2 167 833 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fråga läkarna på de italienska sjukhusen i Lombsrdiet vad de tycker. Tro du de tycker att det har fått för stora proportioner?T Thomas' skrev:
Du behöver inte fråga, du kan läsa här:
- https://omni.se/a/jdAk59
Tja, tycker du verkligen att det fått för mycket uppmärksamhet?T Thomas' skrev:
När jag i början av förra vecka började skriva i den här tråden hade vi 24 fall, då tyckte jag i alla fall att det såg ut som om vi följde Italiens utveckling inledningsvis, nu en vecka senare är vi uppe i över 300 fall och man fasar över om vi kommer att fortsätta i Italiens spår.
Vi har haft viruset här i Sverige i någon månad och redan varslar Norweigan om uppsägningar och SAS går ut med att de måste kapa lönerna med 20 %.
Hur tror du att Italiens ekonomi kommer att se ut efter några veckors karantän och ingen konsumtion? Visst det är ju bara Italien men de har Europas fjärde största ekonomi som just nu mer eller mindre stannar upp. Oavsett om vi får en allmän smittspridning i Sverige eller inte så kommer vi att påverkas av att Italiens ekonomi stannar upp och av att Kina har svårt att leverera varor och komponenter till vår industri. Lägger du på att vi har en överhängande risk att drabbas av en allmän smittspridning och därmed behöva stänga ner regioner här hemma liksom man har gjort i Italien så är det nog uppenbart varför detta får så mycket spridning i media.
Eftersom mitt inlägg blev raderat med hänvisning till att det innehöll ett ämne som inte är tillåtet i forumet, så tar jag, istället för att lägga mig platt, bort de delar ur inlägget, så får vi hoppas att det passar.H hempularen skrev:Se det såhär:
Statistiken visar för närvarande att i Tyskland är det färre smittade i förhållande till antalet invånare än i Sverige. Alltså borde risken vara mindre att bli smittad där än här.
Nu vet jag att det är väldigt stor variation inom Tyskland, det kan säkert vara någon stad där risken är något lite högre än i Sverige. jag har dock ingen koll på hur smittan ser ut i Tyskland. Här i Sverige är det ju i prinip bara 1a och 2a hands smittade, alltså resenärer från Italien och Iran plus personer som de umgåtts nära med. Utom ett fall igår, där de inte hittat någon uppenbar smittväg.
Problemet är ju om man med skaplig sannolikhet kan bli smittad ute på stan, som i Italien. Men där är vi inte i Sverige, men jag vet inte hur det ser ut i Tyskland.
Men så länge det bara blir enstaka fall med "spontansmittade" så är smittan under kontroll.
Till skillnad från många andra så tror jag att myndigheterna gör rätt här. Att inte börja stänga ned allt direkt. Vi kommer att ha ett fortsatt inflöde av smittade från olika resmål, även om Italien stänger nu. Men det kommer att blomma upp i fler länder som i Italien.
Om man stänger allt som i Italien, så går det bara att hålla stängt en begränsad period, sedan brakar för mycket av samhället ihop. Har man då stängt för tidigt, så kommer man också att tvingas öppna för tidigt. Och det går fortfarande att hoppas på att smittan kan hållas inom kontroll.
När man läser nyheterna så får man intrycket att "alla" som rest i norra italien blir sjuka. Vi har haft 4 - 6 direktflyg till Arlanda från Milano och (?) andra resmål i området, massor med resenärer som kommer via Köpenhamn, Frankfurt Amsterdam osv, från Italien. Gissningsvis kanske 1500 resenärer per dag. Under den tid de nu smittade har varit i Italien har det troligen kommit 15 - 20 000 resenärer därifrån. Och av dessa är det då kanske drygt 100 som smittats. Det gäller att ha lite perspektiv.
Inlägget raderades av samma person som skrev inlägget jag besvarade. Eftersom personen också råkar vara moderator, har personen har den makten.
I det fall inlägget raderas igen TROTS att jag har raderat de "känsliga" delarna, så kan det nog konstateras att det snarare handlar om något personligt, än forum-regelbrott.
