Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Ja självklart. I Sverige, Enstaka utbrott bland yngre och ovaccinerade kommer att förekomma men det saknar reell betydelse. Lätt sjukdom och inga dödsfall.

I bästa fall är det över till maj månad.
Det byggde på att vi skulle ha 20% som är immuna genom att ha haft sjukdomen om jag inte minns fel.
Vi har nu knappt 250' bekräftade sjukdomsfall. Mörkertalet är säkert stort, men vi vet ju också att vissa får det igen. Hur ska vi se till att nå 2 miljoner smittade till maj? Ska vi ut och festa nu?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Vad tänker ni kring den här sammanfattningen av regeringens och FHMs arbete under pandemin?
Gå till 9:40 i videon.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är lite det här jag misstänkt;

Vårdförbundet är tveksamma till att det finns personal nog för att klara av en massvaccination under 2021:
[länk]
De borde ju även använda sig av infektionsmottagningarna på sjukhusen där man har vana av att vaccinera mycket.
Men ont om personal och hårt pressad personal var det förstås redan innan pandemin,
om personalen inte räcker till för att vaccinera i den takt som önskas så får det väl ta lite längre tid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget blir bättre av att du skriver i den här tråden. Vad har fått dig att tro att du påverkar regering, myndigheter, regioner osv. genom att skriva här?

Jag är vare sig nationalist eller försvarar allt som FHM har gjort men jag har inget behov av att hålla på och gnälla och klaga på på dem. Beslut som är tagna får man leva med. För framtiden gäller de utredningar etc. som IVO, kommissioner och andra granskare kommer fram till. Helt oväsentligt vad som skrivs i den här tråden.
Jag tror inte att det är helt oväsentligt vad som skrivs i den här tråden,
någonstans börjar diskussioner som sen växer till andra platser som sen ibland leder till förändring,
ex så har säkert många förändringar börjat med snack i fikarummet.
Och för att få en bredare syn i ett ämne så brukar det vara bra med många oliktänkande och ett tillåtande samtalsklimat,
här i tråden upplever jag det som att det bla finns en grupp som hela tiden klappar varandra på axeln och samtidigt trycker till oliktänkande, i stället för att alla får höras,
fegt o fult tycker jag, kan nog vara bra att påminna sig om att det är en person in RLF som finns bakom varje inlägg!

I går i media:
Andreas Fischer ordförande för sjukhusläkarna i Stockholm vill bla se munskydd och en begränsning av antalet kunder i butikerna!

trähandtag trähandtag skrev:
Hur var det med vaccinet? Skulle det inte varit klart i augusti?
Att vaccinet kunde vara färdigt i september gick man ut med i media tidigare under året, det är alltså inget som någon här i tråden bara hittat på.

optimum
B brfbo skrev:
Att vaccinet kunde vara färdigt i september gick man ut med i media tidigare under året, det är alltså inget som någon här i tråden bara hittat på.
1. Det verkar inte spela någon roll för Sverige verkar vara fullt med vaccinvägrare. Ser allt som kan tänkas bli ett argument mot vaccin som sin trygghet.
2. FHM har inte fattat att man måste vara klar med sin vaccinationsplan. Verkar för Sverige vara en mycket svår sak. Man har nog inte haft tid och resurser för de har kanske gått åt att hitta argument emot munskydd.
3. Och det sista nu att man inte personalmässigt kommer klara av en massvaccination. Hur svårt kan det vara?

Ja det mesta talar för att vi är sämst i världen på sådant här.
Även när man läser i denna tråden så verkar det finnas en majoritet av sådan som vägrarar det mesta som verkar positivt för att bli av med pandemin.
Kanske de borde bilda en grupp, "Vi som älskar pandemin"

Ja det finns kanske ett liknande fenomen som stockholmssyndromet, alltså den sympati fångarna känner med den som kidnappat dem. Ett psykotiskt fenomen där man känner delaktighet till det som håller dem fångna.
I detta fallet verkar man hysa stor kärlek till deras gudomlighet Anders Tegnell och SARS-CoV-2.

Troligen har de via denna pandemin fått en samhörighet de tidigare saknat. En trygghet i en helt ny tillvaro där vi isoleras ifrån varandra och endast möter andra via ett digitalt media. De verkar trivas och må bra av detta, tror de själva.
Ett fenomen som det nog kommer forskas en del på. Kanske även det finns personlighetsförändringar pandemin ger människor eller så har dessa legat latent och nu fått möjlighet att blomma upp.

