Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Men liknande scenario är det vid alla influensaepidemier vi haft tidigare så varför har denna fått sådan spridning i media???
Det var liknande mediebevakning vid svininfluensan för 10 år sen och innan dess vid SARS.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T
Ett virus som har en dödlighet på 0.5-1% enligt who senaste riktlinjer.

Men det blir ett jävla stå hej, ”världen kommer gå under”

Världs ekonomin på väg åt skogen till följd av detta ”MÖRDARVIRUS”

Detta har fått helt orimliga proportioner.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
SARS och MERS är precis som Covid -19 influensa som sprids på liknande sätt. Skillnaden är att media inte rapporterat lika vilt om de förstnämnda och inget land stängde ner.

Visst är det bra om man som regering tar till åtgärder men vad är skillnaden på dagens Covid-19 och de tidigare?
MERS smittar ytterst sällan mellan människor utan i praktiken bara från dromedar till människa.

SARS smittade I praktiken enbart efter att man blivit sjuk, men de som smittades dog oftare än vid Covid-19 (men den siffran har börjat skrivas ned från 10% som ofta angivits förut).

Covid-19 beror på ett virus som heter SARS-COV-2, vilket till stor del överensstämmer med SARS-COV-1 som ger SARS. SARS-COV-2 smittar dock mycket lättare och mycket tyder på smitta från till synes friska individer, dvs utan symptom. Det är detta som gör viruset mycket svårare att stoppa än dess föregångare.

Virusen kommer från fladdermöss. Både SARS-COV-1 och SARS-COV-2 kommer från fladdermusen hästskonäsa. SARS gick via sibet-katt och man tror att Covid-19 passerat myrkott på vägen till människa. Därav en del av de genetiska skillnaderna, men även likheterna.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas' skrev:

Det blir stor påverkan på ekonomin om halva arbetskraften inte jobbar därför att de är sjuka. Ett mindre företag där i stort sett alla är hemma i 2-3 veckor kanske inte ens överlever.

T Thomas' skrev:

Nej det har det inte. Om sjukvården havererar så kan dödligheten gå upp mot 10% eller kanske till och med mer då ca 20% av de drabbade behöver sjukhusvård, framförallt andningshjälp. Det finns inte tillräckligt med resurser till alla om många smittas på kort tid.

Ca 5% behöver intensivvård, av dessa avlider många (i Italien runt 50%, I Korea runt 14% då man där inte har överbelastad sjukvård).

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var liknande mediebevakning vid svininfluensan för 10 år sen och innan dess vid SARS.
Men inte på detta sätt. Tror att denna gången är vi förda bakom ljuset för något annat

M Mach77777 skrev:
Så du tänker att en 5 åring kan isoleras utan vård?
Förlåt, jag förstår inte vad du menar

T Thomas' skrev:

Vet inte men jag inbillar mig att syftet med denna epidemi är att just att få världsekonomin att kollapsa

T
P Putte 9497 skrev:
Vet inte men jag inbillar mig att syftet med denna epidemi är att just att få världsekonomin att kollapsa
Det låter lite väl osannolikt, men däremot utnyttjas säkerligen situationen på olika sätt av olika aktörer. Jag har dock inga exempel, men det finns ju en del intelligenta och klarsynta människor i tråden som förmodligen redan räknat ut allt och kan presentera hur det faktiskt ligger till.

T
Martin_B Martin_B skrev:
Ja jag förstår ju att du vill placera en liten gråskala mitt i det där helt uppenbara, bara för att kunna fortsätta försöka hävda att du minsann har förstått situationen och t.o.m. har rätt.
Jag förstår vad du menar, min reptilhjärna fungerar precis likadant som din,och presenterar massor av snabbt påkomna och glasklara lösningar snyggt inplacerade i en modell av världen som är helt renons på andra färger än svartaste svart och vitaste vitt.

Skillnaden förefaller vara att jag inte riktigt litar på den utan ber den tänka några vändor till och göra konsekvensanalyser på olika möjliga utfall, och det är först då kompexiteten och därmed gråskalorna framträder.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
326 smittade i Sverige och det är hysteri i denna tråden.

I början var det knappt 100 men siffran växer såklart när fler prover tas.

P Putte 9497 skrev:
326 smittade i Sverige och det är hysteri i denna tråden.

I början var det knappt 100 men siffran växer såklart när fler prover tas.
Titta på utvecklingen i Italien.

sysmali
Förstår att det är oklart om man kan återfå Corona om man redan haft viruset? Vissa menar att det kan finnas (minst?) två olika varianter?

Om det nu visar sig att man ej kan bli återsmittad av just detta virus, så borde de som tillfrisknat och har möjlighet - arbeta med samhällsviktiga funktioner som leverans av hempizza och se till att Netflix fortfarande streamas;)

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Inget talar för att vi kommer få det som Italien

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Martin_B
G gaidin skrev:
Helt meningslöst att prata logaritmisk eller linjär ökning så länge vi i stort sett bara har importerade fall.

Vänta med de uträkningarna tills vi har ett internt utbrott i samhället, innan dess är det ju helt meningslöst och är lika goda gissningar som vilken lottorad som helst.
På ett sätt, på ett sätt inte. Jag håller dock inte med där av följande anledning.

Ju fler fall vi får i Sverige, desto större belastning på smittspårare och även vården naturligtvis. Men först och främst desto fler människor som riskerar att smitta sina medmänniskor innan de själva sätts i karantän.
Och en rejäl ökning av smittade fall, må de ha fått smittan i utlandet, skapar bara ännu större möjlighet för smittan att få fäste.

Man verkar inte ens vara enig om ifall man smittas före man har fått symptom, eller inte.

Och alltid finns det folk som inte bryr sig om rätt och fel, inte bryr sig om moral eller andra. Som bara tänker på sig själva. Sådana människor riskerar också att smitta andra. Alla kommer inte snällt att sitta hemma i karantän. Det kommer finnas de som bryter karantänen och tar sig ut bland folk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.