Skall vi behöva börja spara inläggen privat för att se så vi inte blir lurade och så att allt går rätt till? Jag hoppas inte det.
Men vi ger det ett försök till, för skam den som ger sig. Här följer den i modifierad version:
--------
Jag respekterar dig för att du brukar ha vettiga åsikter (denna uppfattning har jag, i och med ovan förklarade tilltag, från och med nu börjat omvärdera). Men jag håller definitivt inte med dig här.
Det som är ännu mer skrämmande att ditt inlägg i skrivande stund har 18 gillamarkeringar! Påhejad av folk som @tanaris som svamlar om rasism och annat, och som i sin tur får gillamarkeringar. Detta visar också hur otroligt naiv och korkad gemene svensken är. Något helt otroligt naiv.
Vissa förstår bara helt enkelt inte, om svaret så finns mitt framför deras ögon.
[raderat några rader]
Den stora massan består tyvärr av människor med en viss typ av tankesätt, som helt enkelt inte har förmåga att göra väldigt (enligt mig) enkla beräkningar. Något som en viss del av befolkningen faktiskt klarar av och begriper, något jag tycker är mycket, enkla saker.
Min prognos. Har vi "domedagsprofeter", som var ute och varnade redan från början rätt eller har vi fel?
Vi har nu coronaviruset här och jag har från "början", ungefär mitt under det stora utbrottet i Kina någon gång i mitten av februari, menat på att detta ser inte bra ut och att vi tyvärr troligen får skiten till både Europa och Amerika.
Sen började det minska en aning i Kina och det såg bra ut, men så satte det igång i Italien mot senare hälften av februari.
Redan 22 februari, efter rapporter från Italien, hade jag uppfattningen om att det nog är kört för Europa och viruset kommer att spridas, inte minst till Sverige p.g.a sportlovsveckan. Dagen efter, den 23 februari när de pratade om 155 fall, så "visste" (nä, jag kan inte se in i framtiden, men jag var trots det 100% säker) jag att nu är det definitivt kört och att vi i Sverige bara inom de närmsta veckorna kommer ha först tiotals, flera dussintals och sen hundratals smittade i en rejäl ökning i princip från dag till dag.
Även detta stämde mycket väl, och stämmer än idag.
Men ÄNDÅ fortsätter man att kalla oss "domedagsprofeter" och allt vad det nu heter. Vi har rätt, gång på gång på gång, ändå är det oss man skrattar åt.
Sen så finns personer som Tegnell, som är en ren jävla samhällsfara rent ut sagt, som inte verkar begripa vad han pratar om. Han beter sig nästan som Joe Biden som många tror är dement.
Har ni överhuvudtaget läst hans uttalanden?
Han påstår att det inte går direktflyg till Kina - även fast det gör det.
Han påstår att covid-19 inte kommer sprida sig - även fast det har gjort det.
Den 5:e mars har Sverige 94 smittade med Coronaviruset, men Tegnell påstår att vi inte har viruset i Sverige (ja, det finns t.o.m på video)
Han kräver att skolor skall hållas öppna, trots att det kommer nya rapporter om att även skolbarn är smittade. I andra länder börjar man stänga ner skolor, men så skall man inte göra enligt Tegnell.
Han påstår att kulmen är nådd och får backa. Sedan kommer han med nya datum när kulmen är nådd.
"Nedgången börjar på måndag" säger han. Verkligheten? Tvärt om, det bara drar på ännu mer.
"Nedgången börjar på tisdag" säger han. Ja, nu är det tisdag, och ökningen drar på ÄNNU mer. Bara hittills idag är det ju 94 nya fall, och dygnet är inte ens över.
Tegnell är ju ett stort skämt, och alla ni naiva lyssnar helt blint på honom bara för att han sägs vara expert?
[raderat en rad]
När någonsin skall ni lära er att inte vara så naiva? När skall ni fatta? Hur långt in i verkligheten måste vi nå för att ni skall vakna?
