycker.
Men många verkar tro att folk ska dö som flugor. Men så är inte fallet! Vi har 351 smittade, hur många döda?
Jag skrev i början av denna tråd att procentuellt antal döda inte är en rättvis bild, då många bär på viruset utan att ens veta om det. Men ingen ville lyssna på det.
Men först nu verkar folk förstå det.
Sitt ner i båten istället för att springa runt och kakla som hönor.
Att det inte "kan" komma hit har jag nog varken läst eller hört. Snarare att det inte är någon risk att det kommer till Europa ens och liknande. Det finns ett flertal uttalanden om detta.H hempularen skrev:
Tegnell har väl gjort (minst ) ett? Och han är väl en myndighetsperson?
Vissa skriver att viruset får för stor uppmärksamhet. Jag tror inte det. Se hur allvarligt Kina aggerade, och de är kanske inte mest känt för att bry sig alltför mycket om individen. De gick enormt hårt in.
Ang. att ekonomin blir katastrof. Vad är problemet, låt det krasha på några månader sen bygger vi upp den igen. Bättre det än många dödsfall.
Ang. att ekonomin blir katastrof. Vad är problemet, låt det krasha på några månader sen bygger vi upp den igen. Bättre det än många dödsfall.
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Jag har inte sett att påstått att det inte finns någon risk.
Här är videon jag menade i mitt förra inlägg:H hempularen skrev:
"Finns det då en stor risk för oss att det kommer till Sverige? NEeej, det gör det inte!"
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12520712
Finns flera exempel, jag klistrar in de så fort jag stöter på de.
Ja det är bara en video, finns andra källor också från andra läkare och "experter" och allt vad de nu är.BirgitS skrev:
Vad vissa inte verkar förstå är att det är mycket svårt att hitta specifika coronaartiklar/videor/inslag osv., just för att det finns så många nu. Det måste ju komma till dussintals eller kanske hundratals i minuten världen över.
Ångrar djupt att jag inte har sparat länken till varenda sådan artikel. Borde man faktiskt ha gjort.
Ok, detta var hemskt att läsa:
https://twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538
https://twitter.com/jasonvanschoor/status/1237142891077697538
T TAR12 skrev:Jag förklarade bara varför jag tror att det får stora proportioner i media eftersom du frågade om det. Jag delar din uppfattning om att folk inte kommer att dö som flugor av detta, men jag tror att de långsiktiga konsekvenserna blir ytterst allvarliga av detta oavsett om vi har 30 döda eller 30 000 döda om några veckor.
Vi kommer få enorma problem med ekonomin, fortsätter det så här kommer många företag gå omkull och folk förlorar sina arbeten, speciellt inom handels.
Det som stör mig är att vissa här inne verkar tro att vi har att göra med ett ”mördar” virus, varför ens skriva att det har en ”dödlighet på 5%” när så inte är fallet. Vet någon ens hur många som verkligen är smittade i Italien? Det känns som många skjuter från höften.
Ifall det stämmer så ja, det är helt enkelt inte förvånande.Nefrums skrev:
Ett land är ju inte rustat för så många sjuka samtidigt. Det går för snabbt, och dessutom accelererar för var dag i en exponentiell acceleration.
Kan inte bli annat än katastrof i slutändan.
Ett stort problem är när inte folk fattar att det kan ske nära dem själva. Lite som cancer, många som får det verkar ha inställningen att "det trodde jag inte skulle hända mig", eller må det vara dödsfall, olyckor eller vad som helst.
Människan lever i sin lilla bubbla och tror den är skyddad - det är den inte.
Sant, de mörkade i början. Men när de väl reagerade så gick de all-in. Finns ett bra reportage om det på svt play.rascalsrule skrev:
Om ni behöver pengar så finns det här_https://www.msn.com/sv-se/nyheter/o...tt-bli-smittade-med-coronaviruset/ar-BB1104IX också blir man väl immun samtidigt.
Ehh Det är nog inte du som hänger med.P Putte 9497 skrev:
Mers o sars hade enorm dödlighet men den gången lyckades Kina och Hongkong stänga ner helt. Jag har vänner som var fast där då, det var ingen lek. Flygplatserna stängde ner helt,Värre panik än denna då sars hade 10% dödlighet.
Skillnaden är att detta är oerhört bättre på att sprida sig men verkar o andra sidan vara mindre fatalt.
Så Jo, alla åtgärder vi kan ta är bra, för 40-70% av oss beräknas få det dörr eller senare och jag vill ha min mamma kvar i livet.