Nej jag kommer aldrig gå med i någon grupp av något sådant här fenomen för jag är nöjd med att värna om friheten till ett bra liv. Hoppas verkligen man får ordning på sina planer och kan vaccinera folk som vill återfå ett normalt liv igen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
New York har tydligen utlyst undantagstillstånd: [länk]
Skönt att det finns människor utanför Sverige som tar hotet på allvar.
Och det gjorde tydligen skillnad?
Såhär i backspegeln?

Inlägget är från 8 mars.
Prova vettja, skumma trådens 100 första sidor eller nåt sånt, kanske sid 10 - 30 eller något annat lagom intervall.
Det är lite intressant över vad som sas då och hur det sen blev.

ytterligare ett exempel
L Lars48 skrev:
Håller med. Den kan inte vara mindre dödlig än Sars. 10% dödlighet tror jag på.
Det kan även se ut såhär
F fredrik.johansson skrev:
Det här har vi inte tagit upp ännu.
USA testar väldigt få. [länk]
Jag tror att det ganska snart kommer braka lös en rejäl epidemi på många ställen i det stora landet. Lägg därtill en stor presidentvalskampanj som samlar massor med folk som drar från stat till stat... mardröm för smittspårade. Nu är siffrorna några dagar gamla, men jämfört med många andra länder har USA nästan inte testat några alls. De har dessutom haft ett antal dödsfall och inte speciellt många smittade. Om dödligheten är ca 3%, borde varje fall spegla 97 levande. Man har dock bara ca 300 registrerade fall och 15 döda, de flesta också angivna som smittkälla ”U.S. soil”.
Man har helt enkelt inte koll på var de är smittade, till skillnad från våra importerade skidåkare.
Tydligen har man haft en del problem att sätta upp testmetoden, minns tyvärr inte var jag läste det.

Redigerat:
D
optimum optimum skrev:
1. Det verkar inte spela någon roll för Sverige verkar vara fullt med vaccinvägrare. Ser allt som kan tänkas bli ett argument mot vaccin som sin trygghet.
2. FHM har inte fattat att man måste vara klar med sin vaccinationsplan. Verkar för Sverige vara en mycket svår sak. Man har nog inte haft tid och resurser för de har kanske gått åt att hitta argument emot munskydd.
3. Och det sista nu att man inte personalmässigt kommer klara av en massvaccination. Hur svårt kan det vara?

Ja det mesta talar för att vi är sämst i världen på sådant här.
Även när man läser i denna tråden så verkar det finnas en majoritet av sådan som vägrarar det mesta som verkar positivt för att bli av med pandemin.
Kanske de borde bilda en grupp, "Vi som älskar pandemin"

Ja det finns kanske ett liknande fenomen som stockholmssyndromet, alltså den sympati fångarna känner med den som kidnappat dem. Ett psykotiskt fenomen där man känner delaktighet till det som håller dem fångna.
I detta fallet verkar man hysa stor kärlek till deras gudomlighet Anders Tegnell och SARS-CoV-2.

Troligen har de via denna pandemin fått en samhörighet de tidigare saknat. En trygghet i en helt ny tillvaro där vi isoleras ifrån varandra och endast möter andra via ett digitalt media. De verkar trivas och må bra av detta, tror de själva.
Ett fenomen som det nog kommer forskas en del på. Kanske även det finns personlighetsförändringar pandemin ger människor eller så har dessa legat latent och nu fått möjlighet att blomma upp.

Nej jag kommer aldrig gå med i någon grupp av något sådant här fenomen för jag är nöjd med att värna om friheten till ett bra liv. Hoppas verkligen man får ordning på sina planer och kan vaccinera folk som vill återfå ett normalt liv igen.
Som vanligt bara tårdrypande, översvallande, lite bittert, toppat med en nypa martyrskap.

Vet inte vad tänker att folk kan svara, -ja, det är mest synd om mest rättfärdiga dig. Hoppas det ger lite tröst i morgonmörkret.

I övrigt hamnar du i en blandning av felaktiga iaktagelser och en extrem närsynthet, du följer uppenbarligen inte skeendet i något annat land och får därför uppfattningen att gräset är grönare på andra sidan.

