Status
Tråden går ej att kommentera.
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det har man ju ganska lätt kunnat ana ... :)

Jag försökte ge fb en chans, men alltså, alla rasist-trollen där som fullkomligt dränker allt värdefullt, det var bara att ge upp.
fb känns som spelplanen för rasister, putin-anhängare, SD-extremister, Viktor Orbán fanboys.
Och så en liten klick av folk som fåfängt kämpar mot dessa krafter, kämpar för demokrati och rättvisa.
Ja det finns vidriga rasister där men att blunda för att de finns i samhället gör inte saken bättre.
De kan endast bekämpas med demokrati.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De som sprider förakt om Flashback är troligen mest de som hört talas om det forumet från andra och själva inte varit där.
Givetvis får man ha ett bra filter där. Men det är vanligt folk där också. Myndigt folk med rösträtt.
Har generellt följt utvecklingen på Internet sedan begynnelsen och t.ex. Flashback har väl alltid varit en källa för desinformation och försök till påverkan med tvetydigt och även felaktigt material..
När man började med Internetsajten för över 20 år sedan erbjöds olika personer/organisationer plats på deras webbhotell när de blev utkastade från andra webbplatser.
Hur det är idag vet jag inte då mitt intresse svalnade mycket snabbt för Flashback.
 
Rörande hur vi själva skall hantera Covid-19 så har jag grubblat en del efter att forskarna igår diskuterade att 1% kanske redan är smittade i Stockholm.

Med detta som grund så går det inte längre stoppa i Sverige.

Och när detta nu är ett faktum så finns det bara en lösning kvar och det är att låsa in alla i riskgrupperna. Hur man skall lyckas med detta vet jag inte. Sedan får vi nå flockinmunitet via de andra. Men då relativt många under 65 behöver vård på IVA, men utan att dö, så får det inte gå för fort.

Pratade med grannen som snart fyller 80 år igår. Full fart på tanten, hon vårröjde i trädgården. Hon bad mig dock handla då hon utsatts för smitta, det visade sig att hon hade haft besök av en bekant som visade sig vara misstänkt smittad av en bekant till henne som nu fått Covid-19. Pensionärerna gör ett bra jobb med att smitta varandra vad det verkar.

Med 1% smittade i Sthlm så kan inte grannen göra som hon gör, men hon gör det ändå. Nu har jag sagt att hon stannar hemma och att jag handlar åt henne, men även jag håller på att bli galen av att inte träffa folk efter en dryg vecka av hemarbete.
 
optimum
A AndersS skrev:
Har generellt följt utvecklingen på Internet sedan begynnelsen och t.ex. Flashback har väl alltid varit en källa för desinformation och försök till påverkan med tvetydigt och även felaktigt material..
När man började med Internetsajten för över 20 år sedan erbjöds olika personer/organisationer plats på deras webbhotell när de blev utkastade från andra webbplatser.
Hur det är idag vet jag inte då mitt intresse svalnade mycket snabbt för Flashback.
Finns en del bra där. Folk med utbildning som har vettigt att tillföra om olika virus och uppbyggnader mm. just i den tråd om Coronan. Informationen om läget ligger tidigare ute där än på andra platser och mer global information än man får på andra nyhetssidor. Visst finns det skräp också men man får sila.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande hur vi själva skall hantera Covid-19 så har jag grubblat en del efter att forskarna igår diskuterade att 1% kanske redan är smittade i Stockholm.

Med detta som grund så går det inte längre stoppa i Sverige.

Och när detta nu är ett faktum så finns det bara en lösning kvar och det är att låsa in alla i riskgrupperna. Hur man skall lyckas med detta vet jag inte. Sedan får vi nå flockinmunitet via de andra. Men då relativt många under 65 behöver vård på IVA, men utan att dö, så får det inte gå för fort.

Pratade med grannen som snart fyller 80 år igår. Full fart på tanten, hon vårröjde i trädgården. Hon bad mig dock handla då hon utsatts för smitta, det visade sig att hon hade haft besök av en bekant som visade sig vara misstänkt smittad av en bekant till henne som nu fått Covid-19. Pensionärerna gör ett bra jobb med att smitta varandra vad det verkar.