Räcker det om 50% av Sverige är smittat? Räcker det om 80% är det? För att folk skall vakna?
Räcker det att var 10:e person dör inom vården p.g.a resursbrist (och då menar jag coronavirus borträknat ur ekvationen) för att ni skall vakna?
Räcker det att skatterna ligger på 40% för en vanlig lönetagare, eller behöver ni vänta tills man skattar 50% på en normallön för att ni skall vakna?
Jag kan ej begripa hur blind en "normal" människa kan vara, och det är helt skrämmande! Men så ser man andra länder, som V4 länderna (Polen, Slovakien, Tjeckien, Ungern) som alla verkar ha en icke-naiv befolkning med huvudet på skaft, både när det gäller den ena frågan och den andra.
Och sedan kommer folk med sina lugna sansade texter som sägs innehålla vetenskaplig fakta och allt vad det nu kan vara.
[raderad text]
Allt för många litar på allt för mycket de hör, utan att själva tänka. När informationen sedan plötsligt ändras, så reagerar de inte ens utan tror istället på nästa dumhet.
Har ni ingen tankeverksamhet överhuvudtaget?
Hur många gånger har inte "experter" och "forskare" sagt att "det är ingen fara, coronaviruset kommer inte till Sverige, inte ens till Europa". Och det trodde ni naiva på redan då. Vad säger ni nu? Nä, nu tror ni att det stannar där Tegnell säger att det stannar, trots att han är totalt förvirrad och inte vet vad han pratar om ens. Ja, vad säger man?
En sak vet jag. Och det är att Sverige är full med naiva människor som helt enkelt bara inte fattar. Och att det är till en mycket stor fördel för oss som fattar! Det är ju helt perfekt i ett läge som med coronaviruset! Vi har ju ingen konkurrens eftersom ni andra inte fattar ett dugg om vad som sker runtomkring er, och komma vad som förmodligen komma skall.
Men vad bra att du fick rätt.Martin_B skrev:Vi har nu coronaviruset här och jag har från "början", ungefär mitt under det stora utbrottet i Kina någon gång i mitten av februari, menat på att detta ser inte bra ut och att vi tyvärr troligen får skiten till både Europa och Amerika.
Sen började det minska en aning i Kina och det såg bra ut, men så började det i Italien mot senare hälften av februari.
Redan 22 februari, efter rapporter från Italien, hade jag uppfattningen om att det nog är kört för Europa och det kommer att spridas, inte minst till Sverige p.g.a sportlovsveckan. Dagen efter, den 23 februari när de pratade om 155 fall, så "visste" (nä, jag kan inte se in i framtiden, men jag var trots det 100% säker) jag att nu är det definitivt kört och att vi i Sverige bara inom de närmsta veckorna kommer ha först tiotals, flera dussintals och hundratals smittade i en rejäl ökning i princip från dag till dag.
Jag tror att andra vet minst lika mycket som dig, de vet också att det inte går att stoppa.
Den utveckling på spridning som är just nu är intrimmad för att vara den allra bästa utvecklingen, om allt kommer för snabbt så blir samhällskadorna får stora, det är inte heller bra ifall vi får vårt mycket senare än andra länder, ty då kommer de få ett försprång genom att att de kommer igång med business as usual tidigare än Sverige.
Problemet är bara att du är för intelligent, så du håller på att avslöja allt. Om jag vore dig skulle jag försvinna på okänd ort ett tag, så du inte bara försvinner på riktigt, lite mystiskt sådär.
Redigerat:
Jag tycker också att de är ganska överdriven rapportering om denna just nu. Så farligt är det inte, världen kommer inte att gå under. Jag skulle gissa på att färre än 30,000 kommer att dö av detta viruset i Sverige.
Baserat på den bästa siffran vi har på dödlighet 0.7%. (från Sydkorea där de bestämde sig för att testa allt och alla, så fler upptäckta fall men inte så hög dödlighet som på andra ställen, dessutom verkar de ju fått stop på viruset på detta sättet.)
Samt att ett r0 värder på 2-3. Så 50-70% kommer bli smittade.