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
D
Bra skriven artikel om vaccin(et), tycker jag: https://www.sydsvenskan.se/2020-11-30/darfor-bor-vi-inte-tveka-att-vaccinera-oss-mot-covid-19
"Att behandlas medicinskt är att ta en risk. Det är ett faktum som vi alla förr eller senare måste försonas med. Kirurgiska ingrepp kan gå snett, läkemedel kan ha allvarliga bieffekter. Till och med en dos alldaglig ibuprofen kan enligt bipacksedeln i 1 av 1000 fall leda till stroke, hjärtsvikt, hjärtinfarkt och brustet magsår. Frågan är när det är motiverat att ta en risk – och hur stor risk man i så fall bör utsätta sig för.
Allt pekar på att flera covidvacciner snart når allmänheten. Den relativt snabba utvecklingen av vaccinerna har dessvärre väckt en utbredd skepticism – en fjärdedel av svenskarna ”säger nej till covidvaccinet” enligt Novus/SVT Agenda. Många tänker på de tragiska narkolepsifallen som orsakades av svininfluensavaccinet. Det vore oklokt att nonchalera denna oro."

"Frågan som då naturligt uppkommer är om det är motiverat att utsätta sig för en (låg) risk och låta vaccinera sig.
Låt oss tillämpa en riskanalys. Den väsentliga skillnaden mellan svininfluensan och covid-19 är att medan det första viruset aldrig åstadkom någon pandemi har vi levt med coronavirusets ödeläggelse av liv och vardag i snart ett år nu. I Sverige har vi i skrivande stund haft över 225 000 bekräftade covidfall och fler än 6500 covidrelaterade dödsfall. Mellan 5 och 10 procent av infekterade patienter dras med långtidscovid, många tampas med rehabiliteringar efter att ha blivit intensivvårdade, ännu fler har fått sin vanliga vård uppskjuten på obestämd tid på grund av vårdplatsbrist. Folk har drabbats av ekonomisk förödelse, de flesta hemsöks av social ensamhet och nästan alla känner av frånvaron av en skaplig vardag. Vi har i dagsläget inga behandlingar som kan bota eller förhindra sjukdomen, och är inte i närheten av flockimmunitet. Detta kan vara vår vardag de kommande 5–6 åren.
I den andra vågskålen ligger vaccinerna som enligt alla indikationer är säkra, effektiva och innebär en väldigt liten risk för individen. Allt talar för att en allmän vaccination mot covid-19 i nuläget är klart motiverat."

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, nu har du verkligen spårat ur...

Grattis, du blir nu den förste någonsin som jag sätter upp att ignorera på Byggahus.
Ha ett bra liv!
Haha, det gjorde jag redan i maj :crysmile: (y)

T
S SonnyListon skrev:
Vad tänker ni kring den här sammanfattningen av regeringens och FHMs arbete under pandemin?
Kraftigt vinklad och överdriven, precis samma strategi som en del i den här tråden använder.

Det är ju inte så att det inte finns massor av saker man med rätta kan klaga på, men några verkar ha svårt att skilja agnarna från vetet och skjuter på precis allt som rör sig och lite till och är fullständigt döva när det kommer till motargument vilket till slut gör att värdet att lyssna på dem förminskas till nära noll.

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 8 till
  • Laddar…
T
B brfbo skrev:
Men du håller väl ändå med om att det är lite skillnad mellan att säga "Om vi har tur, allt går bra, inget oförutsett händer och allt blir godkänt, så kanske vi har ett färdigt vaccin till hösten." och "I september börjar vi vaccinera"?

(Inga direkta citat.)

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
S SonnyListon skrev:
[media]Gå till 9:40 i videon.
Mmm, lite källkritisk ska man nog kunna förvänta sig att en vuxen är, detta är ju en notorisk alternativfaktakramare, en av många svenska trumpkopior, vars största kvalitet är att han kan leda en svans av bittra och missnöjda. Hans verkliga kvalifikationer lyser med sin frånvaro, mata inte trollen, gå vidare!

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Jag tycker det är hälsosamt med en viss tveksamhet till vacciner som snabbframställts och snabbtestats, ibland även med helt nya tekniker som aldrig använts i stor skala tidigare utan att för den skull betrakats som antivaxxers och vaccinvägrare . Det handlar ändå i grund och botten om att programmera om immunsystemet, och att oönskade och allvarliga bieffekter kan uppstå senare vet vi redan. Men en del är så uppenbart förblindade av en desperation att återgå till sitt gamla vanliga liv att de inte ser några risker över huvud taget.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.