Med 1% smittade i Sthlm så kan inte grannen göra som hon gör, men hon gör det ändå. Nu har jag sagt att hon stannar hemma och att jag handlar åt henne, men även jag håller på att bli galen av att inte träffa folk efter en dryg vecka av hemarbete.
Känslan jag har, efter att ha talat med flera äldre, är att de inte alls har fattat poängen. Flera säger att de inte är rädda för ett litet virus och att de minsann har överlevt både det ena och det andra. Att de eventuellt överbelastar sjukvården verkar inte många ha tagit till sig.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Känslan jag har, efter att ha talat med flera äldre, är att de inte alls har fattat poängen. Flera säger att de inte är rädda för ett litet virus och att de minsann har överlevt både det ena och det andra. Att de eventuellt överbelastar sjukvården verkar inte många ha tagit till sig.
Det är min uppfattning också, den gruppen som mest fortsatt att leva som vanligt är pensionärerna.
Lite konstigt egentligen, de som borde ha anledning att vara rädda är de som är minst rädda.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det här skrämmer lite tycker jag.
I USA verkar viruset inte bara vara farligt för äldre, 40% av inlagda patienter där är mellan 20-54 år.
Som tur är verkar yngre ha en större chans att överleva, men det verkar ändå till stor del bero på att man får vård.
[länk]
Jag undrar hur stor del inlagda som är i den åldersgruppen i övriga länder. Myndigheterna i Tyskland skriver såhär om viruset ”Among the cases reported to date, in four out of five cases infection was mild. In some patients, the virus can lead to severe illness, including difficult breathing, and to pneumonia. Deaths have mainly occurred among patients who were elderly and/or had prior underlying chronic illnesses.”
 
optimum
Möbius skrev:
Känslan jag har, efter att ha talat med flera äldre, är att de inte alls har fattat poängen. Flera säger att de inte är rädda för ett litet virus och att de minsann har överlevt både det ena och det andra. Att de eventuellt överbelastar sjukvården verkar inte många ha tagit till sig.
Samma här. Svärmor 90 år som inte fattar allvaret.
Hon berättade att hon haft Asiaten på 50-talet och det gick bra så då är det inte så farligt.
Vad hon inte fattar är att det är 60 år sedan och hon är gammal nu.
Det går helt enkelt inte in.

Vi har sagt åt henne att inte gå ut själv och handla mat utan vi fixar sådant.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Även om hon inte är rädd för sin egen skull bör hon vara försiktig för att inte riskera att överbelasta sjukvården. Det drabbar även andra.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det här skrämmer lite tycker jag.
I USA verkar viruset inte bara vara farligt för äldre, 40% av inlagda patienter där är mellan 20-54 år.
Som tur är verkar yngre ha en större chans att överleva, men det verkar ändå till stor del bero på att man får vård.
[länk]
Saxat från länken som visar på att det vi hittills vet om viruset fortfarande gäller dvs att redan sjuka och multisjuka tillhör riskgruppen oavsett ålder men att friska yngre än 70+ troligtvis kommer klara sig bra vid en infektion av covid-19.

“You have the potential then to spread it to someone who does have a condition that none of us knew about, and cause them to have a disastrous outcome,” Dr. Birx said, addressing young people."

"The new data represents a preliminary look at the first significant wave of cases in the United States"

"The report included no information about whether patients of any age had underlying risk factors, such as a chronic illness or a compromised immune system."
 
optimum
D Daniel 109 skrev:
Även om hon inte är rädd för sin egen skull bör hon vara försiktig för att inte riskera att överbelasta sjukvården. Det drabbar även andra.
Sådant går inte in. Hon vet bäst.
Säkert många som bara tror det är en vanlig förkylning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Lika med svärgubben som är 78 och gammal elitidrottare, han åker på gymmet och överallt...
När svärmor ber honom tvätta händerna när han är tillbaka så skrattar han bara och tycker det är löjligt
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
T twoody skrev:
Men snälla hur i hela världen kan du rekommendera Flashback.
Hur mycket har du läst på Flashback egentligen?

Jag har läst Flashback i minst 15 år och det finns tillgång till information där man inte hittar någon annanstans. Dock är det inga dagliga besök som t ex Byggahus.

Har aldrig lyckats se ett inlägg med barnporr på hela den tiden, så det låter mer som skrämselpropaganda av den vanliga svenska sorten.

När man ska mocka bland grisar så klär man sig rätt, då slipper man bli nersmetad med åsikter man inte står för, och det finns pärlor att hitta bland svinen. Klarar man inte det, ska man inte läsa DN eller titta på SVT heller.
 
  • Gilla
fremax och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är Flashback II

Efter kl 20:00 en vanlig torsdag skenar debatten.
Hade det varit en fredag eller lördag hade det varit mer rimligt när alkoholen höjt ribban.

Men en vanlig torsdag kväll?
Ursäkta men du bestämmer väl inte vilka åsikter som är rätt och fel

Alla är orolig och man får välja vad man läser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.