Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
B brfbo skrev:
Att vaccinet kunde vara färdigt i september gick man ut med i media tidigare under året, det är alltså inget som någon här i tråden bara hittat på.
Det kunde varit färdigt långt tidigare, om de funnit att ett befintligt passade, eller långt senare, eller aldrig, om de stött på patrull, haft otur, eller om viruset ändrats så snabbt att vaccin inte vore verksamt.

Alla gissningar var innan processen började precis lika bra, för de var helt enkelt bara vilda spekulationer, efter hand kan man börja ta bort extremerna och då blir spannet mindre. Tänk en idrottscup, blir allt enklare att tippa vinnaren i takt med att lag slåss ut, till sist har du 50% chans.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
Jag tycker det är hälsosamt med en viss tveksamhet till vacciner som snabbframställts och snabbtestats, ibland även med helt nya tekniker som aldrig använts i stor skala tidigare utan att för den skull betrakats som antivaxxers och vaccinvägrare . Det handlar ändå i grund och botten om att programmera om immunsystemet, och att oönskade och allvarliga bieffekter kan uppstå senare vet vi redan. Men en del är så uppenbart förblindade av en desperation att återgå till sitt gamla vanliga liv att de inte ser några risker över huvud taget.
Magkänslan är ju sådan, speciellt efter narkolepsi etc, dock ska man nog kunna lite mer för att ha en åsikt, inte säker på att hastigheten avgör om det kan vara säkert eller farligt, läs gärna texten jag la in ovan. Man ska nog dels vara insatt och dels ha insikt för att ha en kvalificerad åsikt.

Dock ska man ta oron på allvar, eftersom den kan ha fasansfulla konsekvenser för mänskligheten, Covid är en ganska beskedlig åkomma men vaccin är den största gåvan till mänskligheten någonsin och har räddat fler liv än något annat, och hindrat så mycket lidande, om vaccinvägran brer ut sig kommer alla andra problem blekna i jämförelse.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Magkänslan är ju sådan, speciellt efter narkolepsi etc, dock ska man nog kunna lite mer för att ha en åsikt, inte säker på att hastigheten avgör om det kan vara säkert eller farligt, läs gärna texten jag la in ovan. Man ska nog dels vara insatt och dels ha insikt för att ha en kvalificerad åsikt.

Dock ska man ta oron på allvar, eftersom den kan ha fasansfulla konsekvenser för mänskligheten, Covid är en ganska beskedlig åkomma men vaccin är den största gåvan till mänskligheten någonsin och har räddat fler liv än något annat, och hindrat så mycket lidande, om vaccinvägran brer ut sig kommer alla andra problem blekna i jämförelse.
Jag säger inte att man ska gå på magkänslan, bara att det finns anledning att vara försiktig (på ett personligt plan - samhällsnyttan är inget att orda om).Men det finns många aspekter här, om något av dessa vacciner skulle orsaka problem i klass med pandemrix eller värre kan vi nog se fram emot ett betydligt större generellt vaccinmotstånd i framtiden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Mmm, lite källkritisk ska man nog kunna förvänta sig att en vuxen är, detta är ju en notorisk alternativfaktakramare, en av många svenska trumpkopior, vars största kvalitet är att han kan leda en svans av bittra och missnöjda. Hans verkliga kvalifikationer lyser med sin frånvaro, mata inte trollen, gå vidare!
Så du menar att tidslinjen är felaktig? Vad är fel? Du kör med argument som "Trump", "alternativfakta". Hur vore det om du kommenterade innehållet istället för avsändaren?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Så du menar att tidslinjen är felaktig? Vad är fel? Du kör med argument som "Trump", "alternativfakta", precis som alla andra patetiska kommunister. Hur vore det om du kommenterade innehållet istället för avsändaren?
25 minuter med hans röst? Vem orkar det? Jag orkade hit först ;
Man i kostym pekar på donationssymboler för Swish, Patreon och PayPal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen bet jag ihop och tänkte "jaja, jag måste ju se det, och kommentera innehållet". Jag stod ut hit;
Man i kostym och marionettdocka som liknar mannen sitter framför bokhylla och ser ut att konversera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, vem f*n lyssnar på den här karln?

• Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
T
S SonnyListon skrev:
Så du menar att tidslinjen är felaktig? Vad är fel? Du kör med argument som "Trump", "alternativfakta", precis som alla andra patetiska kommunister. Hur vore det om du kommenterade innehållet istället för avsändaren?
Tidslinjen kan säkert stämma, har inte kollat den, men det är ju bara lösryckta citat presenterade utan sitt sammanhang, vissa var väl inte ens citat utan kvällstidningsrubriker.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D
S SonnyListon skrev:
Han har mer tid än vi, hans metod är känd, ta fakta och brodera ut mellanrummen med toxiskt innehåll, svansen high fivear och ryggdunkar, du får swish. Nä, jag orkar inte se mer sånt trams, det går 13 på dussinet av den typen idag. Jag vill inte sätta etikett på individerna i hans svans men jag fick ju min av dig iaf.

