Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Talvan Talvan skrev:
Funkar inte så isverigen
Typ, priserna på bostäder rasar och folk ställs på gatan.

pacman42 pacman42 skrev:
Typ, priserna på bostäder rasar och folk ställs på gatan.
Kanske men landet kommer inte må bra av det, för många

vad kan landet göra?

Talvan Talvan skrev:
Kanske men landet kommer inte må bra av det, för många

vad kan landet göra?
Se till att folk inte blir arbetslösa.

pacman42 pacman42 skrev:
Sjukvården behöver folk...

• Gilla
Talvan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är bra

staten kanske kan införa amorteringsfritt och nollräntam?

harry73
HenFre HenFre skrev:
Kanske har visats tidigare i flödet?
Är man 75 år som jag, med högt blodtryck, diabetes typ 2 och Pacemaker men i övrigt frisk och kry och mycket aktiv, känns mycket i denna tråd extremt cyniskt. "Det är bara några procent som stryker med".

[bild]
Har man bra behandlad diabetes och mediciner mot högt blodtryck sägs det att det inte ökar risken.

Sedan är dödligheten totalt inte så högt men väldigt ojämnt fördelat över åldersgrupperna.
Och jag hoppas verkligen att vi kan begränsa dödsfall så mycket som möjligt.
Men sedan är jag övertygad att nästan alla man frågar cill ha ett långt liv. Frågar man en 20-åring om hen vill dö on 10,30 eller 60 år, väljer hen troligtvis 60 år, och frågar man en 70 åring om han vill dö nästa år eller om 10 år, väljer hen troligtvis också det längre livet.
Men det betyder också att ett längre (rest)liv är mer vård än ett kortare, så om en grupp människor ska dö i influensan eller corona, är det bättre att de gör det vid 80 än vid 30 års ålder.
Så om jag får välja mellan en pandemi som bara dödar äldre eller en som dödar i alla åldrar, då väljer jag det första. Inte för att jag vill att alla äldre ska dö, men för att jag vill att alla andra också får bli gamla

B b8q skrev:
Sjukvården behöver folk...
Det är bra, hoppas många kan hjälpa där

Möbius skrev:
Men Lars48, du verkar helt ha tappat greppet. 16 000 personer har idag dött pga egen rökning världen över, det verkar du inte för fem öre bekymrad över. 2 000 personer har idag dött av indirekt rökning, det verkar inte heller bekymra dig. Sätt saker i perspektiv och lägg ner hysterin.
Jag anser att folk ska skydda sim så gott de kan på egen hand. Detta för att staten verkar bry sig mycket mer om ekonomin och samhälletsfunktionalitet. Om staten inte tar hotet på allvar då är det medborgarna som ska ta egna ansvar och skydda sig själva och sina familjer. Det kan man göra innan det blir försent som i Italien. Stannar man hemma och sköter sig och inte ens går ut för att handla då blir man inte smittad så enkelt är det.

L Lars48 skrev:
Om staten inte tar hotet på allvar då är det medborgarna som ska ta egna ansvar och skydda sig själva och sina familjer
Redan nu har medborgarna tagit stort ansvar gett sig själva betydligt striktare restriktioner än myndigheterna gjort. Folktomt på stan o i köpcenter trots att ingen avrått oss från dylik aktivitet. Beror nog mest på rädsla men folk överlag verkar isolera sig mer än rekommendationerna. Vem fan skulle tex gå på ett 499 personers evenemang i dagens läge trots att det är godkänt från högre instans?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stockholms invånare har återigen föregått myndigheterna och i praktiken påbörjat nedstängningen av skolorna:

"Men många elever är hemma från skolan redan i dag. En rundringning i Stockholmsområdet visar att många skolor har en frånvaro på ungefär 25–30 procent den senaste tiden."

https://www.svd.se/fa-elever-pa-plats-vi-har-knappt-riktiga-lektioner

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum
Detta är Flashback II

Efter kl 20:00 en vanlig torsdag skenar debatten.
Hade det varit en fredag eller lördag hade det varit mer rimligt när alkoholen höjt ribban.

Men en vanlig torsdag kväll?

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är Flashback II

Efter kl 20:00 en vanlig torsdag skenar debatten.
Hade det varit en fredag eller lördag hade det varit mer rimligt när alkoholen höjt ribban.

Men en vanlig torsdag kväll?
Vi tar väl alla lite domedagskvällar nu :)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag anser att folk ska skydda sim så gott de kan på egen hand. Detta för att staten verkar bry sig mycket mer om ekonomin och samhälletsfunktionalitet. Om staten inte tar hotet på allvar då är det medborgarna som ska ta egna ansvar och skydda sig själva och sina familjer. Det kan man göra innan det blir försent som i Italien. Stannar man hemma och sköter sig och inte ens går ut för att handla då blir man inte smittad så enkelt är det.
Tänk så här att när det inte längre finns något att handla för de som inte har råd att bunkra nu. Då kommer de som inget har att gå in med våld hos dem som har och ta det dom vill ha.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Läsvärt för att förstå varför Italien är så hårt drabbat;

[länk]
Då kan man inte jämföra Sverige med Italien som många gjort här på sidan då smittan enligt artikeln fick härja fritt bland de äldre i Italien innan myndigheterna ens reagerade. I Sverige däremot har tegnell o co handlat helt rätt att vi ska skydda dom äldre.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.