2 159 081 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
När jag läser den här tråden (och ja, jag har faktiskt läst alla inlägg) verkar det som att i sådant fall Flashback har fått konkurrens...T tanaris skrev:
Angående just Flashback som en del här dissar så är det vad jag vet det enda forumet som inte censurerar inlägg utan låter yttrandefriheten vara just det. Övriga forum, inklusive detta, censurerar inlägg för att vara PK-korrekta. Förstår överhuvudtaget inte de som klankar ner på yttrandefrihet...
Att censurera istället för att bemöta vittnar i min värld om att man saknar hållbara argument för sin sak.
Alla, inklusive diverse stollar har rätt att framföra sin ståndpunkt, gäller inte minst i denna tråd
Jo han var i en riskgrupp. Det finns info på flashM Zolt skrev:
Är man rejält överviktig så lär man ha väldigt dålig kondition och kanske diverse andra problem.pacman42 skrev:
Men hälsan sitter inte alltid i vikten, skulle man vara överviktig men med bra kondition och hälsa i övrigt så har jag svårt att se att det är en riskfaktor. Jag har dock svårt att bedöma vad 40 i BMI innebär egentligen.. troligtvis är man såpass fet då att bra kondition är närmare uteslutet.
Fakta är att Kina, ofrivilligt/medvetet en nymutation av corona som dödat många, förutom i själva Kina.optimum skrev:
Då ser jag många artiklar gällande dels att de är snabba med att sälja falska och dysfunktionella skyddsutrustningar till resten av omvärlden.
Idag såg jag även en artikel om att de kör en 5-dagarskur med antiviralt till de som söker vård och testas positiva för covid-19.
Patienten som vittnade är anonym, men kallar sig Tiger i förnamn. Artikeln finns på svenska medier.
Redigerat av moderator:
Jag läste lite om resonemangen runt detta innan beslutet och även om man inte har sjukdom innan så innebär stor kroppshydda i kombination med Covid-19 att hjärta och lungor utsätts för ännu mer press, vilket är orsaken till att man diskuterade om övervikt skulle ges egen status som riskfaktor och nu blev det så.S johd01 skrev:Jo han var i en riskgrupp. Det finns info på flash
Är man rejält överviktig så lär man ha väldigt dålig kondition och kanske diverse andra problem.
Men hälsan sitter inte alltid i vikten, skulle man vara överviktig men med bra kondition och hälsa i övrigt så har jag svårt att se att det är en riskfaktor. Jag har dock svårt att bedöma vad 40 i BMI innebär egentligen..
Dels så kräver större kropp mer påfrestningar på hjärtat i sig, sedan trycker kroppen på hjärta och lungor och försämrar deras kapacitet ytterligare. Detta lär då göra att man har mindre marginaler till dess att de inte orkar mer.
Jo det är nog en stor anledning. Särskilt bukfetma lär vara en större risk i sig. Men jag tror fortfarande konditionen är avgörande. Jag själv har varit fet som en gris men sedan har jag väldigt länge legat på runt 35 bmi och 115 kg där jag ändå klarat springa en mil och varit frisk i övrigt. Ni har väl sett den där killen som överlevde att hans hjärta stod mer eller mindre still i en timme för han var så extremt vältränad. Det som man dör av i praktiken vid covid-19 antar jag är syrebrist, lungorna lägger ju inte av till 100% vad jag förstått.pacman42 skrev:Jag läste lite om resonemangen runt detta innan beslutet och även om man inte har sjukdom innan så innebär stor kroppshydda i kombination med Covid-19 att hjärta och lungor utsätts för ännu mer press, vilket är orsaken till att man diskuterade om övervikt skulle ges egen status som riskfaktor och nu blev det så.
Dels så kräver större kropp mer påfrestningar på hjärtat i sig, sedan trycker kroppen på hjärta och lungor och försämrar deras kapacitet ytterligare. Detta lär då göra att man har mindre marginaler till dess att de inte orkar mer.
Bukfettet tynger på angripna lungor.pacman42 skrev:Jag läste lite om resonemangen runt detta innan beslutet och även om man inte har sjukdom innan så innebär stor kroppshydda i kombination med Covid-19 att hjärta och lungor utsätts för ännu mer press, vilket är orsaken till att man diskuterade om övervikt skulle ges egen status som riskfaktor och nu blev det så.
Det är ändå inte så att smala är odödliga av covid-19. Så är det inte.
Det verkar inte ens finnas med på listan vad jag ser. @PacmanV Ville_Vessla skrev: