Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Att titta på grafer på det sätter ger ingenting om det inte går att bryta ner till jämförbara storlekar.

Låt oss titta på Stockholm separat och hitta vilken annan stad i världen som ligger på samma storlek, exempelvis i Italien.
Om det finns fakta på EN stad kring när första smittan upptäcktes, när första dödsfallet skedde då kan man jämföra de båda områdenas utveckling och om den ena har bättre/sämre situation.

I det läger kan man även lägga in när olika aktiviteter sker, såsom minska folksamlingar, stänga skolor m.m. för att se om det gav någon effekt.

Det är fortfarande bara spekulationer då individer är olika, familjer bor olika och startpunkten på smittan behöver inte vara samma. Var det den kämpande Somaliska taxichaufför som jobbade 14 timmar som var den första sjuka eller var det Lyxaren som hade åket på Arlanda parkeringen och träffade ingen på vägen hem.

Utfallet, fortsättningen blir totalt olika men vi försöker ändå klämma in och jämföra graferna med varandra.

Så vi får vänta och se, lyda direktiven och stå ut med osäkerheten!

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
5
5 50procent skrev:
Tjao fortfarande så håller ju läkare alla möjliga dömda vid liv.
självklart tycker jag ju inte att någon med ont brått mod som har tagit en annans liv ska få förtjäna en andra chans , någonting är så uppenbart fel innanför pannbenet då och kommer aldrig att bli återställd.
Men innan du drar paralellen med dödsstraff så tycker jag att dödsstraff är fel.
Men jämförelsen mellan en missbrukare å en mördare var inte helt rättvis om det var så att du ville sätta mig på pottkanten.
Dock så börjar det här hamna väldigt utanför topic
Ja , det var kul @erkka :poop::poop:

E
harry73 harry73 skrev:
Om vi nu tar 85 åringen, tycker jag att man ska acceptera att livet kommer att ta slut för eller senare och för 85 åringen troligtvis förr.
Och då ska man fokusera på att göra den liten del av livet som hen har kvar så trevligt som möjligt. Och ibland kan man då välja att rädda livet och ibland är ingreppet så stort ått det förpestar resten av livet.
Så här ska man prioritera 25 åringen också av hänsyn till 85 åringen
4 veckor på iva med respirator är ett väldigt stort ingrepp.
Sant, dock finns exempel på 102 åringar som återfrisknat.

gällande vårdtid i respirator så är medelvårdtiden ca 2v

trähandtag trähandtag skrev:
Bilden från gårdagens tv4 22-sändningen[bild]
Vad är det som den hör grafen visar?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Lite siffror vore på sin plats.

Majoriteten av det som skrivs om Corona är ren dynga så man får faktiskt komma med källhänvisningar.
Huset är källarlöst

• Gilla
50procent
  • Laddar…
MultiMan

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte något exakt svar men det står lite i detta svar på en debattartikel: [länk]
När jag gick vårdskolan då lärde vi oss att behandla alla patienter oavsett ålder, kön, religion och förutsättningar att överleva lika.
Det skulle inte förvåna mig att det har blivit helt upp och ner just nu!

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Har man inte resurser att göra det så måste man prioritera på något sätt.

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
När jag gick vårdskolan då lärde vi oss att behandla alla patienter oavsett ålder, kön, religion och förutsättningar att överleva lika.
Om du läser sidan jag länkade till så vet du vad som gäller nu också. Och än så länge är det ingen brist på intensivvårdsplatser så det är inte kaos utan reglerna lär följas.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Inte 100 döda utan 100 bekräftade sjuka.
Bra, då ligger vi ju ännu bättre till. För det är väl minst tre veckor sen vi hade 100 bekräftat smittade, och ändå har vi bara 180 döda idag.
Edit: eller vänta nu, den visar inte döda alls (jag blev förvirrad av knappen "show deaths"), utan bara antal smittade. Och det vet vi ju inte hur många vi har, så det är fortfarande en helt irrelevant graf, eftersom länder testar så olika mycket.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det var principen för tre veckor sedan, för en dryg vecka sedan sade dock professorn i medicinsk etik något helt annat än vad han sade innan dess. Verkligheten kom ikapp etiken...

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
5
E erkka skrev:
länk till styrdokumentet:

[länk]
Man får ju hoppas att man inte når dit, men man undrar hur det blir om det måste väljas bland de som klassas som prio 1.
Ja jag vill inte byta plats med den överläkare som måste stå för besluten OM det skulle hända

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag behöver inte gå på Harvard för att räkna ut detta:
- https://omni.se/a/9v4Kzq

Dvs, om inte tillräckligt många smittas i första vändan så blir andra vändan kraftigare.

Det är dessutom så att om man stoppar vändan med restriktioner och sedan tar bort restriktionerna igen, då är det svårt att återinföra dem (folk lyder inte). Detta gör att det är bättre med lite "slappare" regler, men att man behåller dessa.

Detta leder också till en större spridning, vilket minskar risken för en andra våg (under förutsättning att sommaren bromsar smittan).

Jag har dock fortfarande inte sett någon beräkning på hur många som smittats I verkligheten, det är det enda som egentligen är relevant (tillsammans med R-talet vid mindre restriktioner). Detta styr nämligen när smittspridningen lugnar ned sig.

För att ge ett enkelt exempel:
- med ett R0 på 2 så behöver halva befolkningen smittas innan man når flockimmunitet.
- redan vid smittspridning på 12,5% så börjar dock smittan att avta betydligt. Toppen som man vill platta ut ligger då på 25% smittade
- det gör att om man i en första våg kan smitta tillräckligt många, men långsamt, då kommer den andra vågen att bli mycket lugnare. Man vill gärna komma nära 12,5%, innan det blir sommar. Kan man nå dit så räknar man med att hösten blir mycket lugnare.

Nu gäller dock dessa siffror en smitta på 12,5% jämnt fördelad över hela landet...
...och så roligt skall vi inte ha det.

Kan man nu få dessa 12,5% i storstäderna i huvudsak, då är det ändå lugnt. Utanför dessa får man naturligt ett lägre R-tal.

Men hur många smittade kommer vi att få? Och hur fördelas de över tid?

Det man kan konstatera här är att det är fördelaktigt att få lagom många fall tidigt, då kommer man att få fördel av en begränsad immunitet i befolkningen. Om man sedan kniper åt så att smittan minskar, då blir det svårare för den att spridas igen...

Detta var en snabbkurs i hur man resonerar runt detta på FHM. Det innebär inte att jag håller med dock. Ansatsen från FHM är här att man inte kan göra som Sydkorea och begränsa rörligheten till dess att ett vaccin finns, social distansering kan fungera en längre tid, men inte hårdare restriktioner. Jag hade person ligen föredragit Koreas väg, jag tror nämligen att de äldre kommer att råka illa ut i höst.

Redigerat:
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.