Baserat på den bästa siffran vi har på dödlighet 0.7%. (från Sydkorea där de bestämde sig för att testa allt och alla, så fler upptäckta fall men inte så hög dödlighet som på andra ställen, dessutom verkar de ju fått stop på viruset på detta sättet.)
Jag försöker läsa hela tråden även om ni ibland skriver så mycket att det inte går att hålla jämna steg.Martin_B skrev:Eftersom mitt inlägg blev raderat med hänvisning till att det innehöll ett ämne som inte är tillåtet i forumet, så tar jag, istället för att lägga mig platt, bort de delar ur inlägget, så får vi hoppas att det passar.
Inlägget raderades av samma person som skrev inlägget jag besvarade. Eftersom personen också råkar vara moderator, har personen har den makten.
I det fall inlägget raderas igen TROTS att jag har raderat de "känsliga" delarna, så kan det nog konstateras att det snarare handlar om något personligt, än forum-regelbrott.
Skall vi behöva börja spara inläggen privat för att se så vi inte blir lurade och så att allt går rätt till? Jag hoppas inte det.
Men vi ger det ett försök till, för skam den som ger sig. Här följer den i modifierad version:
--------
Jag respekterar dig för att du brukar ha vettiga åsikter (denna uppfattning har jag, i och med ovan förklarade tilltag, från och med nu börjat omvärdera). Men jag håller definitivt inte med dig här.
Det som är ännu mer skrämmande att ditt inlägg i skrivande stund har 18 gillamarkeringar! Påhejad av folk som @tanaris som svamlar om rasism och annat, och som i sin tur får gillamarkeringar. Detta visar också hur otroligt naiv och korkad gemene svensken är. Något helt otroligt naiv.
Vissa förstår bara helt enkelt inte, om svaret så finns mitt framför deras ögon.
[raderat några rader]
Den stora massan består tyvärr av människor med en viss typ av tankesätt, som helt enkelt inte har förmåga att göra väldigt (enligt mig) enkla beräkningar. Något som en viss del av befolkningen faktiskt klarar av och begriper, något jag tycker är mycket, enkla saker.
Min prognos. Har vi "domedagsprofeter", som var ute och varnade redan från början rätt eller har vi fel?
Vi har nu coronaviruset här och jag har från "början", ungefär mitt under det stora utbrottet i Kina någon gång i mitten av februari, menat på att detta ser inte bra ut och att vi tyvärr troligen får skiten till både Europa och Amerika.
Sen började det minska en aning i Kina och det såg bra ut, men så satte det igång i Italien mot senare hälften av februari.
Redan 22 februari, efter rapporter från Italien, hade jag uppfattningen om att det nog är kört för Europa och viruset kommer att spridas, inte minst till Sverige p.g.a sportlovsveckan. Dagen efter, den 23 februari när de pratade om 155 fall, så "visste" (nä, jag kan inte se in i framtiden, men jag var trots det 100% säker) jag att nu är det definitivt kört och att vi i Sverige bara inom de närmsta veckorna kommer ha först tiotals, flera dussintals och sen hundratals smittade i en rejäl ökning i princip från dag till dag.
Även detta stämde mycket väl, och stämmer än idag.
Men ÄNDÅ fortsätter man att kalla oss "domedagsprofeter" och allt vad det nu heter. Vi har rätt, gång på gång på gång, ändå är det oss man skrattar åt.
Sen så finns personer som Tegnell, som är en ren jävla samhällsfara rent ut sagt, som inte verkar begripa vad han pratar om. Han beter sig nästan som Joe Biden som många tror är dement.
Har ni överhuvudtaget läst hans uttalanden?
Han påstår att det inte går direktflyg till Kina - även fast det gör det.
Han påstår att covid-19 inte kommer sprida sig - även fast det har gjort det.
Den 5:e mars har Sverige 94 smittade med Coronaviruset, men Tegnell påstår att vi inte har viruset i Sverige (ja, det finns t.o.m på video)
Han kräver att skolor skall hållas öppna, trots att det kommer nya rapporter om att även skolbarn är smittade. I andra länder börjar man stänga ner skolor, men så skall man inte göra enligt Tegnell.