/patetisk kommunist

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S
T tanaris skrev:
Tidslinjen kan säkert stämma, har inte kollat den, men det är ju bara lösryckta citat presenterade utan sitt sammanhang, vissa var väl inte ens citat utan kvällstidningsrubriker.

(PS: alla som står till vänster om SD är inte "patetiska kommunister".)
Det var tidslinjen jag kommenterade, men får som vanligt svar om något helt annat. Om man litar på människor som har så totalt fel under så lång tid så är man religiös.
Var fick du SD ifrån?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kunde varit färdigt långt tidigare, om de funnit att ett befintligt passade, eller långt senare, eller aldrig, om de stött på patrull, haft otur, eller om viruset ändrats så snabbt att vaccin inte vore verksamt.

Alla gissningar var innan processen började precis lika bra, för de var helt enkelt bara vilda spekulationer, efter hand kan man börja ta bort extremerna och då blir spannet mindre. Tänk en idrottscup, blir allt enklare att tippa vinnaren i takt med att lag slåss ut, till sist har du 50% chans.
Jag håller med dig i resonemanget, men vad jag minns så hade de kommit en bit i utvecklandet av vaccin(ca mitten av sommaren) när det togs upp att det kunde vara klart redan i september,och ser nu just detta som en inte så viktig sak.

Vill säga att jag tycker att du skrev väldigt bra i inlägg 32421 !

• Gilla
djac
  • Laddar…
T
S SonnyListon skrev:
Det var tidslinjen jag kommenterade, men får som vanligt svar om något helt annat. Om man litar på människor som har så totalt fel under så lång tid så är man religiös.
Var fick du SD ifrån?
Om du bara koncentrerar dig på tidslinjen gör du ju samma misstag själv och tar saker ur sitt sammanhang.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja självklart. I Sverige, Enstaka utbrott bland yngre och ovaccinerade kommer att förekomma men det saknar reell betydelse. Lätt sjukdom och inga dödsfall.

I bästa fall är det över till maj månad.
Så du menar att det inte gör något att sjukvården är överlastad av vuxna i olika åldrar på infektions- och intensivvårdsavdelningar i stället för att ägna sig åt att beta av vårdskulden och ta hand om de som drabbats av långtidscovid?
Tror inte du blir populär bland bl.a. sjukvårdsanställda med den åsikten. För att inte tala om risken du tar att den gång du verkligen behöver sjukvård om några år så har så många sjukvårdsanställa blivit långtidssjukskrivna eller sagt upp sig så du får en halvdan vård och avlider av det skälet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är fel uppfattat.

Det varans nu för att Sverige inte är berett och klarar av att vaccinet i tillräcklig omfattning.

FHM har ett ansvar i detta som ihärdigt har förkunnat att vaccin inte är hela lösningen och dessutom låtit påskina att det är långt fram i tiden.

Du vet, en del tror och planerar fortfarande efter vad FHM säger.
Nej, FHM och regionerna har under lång tid arbetat med hanteringen av vaccination i stor skala. Du bara gissar som vanligt.

Men naturligtvis finns det en risk för att Sverige och många andra länder inte kan vaccinera i den takt som vore önskvärt, men det är inget unikt för Sverige utan det är problem över allt, men problemet är större i ett vidsträckt glesbefolkat land där det blir långa transportsträckor i många led inkl. långa resor (tidsödande) för vaccinatörer att resa runt till t.ex. äldreboenden för att vaccinera i Norrlands inland.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det skulle kunna vara klar under hösten enligt oxfordforskarna, Nu blir det visst ett par veckors försenat. Men flera år för vad FHM bedömde :)

September är en höstmånad så det har varit en möjlighet, Augusti är det inte,
Fel igen, det var WHO som gjorde den bedömningen, inte FHM.

BirgitS
B brfbo skrev:
Att vaccinet kunde vara färdigt i september gick man ut med i media tidigare under året, det är alltså inget som någon här i tråden bara hittat på.
Det är det ingen som har sagt heller men det är nog bara en person i tråden som framställt det som en sanning att det skulle bli så och inte att det var en förhoppning där mycket kunde sätta käppar i hjulet. Alltså en person påstår att vaccin kommer att komma till hösten (vilket med normalt språkbruk tolkas som senast i september) och andra skriver att det är vad forskarna hoppas och att de som är insatta, typ WHO, anser att det knappast blir godkänt förrän kring årsskiftet (och alltså först då verkligen går att vaccinera med). Detta har sedan upprepats en massa gånger i tråden tills det blev helt säkert att det inte skulle bli i september och då börjar personen i stället skriva att vi kommer att ha ett vaccin under hösten. Det finns fortfarande inte ett vaccin man kan vaccinera sig med och allt ser ut som att det blir ett godkännande inom EU kring årsskiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.