2 152 245 läst · 32 467 svar
2152k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 089 inlägg
Om vi gjort detta i våras så kunde val hållits i somras då var smittspridningen låg.[SKPG]Zamora skrev:
Hittade du något annat som hade hindrat detta?
Har du någon bättre lösning än skämtet som presenterades idag som kallades hårda restriktioner?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Du kan ju tänka efter hur det har fungerat med valkampanj i USA i år.optimum skrev:
Det tar åratal att komma fram till en ändring av en grundlag. Så gott som alla partier måste vara eniga för annars kommer den ju att ändras så fort det blir en annan riksdagsmajoritet och det är ju inte meningen med en grundlag. Den måste också granskas av jurister i flera led och belysas från olika vinklar så att det inte plötsligt blir lagligt att göra något man inte avsett (man vill ju inte råka ut för det som hände i Tyskland på 30-talet och vi plötsligt har en diktatur).optimum skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 089 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Det är faktiskt en stor inskränkning av det vi brukar anse var mycket viktiga mänskliga rättigheter. Det går nu inte att demonstrera t.ex.optimum skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mats-knutson-en-oerhord-inskrankning-i-den-personliga-friheten
Japp, två beslut i riksdagen krävs med ett riksdagsval i mellan.BirgitS skrev:Det tar åratal att komma fram till en ändring av en grundlag. Så gott som alla partier måste vara eniga för annars kommer den ju att ändras så fort det blir en annan riksdagsmajoritet och det är ju inte meningen med en grundlag. Den måste också granskas av jurister i flera led och belysas från olika vinklar så att det inte plötsligt blir lagligt att göra något man inte avsett (man vill ju inte råka ut för det som hände i Tyskland på 30-talet och vi plötsligt har en diktatur).
Bra du hade en förklaring jag köper. Tack. Då är de inte helidioter bara lite halvtokiga.BirgitS skrev:Du kan ju tänka efter hur det har fungerat med valkampanj i USA i år.
Det tar åratal att komma fram till en ändring av en grundlag. Så gott som alla partier måste vara eniga för annars kommer den ju att ändras så fort det blir en annan riksdagsmajoritet och det är ju inte meningen med en grundlag. Den måste också granskas av jurister i flera led och belysas från olika vinklar så att det inte plötsligt blir lagligt att göra något man inte avsett (man vill ju inte råka ut för det som hände i Tyskland på 30-talet och vi plötsligt har en diktatur).
Jag ska förklara. En riktig pandemilag kunde man tagit fram för mer än 10 år sedan då man borde vaknat upp efter SARS och MERS samt Ebola utbrotten och det diskuterades pandemier som kunde drabba världen.
Då borde tiden ha räckt till för det du beskrev.
Men det måste finnas en förklaring till varför man inte gjort det?
Jag vet värdet av vår grundlag men även svagheten i den vid kriser.
Eller har man något annat att ta till om vi inte får ordning på alla som mer eller mindre skiter i de råd vi får?
Jag är rätt säker på att i stort sett alla här på forumet snällt rättar sig efter råden och är inte vi som är problemet.
Fast det gör det ju, indirekt, då bostäder med två elelr fler toaletter innehas av familjer med bättre ekonomi, vilket ökar chansen att man är studiemotiverad, har möjlighet att få hjälp av sina föräldrar mede läxorna, har tillgång till dator hemma osv.E Edgarsven skrev:
Ja de råden kommer kringgås rätt snabbt.[SKPG]Zamora skrev:
Se texten här om skämtet som enbart gäller allmänna sammankomster
"En allmän sammankomst gäller tillställningar som man behöver söka tillstånd för hos polisen – som riktar sig till allmänheten.
Exempel på allmänna sammankomster är teaterföreställningar, demonstrationer, föreläsningar och konserter. En offentlig tillställning, som också omfattas av nya begränsningen, är till exempel idrottsevenemang.
Däremot så omfattas inte privata tillställningar som till exempel fester och begravningar av begräsningen. Inte heller restauranger omfattas av nya reglerna, men sedan tidigare får man inte sitta fler än åtta personer tillsammans.
Inrikesministern Mikael Damberg menar dock att nya begränsningen ska ses som normerande även för tillställningar som inte räknas som en offentlig sammankomst."
Privat tillställningar kan man även fixa genom att göra folk som vill besöka en restaurang till medlemmar i en förening.
Då kan de väl dricka alkohol även efter kl 22., eller?
Normerande, tror du bratsen bryr sig om sådant?
Om jag missat något så är jag lyhörd och kan ändra uppfattning om att det är ett skämt och inte kraftfulla åtgärder.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 717 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 717 inlägg
Jag är inte helt övertygad att det varit lätt att slå igenom en ny grundlag genom att fatta ett beslut under våren och sen gå ut med omval under sommaren för att slå igen lagen till hösten.
Jag tycker vi ska vara riktigt rädda om grundlagen och inte ändra den hur som helst. Min röst hade gått till ett parti som värnar våra grundlagar högre än så och jag tror att många hade tänkt lika, vilket hade inneburit en risk att lagändringen inte skulle kunna genomföras.
Jag tycker vi ska vara riktigt rädda om grundlagen och inte ändra den hur som helst. Min röst hade gått till ett parti som värnar våra grundlagar högre än så och jag tror att många hade tänkt lika, vilket hade inneburit en risk att lagändringen inte skulle kunna genomföras.
Nja, jag har läst om variant på förkylning men spelar inte någon större roll. Elände som elände.Anna_H skrev:
Vi har redan 4 olika coronavirus som tydligen ger förkylningar.
Vi får hoppas det muterar till något snällare.
Men om alla som reser till andra länder vaccinerar sig borde man kunna bli av med den formen av smittspridning och då kanske få väck det genom flockimmunitet inom länderna.
Men det finns så många som vägrar vaccin att det nog är en våt dröm.
Jag minns knappt livet som det var för ett år sedan, helt ovetandes då om denna skit vi nu sitter i.
Allt är avbokat.
Jag hoppas jag snart vaknar upp och ser det som en vidrig dröm.
Jag kan rätta mig efter rekommendationerna men jag skulle inte rösta på ett fundamentalistist parti som ville införa några radikala undantagslagar, fömodligen med någon flummig skrivning om när de kan sätta in åtgärder. Sannolikt tillsammans med stränga övervaknings och datainsamlingslättnader för att kunna genomföra.optimum skrev:Bra du hade en förklaring jag köper. Tack. Då är de inte helidioter bara lite halvtokiga.
Jag ska förklara. En riktig pandemilag kunde man tagit fram för mer än 10 år sedan då man borde vaknat upp efter SARS och MERS samt Ebola utbrotten och det diskuterades pandemier som kunde drabba världen.
Eller har man något annat att ta till om vi inte får ordning på alla som mer eller mindre skiter i de råd vi får?
Jag är rätt säker på att i stort sett alla här på forumet snällt rättar sig efter råden och är inte vi som är problemet.
Nä du, då tar vi en influensa vart 100 år istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Ingen pandemi har tidigare gjort så att folk inte har hållit avstånd av ren självbevarelsedrift och vi har inte heller den hårda sociala kontroll som fanns förr när man levde i byar, alla kände alla och alla sa till allas barn, samt uppfostran var gör som du blir tillsagd och tänk på andra i stället för att tänk själv och bli det du vill bli. Nu är det ju lite unikt i och med att just den åldersgrupp som har mest kontakter med många andra också är de som drabbas minst av att bli sjuka. I spanska sjukan var det ju många väldigt unga vuxna som gick bort och den åldersgruppen behöver antagligen uppleva att det drabbar folk de känner igen sig själva i för att de ska ta till sig av allvaret.optimum skrev:Bra du hade en förklaring jag köper. Tack. Då är de inte helidioter bara lite halvtokiga.
Jag har inte satt mig in i det närmare men läste någonstans att just i krig så finns det särskilda krigslagar som träder in och ger regering större rättigheter på allmänhetens bekostnad. Gissningsvis då med definitioner av när krig börjar och slutar.