Han påstår att kulmen är nådd och får backa. Sedan kommer han med nya datum när kulmen är nådd.
"Nedgången börjar på måndag" säger han. Verkligheten? Tvärt om, det bara drar på ännu mer.
"Nedgången börjar på tisdag" säger han. Ja, nu är det tisdag, och ökningen drar på ÄNNU mer. Bara hittills idag är det ju 94 nya fall, och dygnet är inte ens över.
Tegnell är ju ett stort skämt, och alla ni naiva lyssnar helt blint på honom bara för att han sägs vara expert?
[raderat en rad]
När någonsin skall ni lära er att inte vara så naiva? När skall ni fatta? Hur långt in i verkligheten måste vi nå för att ni skall vakna?
Räcker det om 50% av Sverige är smittat? Räcker det om 80% är det? För att folk skall vakna?
Räcker det att var 10:e person dör inom vården p.g.a resursbrist (och då menar jag coronavirus borträknat ur ekvationen) för att ni skall vakna?
Räcker det att skatterna ligger på 40% för en vanlig lönetagare, eller behöver ni vänta tills man skattar 50% på en normallön för att ni skall vakna?
Jag kan ej begripa hur blind en "normal" människa kan vara, och det är helt skrämmande! Men så ser man andra länder, som V4 länderna (Polen, Slovakien, Tjeckien, Ungern) som alla verkar ha en icke-naiv befolkning med huvudet på skaft, både när det gäller den ena frågan och den andra.
Och sedan kommer folk med sina lugna sansade texter som sägs innehålla vetenskaplig fakta och allt vad det nu kan vara.
[raderad text]
Allt för många litar på allt för mycket de hör, utan att själva tänka. När informationen sedan plötsligt ändras, så reagerar de inte ens utan tror istället på nästa dumhet.
Har ni ingen tankeverksamhet överhuvudtaget?
Hur många gånger har inte "experter" och "forskare" sagt att "det är ingen fara, coronaviruset kommer inte till Sverige, inte ens till Europa". Och det trodde ni naiva på redan då. Vad säger ni nu? Nä, nu tror ni att det stannar där Tegnell säger att det stannar, trots att han är totalt förvirrad och inte vet vad han pratar om ens. Ja, vad säger man?
En sak vet jag. Och det är att Sverige är full med naiva människor som helt enkelt bara inte fattar. Och att det är till en mycket stor fördel för oss som fattar! Det är ju helt perfekt i ett läge som med coronaviruset! Vi har ju ingen konkurrens eftersom ni andra inte fattar ett dugg om vad som sker runtomkring er, och komma vad som förmodligen komma skall.
Men egentligen handlar det inte så mycket om corona för min del. Tråden gör det så tydligt att det finns olika åsiktskorridorer. Personerna som har olika åsikter här står troligtvis också mot varandra i klimatfrågan eller flyktingfrågan. Jag användar tråden för att lära mig förstå mina medmänniskor lite bättre. Även om jag måste medge att jag än så länge inte blir så mycket klokare.
Så det är folk du umgicks med under resan som nu testat coronapositiva? Och Svensk sjukvård vägrar göra coronatest på dig när du t.o.m. uppvisar symptom? Det låter ju helt galet. Så galet att jag har svårt att tro på dig.L Lars48 skrev:
Du räknar alltså med 50 % smittade och 0.7% dödlighet och rundar av det neråt för att komma fram till 30 000. Det är svårt att fastställa dödligheten i ett pågående utbrott men de uppskattningar och mätningar jag sett har varierat mellan 0.7 % och 6%. Man bör nog utgå ifrån försiktighetsprincipen när man analyserar och inte välja den lägsta siffran.Nefrums skrev:Jag tycker också att de är ganska överdriven rapportering om denna just nu. Så farligt är det inte, världen kommer inte att gå under. Jag skulle gissa på att färre än 30,000 kommer att dö av detta viruset i Sverige.
