2 166 975 läst · 32 467 svar
2167k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om vi inte rapporterar in döda så blir ju statistiken bättre, eller?Nefrums skrev:
Det gick ju bra att sluta testa misstänkta fall av covid-19 och då finns de inte med i statistiken så det borde väl också gå bra.
Det blir nog svårt att göra rättvisa prioriteringar. tveksam till om bara ålder är tillräckligt?P Putte 9497 skrev:
I min värld så går barn först, efter det vuxna som har små barn. Unga vuxna utan barn kanske som nr 3.
men hur skulle ni välja mellan en 25 åring som går på droger vs en 85 åring som skött sig hela livet och inte har några underliggande sjukdomar?
25 åringen går att rehabiliteraE erkka skrev:Det blir nog svårt att göra rättvisa prioriteringar. tveksam till om bara ålder är tillräckligt?
I min värld så går barn först, efter det vuxna som har små barn. Unga vuxna utan barn kanske som nr 3.
men hur skulle ni välja mellan en 25 åring som går på droger vs en 85 åring som skött sig hela livet och inte har några underliggande sjukdomar?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Tjao, vad spelar det för roll om han eller hon går på droger, har det drabbat andra ,har han begått brott?E erkka skrev:Det blir nog svårt att göra rättvisa prioriteringar. tveksam till om bara ålder är tillräckligt?
En synnerligen jobbig moralisk fråga där man med den frågeställningen ser ner på de som missbrukar. Vad har han eller hon varit med om, har personen hamnat utanför systemet, bett om hjälp med inte fått den hjälp som behövs för å komma till rätta.. Nä omvärdera din människosyn.
Vi kan nog helt enkelt konstatera att alla de som skulle klara av att bo på ett hotellrum, just nu bor i sina egna hem, och kanske har lite hemtjänst.Anna_H skrev:Ja, det skulle vara mycket kränkande att lämna min mamma att dö på det viset även om det är ett fint hotellrum och även om hon fyller 80 om 3 veckor. Din idé bygger ju på att man faktiskt klarar av att göra något själv. Min mamma behöver tas upp kläs på, tvättas, matas, ges medicin varannan timme, skötas toalettbesök och allting. Och hon är inte ensam, de 15 hon bor med behöver samma omnvårdnad.
Så gott som alla som bor på äldreboenden och omsorgsboenden klarar inte av att bo på något hotell, även om det står mat utanför dörren varje dag. Ska hotell fungera så måste såpass mycket personal och utrustning tillföras dit att det blir ju liksom ingen ide, det är lika bra att låta de bo kvar i sina boenden med personalen och utrustningen omkring sig, redan klart.
Men om man tror på idén är det enklaste att bestämma att ingen personal går in på rummen, utan bara ställer mat utanför dörren.
edit:
Oj, jag såg att du Anna sen skrev ungefär samma sak ...
Svårt med en så här aktiv tråd ...
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 513 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 513 inlägg
Fast ska du börja särskilja Stockholm från resten av Sverige så får du ju särskilda de hårdaste drabbade områdena i Frankrike från de som är lätt drabbade där, annars blir det ju meningslöst. Dessutom bör det ju kalibreras utifrån när smittspridning, första dödsfallet eller något liknande började annars blir det ju också konstigt.L Lars48 skrev:
Det finns riktlinjer för det och läkarna räknar bland annat med något som kallas biologisk ålder. En 25-åring som är i mycket dåligt skick kan ha en högre biologisk ålder än en frisk 70-åring.E erkka skrev:Det blir nog svårt att göra rättvisa prioriteringar. tveksam till om bara ålder är tillräckligt?
Kan ni sluta älta det där, jag SKREV ju att den lösningen är otänkbar, och bad Lars48 att berätta hur han skulle vilja lösa problemet; givet att vi inte har testmaterial, inte kan låsa in riskgrupperna och inte kan sätta Stockholm i karantän (klart vi _kan_, men det lär inte tjäna så mycket till eftersom resten av landet redan har smittan också).Anna_H skrev:Ja, det skulle vara mycket kränkande att lämna min mamma att dö på det viset även om det är ett fint hotellrum och även om hon fyller 80 om 3 veckor. Din idé bygger ju på att man faktiskt klarar av att göra något själv. Min mamma behöver tas upp kläs på, tvättas, matas, ges medicin varannan timme, skötas toalettbesök och allting. Och hon är inte ensam, de 15 hon bor med behöver samma omnvårdnad.
Ökningstakten av döda i Sverige ligger i linje med USA och Iran