Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi ligger på drygt 50% dödsfall av de som skrivits in på IVA. Det är mer än I många andra länder.

Varför?

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi ligger på drygt 50% dödsfall av de som skrivits in på IVA. Det är mer än I många andra länder.

Varför?
Jag tror inte vi forummedlemmar har kompetens att svara på det. Det blir bara spekulationer, t.ex. att vi är så bra på att behandla patienter redan i den vanliga vården att de enda som hamnar på IVA är de riktigt svåra fallen. Eller att andra länder stoppar in varenda kotte på IVA. Eller nåt helt annat.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan ju variera lite mellan länderna var man drar gränsen för vanlig vård och IVA.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Varför plottas antal döda i graferna? Det är ju helt olika storlek på länderna. Antal döda / miljon invånare borde det vara i graferna. Då ser man att Holland, Belgien också ligger risigt till. Svergie är nästan i klass med U.K. då.

Norge, Danmark och Finland har tillsammans 138 döda.
Sverige ensamt har 180 döda.
Vad är det som Sverige gör rätt och inte våra grannländer?

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Varför?
Svårt att säga, men det är ju bara bland de äldre där det ligger så högt:
Stapeldiagram som visar åldersfördelning av intensivvårdsfall och dödsfall, med högsta siffror i äldre åldersgrupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
tompas11 tompas11 skrev:
Att vi har dubbel befolkningsmängd kanske spelar in till viss del.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Det kan ju vara så att man satt in intensivvård även på patienter som är i sämre grundskick än vad man gjort på andra håll.

Sverige och våra grannar har så låga antal döda att det sannolikt är enskilda slumpmässiga faktorer som spelar in. Det räcker att smittan tar sig in på några fler äldreboenden i ett land för att siffrorna ska sticka iväg.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Tänker mer på pension fonder än grannländerna kanske!

L Lars48 skrev:
Tänker mer på pension fonder än grannländerna kanske!
Du insinuerar att Sverige låter människor dö för att pensionsfonderna skall ge bättre utdelning för dem som överlever. Där passerade du all anständighet i mina ögon!

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Jag antar att de andra nordiska länderna har undvikit community spread till äldre.

Detta är nog den största orsaken till våra höga dödstal om jag skall gissa, att vi har relativt många äldre som är sjuka.

Och utifrån detta så är förbudet mot att besöka äldreboenden som annonserades idag också logiskt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Att vi har dubbel befolkningsmängd kanske spelar in till viss del.
Jag vet inte hur du räknar men Norge, Danmark och Finland har tillsammans ca 20,4 miljoner invånare, Sverige 10 miljoner.

I gårdagens nyheter tv4 var det en illustration från Mindegap som var normerad utifrån 10 miljoner invånare. I den kurvan såg det tydligt ut som om sverige o USA hade en flackare kurva än exempelvis Spanien o Belgien.

T
L largab skrev:
Varför plottas antal döda i graferna? Det är ju helt olika storlek på länderna. Antal döda / miljon invånare borde det vara i graferna. Då ser man att Holland, Belgien också ligger risigt till. Svergie är nästan i klass med U.K. då.
Håller med.
Tittar man på de talen så tycker jag att man får en bild av att de länder som arbetar med smittspårning och testning ser ut att klara sig bättre. Titta till exempel på Tyskland.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.