Om du tar WHO siffror på 3.4 % då dina 50 % smittade så har du 170 000 döda inom några veckor och du tycker att det okej!
Och eftersom man bara kan dö en gång, borde det innebära att dödssiffran för alla andra orsaker (ca 90.000 oer år) kommer att minska.Nefrums skrev:
Vad säger ni? 30 000 i corona + 80 000 övriga?
Då får vi även året efter räkna med en lite lägre dödlighet.
Jag säger att ekonomin är katastrof! Har jag sagt att den är bra? Vänligen citera mig i sådana fall.T TAR12 skrev:Tja, tycker du verkligen att det fått för mycket uppmärksamhet?
När jag i början av förra vecka började skriva i den här tråden hade vi 24 fall, då tyckte jag i alla fall att det såg ut som om vi följde Italiens utveckling inledningsvis, nu en vecka senare är vi uppe i över 300 fall och man fasar över om vi kommer att fortsätta i Italiens spår.
Vi har haft viruset här i Sverige i någon månad och redan varslar Norweigan om uppsägningar och SAS går ut med att de måste kapa lönerna med 20 %.
Hur tror du att Italiens ekonomi kommer att se ut efter några veckors karantän och ingen konsumtion? Visst det är ju bara Italien men de har Europas fjärde största ekonomi som just nu mer eller mindre stannar upp. Oavsett om vi får en allmän smittspridning i Sverige eller inte så kommer vi att påverkas av att Italiens ekonomi stannar upp och av att Kina har svårt att leverera varor och komponenter till vår industri. Lägger du på att vi har en överhängande risk att drabbas av en allmän smittspridning och därmed behöva stänga ner regioner här hemma liksom man har gjort i Italien så är det nog uppenbart varför detta får så mycket spridning i media.
Tror ni det blir bättre av att alla gräver ner sig och trycker där i 6 mån? Hjulen måste rulla, annars stannar ekonomin. Jag var i några affärer idag, nästan inge folk ute. Det förstör vår ekonomi när folk sitter hemma och trycker.
Men många verkar tro att folk ska dö som flugor. Men så är inte fallet! Vi har 351 smittade, hur många döda?
Jag skrev i början av denna tråd att procentuellt antal döda inte är en rättvis bild, då många bär på viruset utan att ens veta om det. Men ingen ville lyssna på det.
Men först nu verkar folk förstå det.
Sitt ner i båten istället för att springa runt och kakla som hönor.
Det är nog feltänkt av dig. Får vi så många sjuka och döda samtidigt så blir nog vården överbelastad med fler döda av de "övriga" än vi hade om de hade kunnat få normal vård. Dessutom kanske man inte ska utgå ifrån den lägsta uppskattningen av dödstalet när man uppskattar konsekvenser av detta.harry73 skrev:
Ja, och det är just det som är så skrämmande. Fast folk vet lika mycket. Fast svaren finns framför näsan, så är det tydligen mycket svårt att få 2 av 1 +1.Mikael_L skrev:
Jaså, vet de det? Varför har det tidigare kommit rapporter om att det inte är någon fara? Först skulle det inte komma till Europa - men det skedde ändå. Sedan när det väl fanns i Italien, så skulle det inte komma till Sverige - men det kom hit ändå.Mikael_L skrev:
Nu låter det mer att det inte blir lika illa här som i Italien.
Ja, vi har väl facit i hand om några veckor.
Frågan är dock varför man fortsatt skall lyssna på de som har haft fel gång, på gång, på gång, istället för att lyssna på de som har haft rätt? Låter ganska korkat tycker jag att lyssna på personer som har fel gång efter gång.
Ett mycket välformulerat och trevligt inlägg från en annan intelligent person som dig! Det värmer gott i mitt !Mikael_L skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Har någon i myndig ställning verkligen påstått att det inte kan komma hit?
Det kan man nog lugnt konstatera.harry73 skrev:
Gör du helt rätt i! Här finns mycket att lära. Mycket är klart och tydligt, vissa saker kristallklart. Och än tydligare blir det!harry73 skrev: